نرخ دیه در ماه رمضان ۱۴۰۰ چقدر است؟ + نحوه محاسبه

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره نرخ دیه در ماه رمضان ۱۴۰۰ شمسی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. دیه، دیه یا خون ‌بها از قوانین اسلام است و بر اساس تعاریف فقهی، مال یا پولی است که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو به کسی که صدمه دیده ‌است یا به بازماندگان او پرداخت می ‌شود. در تعریف حقوقی دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی ‌علیه یا قائم مقام او گرفته شود.

میزان دیه از سوی شارع (دادگاه) برای جنایت تعیین شده‌ است. میزان دیه در دین اسلام برای مرد و زن مسلمان و مردان و زنان سایر دین ‌های آسمانی متفاوت است. چهار ماه قمری ذی القعده، ذی ‌الحجه، محرم و رجب ماه‌ های حرام هستند!

لازم به بیان است طبق آخرین اعلام، نرخ دیه سال ۱۴۰۰ شمسی معادل ۴۸۰ میلیون تومان است. اما این میزان برای ماه ‌های عادی است و در ماه ‌های حرام یعنی ماه‌ های رجب، ذی ‌القعهده، ذی ‌الحجه و محرم ۶۴۰ میلیون تومان می‌ شود. ماه رمضان جزو این ماه های حرام نیست!

در بین ماه‌ های قمری، رجب، ذی ‌القعده، ذی ‌الحجه و محرم ماه‌ های حرام هستند و اگر قتل در یکی از ماه ‌های حرام صورت بگیرد، یک‌ سوم دیه بر میزان تعیین شده آن در ماه‌ های معمولی اضافه می‌ شود؛ به این تغییر در میزان دیه تغلیظ دیه می ‌گویند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا