نشانه های کدام بیماری ها را می توان با حالات زبان تشخیص داد؟

تحرک و فعالیت بدن انسان حاصل همکاری و دست به دست دادن عضلات و مفاصل متعدد می باشد! به یاد داشته باشید تمام اعضای بدن دارای نقش اصلی هستند و هر یک به نحوی، یک یا چندین نیاز را رفع می نماید و برطرف می کند. در این میان، زبان به عنوان دسته‌ ای از ماهیچه‌ های مخطط، عضوی است که ما از آن برای خوردن غذا، چشیدن طعم غذاهای مختلف و صحبت کردن روزانه استفاده می کنیم! اما در این بین، حالات زبان می تواند بیان کننده ی ابتلا یا عدم ابتلای فرد به بیماری ها باشد!

حالات زبان و تشخیص بیماری ها!

زبان بدون متکی بودن به استخوانی خاص، موجب حرکت غذا به سمت مری می‌ شود و در بلع غذا کمک می‌ کند. زبان به وسیله ی بزاق دهان، همیشه مرطوب نگهداشته می‌ شود و تعداد زیادی عصب و رگ به آن کمک می‌ کنند تا حرکت‌ های مختلف را انجام دهد.

اما در این مطلب تصمیم داریم آن دسته از بیماری ها را که می توان علائم آن ها را با استفاده از زبان آدمی تشخیص داد، معرفی نماییم! در ابتدا لازم به بیان است زبان یک فرد سالم، به طور معمول صورتی‌ رنگ است.

زبان با رنگ سفید نشانه کدام بیماری است؟

دقت داشته باشید یکی از رایج‌ ترین علائم کاندیدیاز دهانی، وجود پوششی سفید رنگ بر روی زبان می باشد که شبیه به پنیر است! شاید این سوال پیش آید که کاندیدیاز دهانی چیست؟ کاندیدیاز دهانی ، عفونتی قارچی است که در دهان آدمی مشاهده می‌ شود! این بیماری بیشتر در افراد مسن، نوزادان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مشاهده می‌ شود.

زبان با رنگ قرمز نشانه کدام بیماری است؟

زبان با رنگ قرمز روشن، ممکن است نشانه ی ابتلا به بیماری‌ های مختلفی همچون آنمی، کاوازاکی و مخملک باشد! همچنین زبان با رنگ قرمز براق ممکن است نشانه کمبود ویتامین B12 باشد. دقت داشته باشید بدن به ویتامین B12 نیاز دارد تا سلول‌ های قرمز خون را بسازد.

زبان با رنگ زرد نشانه کدام بیماری است؟

زبان با رنگ زرد (پوشش ضخیم زردرنگ) نشانه ای از گرم شدن بیش‌ از حد بدن یا تجمع باکتری‌ ها است! دقت داشته باشید چنانچه پوشش زرد رنگ روی زبان، قرمز رنگ مشاهده شود، نشان از گرم شدن بیش‌ ازاندازه بدن است. ممکن است این پوشش، بی‌ ضرر باشد و از طریق رعایت کامل بهداشت دهان و دندان، رفع شود؛ اما در برخی شرایط نیز زبان با رنگ زرد ممکن است نشانه مشکل جدی‌ تری باشد. این پوشش در برخی بیماران مبتلا به بیماری‌ های قلبی، بروز سکته را پیش گویی کرده است!

حالات زبان و تشخیص بیماری ها!

زبان با رنگ بنفش نشانه کدام بیماری است؟

دقت داشته باشید زبان با رنگ بنفش شبیه به رنگ زبان پس از مکیدن آب‌ نبات‌ چوبی مشکی‌ رنگ است! با این حال، زبان بنفش یک مشکل پزشکی محسوب می‌ شود. زبان با رنگ بنفش نشان‌ دهنده ی گردش ضعیف خون و مسدود شدن جریان خون در زبان است.

زبان با رنگ مشکی نشانه کدام بیماری است؟

دقت داشته باشید زبان با رنگ مشکی و گاه حتی مودار می‌ تواند هشدار دهنده باشد! اما شرایط خطرناکی نیست. سیگار کشیدن بیش‌ از اندازه و همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث بروز این شرایط می‌ شود.

زبان با ساختار صاف! یا زبان با برجستگی!

دقت داشته باشید یک زبان عادی، ساختارهایی مو مانند بر روی سطح خود دارد که باعث می‌ شود ناهموار باشد. یک زبان صاف، اتفاقی غیر عادی است! لازم به بیان است به این شرایط ” التهاب زبان ” می‌ گویند. ممکن است صافی زبان آدمی به همراه درد، نازکی و همچنین احساس سوزش باشد. در شرایطی دیگر، چنانچه برجستگی بدون دردی در کنار زبان مشاهده شود و این برجستگی در عرض دو هفته و یا کمتر ناپدید شد، جای نگرانی وجود ندارد. اگر این برجستگی بیشتر از این مدت ادامه داشت، ممکن است نشانه ابتلا به بیماری سرطان دهان باشد! این برجستگی کوچک است و به رنگ سفید و یا قرمز مشاهده می‌ شود.

وجود زخم بر روی زبان نشانه کدام بیماری است؟

دقت داشته باشید زخم‌ های کوچک و دردناک زبان، به طور معمول در سطح داخلی گونه اتفاق می‌ افتد! اما ممکن است در زیر زبان نیز مشاهده شود. به طور معمول این زخم‌ ها ناشی از مصرف چیزی زمخت و تیز است و یا در اثر گاز گرفتن اتفاقی زبان نیز ایجاد می‌ شود.

حالات زبان و تشخیص بیماری ها!

وجود شکاف بر روی زبان نشانه کدام بیماری است؟

به طور معمول شکاف‌ ها و یا ترک‌ هایی که بر روی سطح زبان آدمی مشاهده می‌ شوند، دردناک نیستند؛ این شکاف‌ ها امری عادی هستند که در سنین بالا مشاهده می‌ شوند. اما ممکن است این شکاف ها و یا ترک ها به همراه حس سوزش تجربه شوند! ممکن است این شکاف‌ ها و یا ترک ها، نشانه ی یک بیماری نهفته باشند. این شکاف‌ هاو ترک ها در شش الی بیست درصد از افراد، نشانه ” سوریاس ” هستند؛ در پاسخ به این سوال که سوریاس چیست؟ بایستی گفت نوعی اختلال خود ایمنی پوست آدمی!

حس سوزش زبان نشانه کدام بیماری است؟

چنانچه دچار حس سوزش در ناحیه ی دهان به ویژه در زبان خود هستید، اما سوختگی خاصی اتفاق نیفتاده است، به احتمال بسیار زیاد دچار سندرم دهان سوزان شده اید! از دیگر علایم سندرم دهان سوزان می‌ توان به مورمور شدن، خشکی دهان و همچنین تغییر درک مزه‌ ها اشاره کرد. توجه داشته باشید این سندرم نشانه ی فیزیکی در داخل دهان ایجاد نمی‌ کند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا