نماز معجزه گر امام رضا (ع) برای گرفتن حاجت

برای برآورده شدن حاجت و رفع مشکلات خواندن نماز حاجت امام رضا(ع) بسیار نافع است. نماز حاجت امام رضا (ع) و توسل به او به صورت های مختلفی ذکر شده است.

نماز حاجت امام رضا (ع )

همه انسان ها در زندگی خود آرزوها و حاجت های برآورده نشده ای دارند که برای رسیدن به آنها تلاش می کنند. برای برآورده شدن حاجت و آرزو اعمال و اذکار مختلفی در منابع دینی از سوی امامان و پیشوایان دینی توصیه شده است.

نماز امام رضا

نماز حاجت امام رضا (ع) یکی از اعمالی است که برای رسیدن به حاجت بسیار نافع و موثر می باشد. نماز حاجت امام رضا(ع) به صورت های مختلف ذکر شده است .

نحوه خواندن نماز حاجت و توسل امام رضا (ع )

درباره توسل به امام رضا(ع) این طور وارد شده است که بهترین راه توسل به امام رضا(ع) روشی می باشد که از خود ایشان وارد شده است.

امام رضا (ع) فرمودند:

هرگاه دچار امر دشواری شدی دو رکعت نماز بخوان .

در رکعت اول بعد از حمد آیه الکرسی، در رکعت دوم بعد از حمد سوره قدر بخوان. بعد از نماز قرآن را بر روی سر بگیر و بگو :

«أَللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلی خَلْقِکَ، وَ بِحَقِّ کُلِّ ایَهٍ فیهِ، وَ بِحَقِّ کُلِّ مَنْ‏ مَدَحْتَهُ فیهِ عَلَیْکَ، وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِ، وَ لا نَعْرِفُ أَحَداً أَعْرَفَ بِحَقِّکَ مِنْکَ»

سپس ده ‏مرتبه ذکر : «یا سَیِّدی یا اَللَّهُ»، ده مرتبه:بِحَقِّ مُحَمَّدٍ، ده مرتبه:بِحَقِّ عَلِیٍّ، ده ‏مرتبه:بِحَقِّ فاطِمَهَ، ده مرتبه: بِحَقِّ الْحَسَنِ، ده مرتبه: بِحَقِّ الْحُسَیْنِ، ده‏ مرتبه:بِحَقِّ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، ده مرتبه: بِحَقِّ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ، ده مرتبه:بِحَقِّ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، ده مرتبه:بِحَقِّ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ، ده مرتبه:بِحَقِّ عَلِیّ ‏بْنِ مُوسی، ده مرتبه:بِحَقِّ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ، ده مرتبه:بِحَقِّ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، ده مرتبه:بِحَقِّ حَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ، ده مرتبه:بِحَقِّ الْحُجَّهِ.

اگر چنین کنی پیش از آن که از جایت برخیزی خداوند حاجتت را برآورده می کند. (مستدرک الوسائل:ج۶، ص ۳۱۵؛ مکارم الأخلاق:ج۲،ص ۱۱۲؛ بحار الأنوار:ج۹۱،ص ۳۵۳)

۱٫ نماز حاجت امام رضا (ع) در روز جمعه

از امام رضا (ع) روایت است که اگر کسی حاجتی دارد که سینه اش را تنگ کرده باید در روز چهارشنبه تا جمعه را روزه بگیرد و در روز جمعه سر خود را با گل خطمی بشوید، پاکیزه ترین لباس هایش را بپوشد، بدنش را با بهترین عطر خوشبو کند، از مال خود اندکی صدقه بدهد و سپس به زیر آسمان برود و دو رکعت نماز بخواند.

در هر رکعت بعد از حمد ۱۵ مرتبه سوره توحید را بخواند.

در هر رکعت قبل از رکوع، در رکوع و بعد از رکوع و همچنین در سجده اول، پس از سجده اول، در سجده دوم و پس از آن ۱۵ مرتبه سوره توحید را بخواند.

وقتی که سلام نماز را داد نیز ۱۵ مرتبه سوره توحید را بخواند.

سپس به سجده برود و ۱۵ مرتبه سوره توحید را بخواند بعد طرف راست صورت را بر زمین بگذارد و ۱۵ مرتبه سوره توحید را بخواند و در نهایت طرف چپ صورت را بگذارد و ۱۵ مرتبه سوره توحید را بخواند.

حال مجددا به سجده برود و در حال گریه این دعا را بگوید:

« یا جَوادُ یا ماجِدُ، یا واحِدُ یا أَحَدُ یا صَمَدُ، یا مَنْ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ‏ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ، یا مَنْ هُوَ هکذا وَ لا هکَذا غَیْرُهُ، أَشْهَدُ أَنَّ کُلَّ مَعْبُودٍ مِنْ لَدُنْ عَرْشِکَ إِلی قَرارِ أَرْضِکَ باطِلٌ إِلّا وَجْهَکَ جَلَّ جَلالُکَ، یا مُعِزَّ کُلِّ ذَلیلٍ، وَ یا مُذِلَّ کُلِّ عَزیزٍ، تَعْلَمُ کُرْبَتی، فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ فَرِّجْ عَنّی.»

بعد از آن طرف راست صورت را بر زمین بگذارد و ۳ مرتبه دعای بالا را بخواند و بعد طرف چپ صورت را بر زمین بگذارد و ۳ مرتبه دعای بالا را بخواند.

امام رضا(ع) فرمودند:

«وقتی که بنده ای چنین کند خداوند حاجت او را برآورده می سازد و باید در مورد حاجتش به خدا، به محمد و آل محمد متوسل شود و آن را یکی بعد از دیگری نام ببرد.»(مصباح المتهجد , ج۱ , ص ۳۴۱)

۲٫ نماز حاجت امام رضا(ع) برای رفع غم و اندوه

امام رضا (ع) در جای دیگری برای کسی که دچار غم و اندوه شده یا حاجتی از درگاه خدا می خواهد این نماز را توصیه کرده اند:

دو رکعت نماز بخوان و در هر رکعت بعد از حمد ۱۳ مرتبه سوره قدر را بخوان.

وقتی که نماز تمام شد به سجده برو و بگو :

« أَللَّهُمَّ یا فارِجَ الْهَمِّ، وَ یا کاشِفَ الْغَمِّ، وَ مُجیبَ دَعْوَهِ الْمُضْطَرّینَ، یا رَحْمنَ الدُّنْیا وَ رَحیمَ الْاخِرَهِ، صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، وَ ارْحَمْنی‏ رَحْمَهً تُطْفِئُ بِها عَنّی غَضَبَکَ وَ سَخَطَکَ، وَ تُغْنینی بِها عَنْ رَحْمَهِ مَنْ‏ سِواکَ .»

نماز حاجت

سمت طرف راست صورتت را بر زمین بگذار و بگو :

« یا مُذِلَّ کُلِّ جَبَّارٍ عَنیدٍ، وَ مُعِزَّ کُلِّ ذَلیلٍ، وَ حَقُّکَ قَدْ بَلَغَ الْمَجْهُودُ مِنّی‏ فی أَمْرٍ کَذا، فَفَرِّجْ عَنّی .»

حال طرف چپ صورتت را بر زمین بگذار و دعای بالا را بخوان .

بعد از آن به حالت سجده برگرد و باز دعای بالا را بخوان .

خداوند غم و غصه ات را برطرف می کند و حاجتت را برآورده می سازد. (بحار الأنوارالجامعه ج ٨٨ ص ٣۵۵ )

۳٫ نماز حاجت امام رضا(ع )

این نماز شامل سه نماز دو رکعتی است که در هر رکعت بعد از حمد ۱۰ مرتبه سوره انسان خوانده می شود.

بعد از پایان نماز این دعا را می خوانید:

« یا صاحِبی فی شِدَّتی وَ یا وَلِیّی فی نِعْمَتی

وَ یا اِلهی وَ اِلهَ اِبْراهیمَ وَ اِسْماعیلَ وَ اِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ

یا رَبَّ کهیعص وَ یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکیمِ

اَسْئَلُکَ یا اَحْسَنَ مَنْ سُئِلَ وَ یا خَیْرَ مَنْ دُعِیَ وَ یا اَجْوَدَ مَنْ اَعْطی وَ یا خَیْرَ مُرْتَجی

اَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد» (جمال الاسبوع، ص ۲۷۷ ؛ بحارالانوار، ج ۸۸ ، ص ۱۸۹ )

۴٫ نماز حاجت امام رضا (ع) به نقل از مقاتل

مقاتل بن مقاتل از امام رضا (ع) دعایی را برای برآورده شدن حاجات خواست.

امام رضا (ع) فرمود:

وقتی که حاجت مهمی از خدا داشتی غسل کن و پاکیزه ترین لباسهایت را بپوش و خود را خوشبو کن و سپس به زیر آسمان برو و دو رکعت نماز بخوان .

در هر رکعت بعد از حمد ۱۵ مرتبه سوره توحید را بخوان.

در هر رکعت قبل از رکوع، در رکوع و بعد از رکوع و همچنین در سجده اول، پس از سجده اول، در سجده دوم و پس از آن ۱۵ مرتبه سوره توحید را بخوان (مجموعا ۲۱۰ مرتبه در دو رکعت).

وقتی که نمازت تمام شد به سجده برو و بگو :

« أَللَّهُمَّ إِنَّ کُلَّ مَعْبُودٍ مِنْ لَدُنْ عَرْشِکَ إِلی قَرارِ أَرْضِکَ فَهُوَ باطِلٌ سِواکَ، فَإِنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ الْحَقُّ الْمُبینُ، إِقْضِ لی حاجَهً کَذا وَکَذا، اَلسَّاعَهَ السَّاعَهَ.»(وسائل الشیعه , ج ۸ , ص ۱۳۱ )

و هر چیزی را که از خدا می خواهی با اصرار و التماس بیان کن و وقتی که حاجتت برآورده شد نماز شکر بخوان. نماز شکر دو رکعت است؛ در رکعت اول بعد از حمد سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد سوره کافرون خوانده می شود.

در رکوع رکعت اول ذکر «اَلْحَمْدُ للَّهِِ شُکْراً، شُکْراً للَّهِِ وَحَمْداً» و در سجده رکعت اول ذکر «شُکْراً للَّهِِ وَحَمْداً» و در رکوع و سجده رکعت دوم ذکر «اَلْحَمْدُ للَّهِِ الَّذی قَضی حاجَتی، وَ أَعْطانی سُؤْلی وَ مَسْأَلَتی» گفته می شود.

۵٫ نماز حاجت امام رضا (ع) برای ازدواج

امام رضا (ع) فرمود:

هرگاه خواستی ازدواج کنی از خدا طلب خیر کن و سپس دو رکعت نماز بخوان و دست هایت را بالا ببر و بگو :

« أَللَّهُمَّ إِنّی اُریدُ التَّزْویجَ فَسَهِّلْ لی مِنَ النِّسآءِ أَحْسَنَهُنَّ خَلْقاً وَ خُلْقاً، وَ أَعَفَّهُنَّ فَرْجاً، وَ أَحْفَظَهُنَّ نَفْساً فِیَّ وَ فی مالی، وَ أَکْمَلَهُنَّ جَمالاً، وَ أَکْثَرَهُنَّ أَوْلاداً.»(صحیفهء رضویه، ص ۱۵۵ )

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا