نوار عصب عضله و کاربرد آن در درمان فتق دیسک کمر

به طور معمول پزشکان به منظور تشخیص مشکل بیمار، اقدام به جمع آوری اطلاعات سابقه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی می‌کنند. اگرچه تصاویر اشعه ایکس برای نمایش استخوان مناسب است، اما نمی تواند بافت های نرم مانند دیسک کمر را نشان نمی دهد. در طرف دیگر اما ام آر ای می تواند بافت نرم و فتق دیسک در بیمار را نشان دهد.

ممکن است پزشک و متخصص طب فیزیکی، برای ثبت و تحلیل جریان الکتریکی میان عصب و عضله، درخواست نوار عصب عضله بدهد. از این آزمایشات به منظور تشخیص، ارزیابی و درمان اختلالات سیستم عصبی، عصب-عضلانی و عضلانی-اسکلتی استفاده می شود.

نوار عصب عضله، اطلاعات بخصوصی درباره شدت آسیب وارده به دیسک یا عصب را در اختیار پزشک قرار می‌دهد. همچنین از نوار عصب عضله میتوان در تعیین نقطه دقیق دیسک استفاده کرد و نشان داد که آسیب وارده قابل بازگشت است یا خیر.

نوار عصب عضله چیست؟

«تست نوار عصب و عضله تستی تشخیصی برای پی بردن به عملکرد عصب های بدن است». ممکن است از آزمایش تشخیصی نوار عصب عضله برای بیمارانی که با بی حسی، مور مور شدن، درد، ضعف یا دیگر علائم ناشی از دیسک کمر مواجه‌اند، استفاده شود. مطالعات هدایت عصبی و نوار عصب عضله از انواع آزمایشاتی است که متخصص طب فیزیکی می تواند برای تشخیص وجود دیسک کمر از آن استفاده کند. از مشکلات دیگری که به وسیله نوار عصب عضله می توان به تشخیص آن کمک کرد عبارتند از: اعصاب تحت فشار، آسیب به ریشه عصب، درد سیاتیک، بیماری های عضلانی، دیستروفی عضلانی و موارد دیگر.

 مطالعه هدایت عصبی چیست؟

این آزمایش به خوبی سیگنالهای الکتریکی بدن که به یک عصب منتقل می شوند را نشان می دهد. این موضوع با اعمال یک شوک الکتریکی کوچک به عصب و ثبت عملکرد آن عصب انجام می شود. این شوک ها، امواج سریع، خفیف و دارای احساس سوزن سوزن شدن هستند.

عملکرد آزمایش نوار عصب عضله چگونه است؟

مطالعه هدایت عصبی، سیگنالهایی ایجاد می کند که در طول اعصاب حرکت کرده و الکترودهای قرارگرفته روی پوست آنها را ثبت می‌کنند. آزمایش نوار عصب عضله با قرار دادن سوزن های کوچکی به اندازه سوزن طب سوزنی درون چند عضله انجام میشود. با حرکت آرام سوزن، جریان الکتریکی در عضله تشخیص داده می شود و این اطلاعات به ماشین منتقل می‌شود که الگوها  و جریانی که توسط پزشک تقسیر می‌شود را شکل می‌دهند. مطالعه هدایت عصبی و نوار عصب عضله به پزشکان در تشخیص عامل کمردرد یا مشکلات گردن و آماده کردن یک طرح درمان مناسب کمک می‌کند.

اگر نخواهم نوار عصب عضله بدهم چه کار می‌توانم بکنم؟

مزیت اصلی آزمایش تشخیصی نوار عصب عضله آن است که متخصص طب فیزیکی به دنبال تعیین دقیق عامل ایجاد درد و اینکه آیا آسیبی به اعصاب کشیده شده تا بازو و کف دست، و ران و کف پا وارد شده است یا خیر. اطلاعات تشخیصی یک نوار عصب عضله می تواند نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری درباره مسائل زیر ایفا کند:

  • این که آیا به جراحی نیاز دارید یا خیر.
  • تا چه حد کمر و گردنتان عامل ایجاد نشانه ها بی حسی یا ضعف عضلانی بوده است.

انجام تست عصب و عضله در کنار ام آر آی، اطلاعاتی کلیدی به منظور افزایش احتمال موفقیت جراحی ستون فقرات در کاهش نشانه هایتان در اختیار جراح قرار می دهد.

آماده سازی برای آزمایش نوار عصب و عضله

با توجه به اینکه پوست چرب می‌تواند روی نتایج آزمایش تاثیر گذار باشد، باید صبح انجام آزمایش نوار عصب عضله حمام کنید و کرم یا لوسیون به پوستتان نزنید. حتماً اگر از داروهای رقیق کننده خون یا دستگاه ضربان ساز استفاده می کنید به پزشکتان اطلاع دهید. نوار عصب عضله معمولاً درد بسیار اندکی دارد و اصولاً عارضه جانبی جدی برای آن گزارش نشده است. عوارض جانبی خفیف انجام نوار عصب عضله می تواند شامل کبودی، خونریزی یا سوزش در محل قرار گیری الکترود ها یا سوزن ها باشد. مشابه هر تزریق دیگری احتمال اندکی برای بروز عفونت در محل تزریق نیز وجود دارد

نتیجه مطالعه هدایت عصبی چه چیزی را نشان می دهد؟

مطالعات هدایت عصبی می‌تواند نشان دهنده قدرت انتقال امواج الکتریکی به یک عصب باشد. در طول این آزمایش امواج الکتریکی کوچکی به منظور ثبت عملکرد عصب، به عصب اعمال می شود. این امواج ممکن است سریع، خفیف و دارای احساس سوزن سوزن شدن باشند و پزشک چندین عصب را مورد آزمایش قرار می دهد.

آیا انجام این آزمایش درد دارد؟

اکثر افراد روند مطالعه هدایت الکتریکی را آزاردهنده می دانند. در قسمت اول آزمایش نوار عصب عضله ،بیماران یک موج الکتریکی ثابت را حس میکنند. در قسمت دوم و در زمان وارد کردن سوزن به عضلاتی که قرار است مورد بررسی قرار بگیرند، بیماران با درد اندکی مواجه می‌شوند. پزشکان از پنج تا هفت عضله را مورد آزمایش قرار می دهند، بنابراین بیمار ممکن است با درد در کل این فرایند مواجه شود. اما نوار عصب عضله مانند طب سوزنی یا درمان پوستی نیست و هیچ چیزی به پوست تان یا زیر آن تزریق نمی شود.

این آزمایشات چقدر طول می کشند؟

این آزمایش معمولاً چیزی بین ۴۵ تا ۸۰ دقیقه طول می کشد. بیماران می توانند فعالیت هایی مانند غذا خوردن، رانندگی و تمرین ورزشی را قبل از انجام آزمایش انجام دهند. هیچ عارضه جانبی ماندگاری برای این آزمایش گزارش نشده و بعد از انجام نوار عصب عضله نیز می ‌توانید کاملاً به فعالیت‌های قبلی خود بازگردید.

دوره ریکاوری بعد از نوار عصب عضله

بعد از انجام شدن آزمایش نوار عصب عضله، الکترودها از روی پوستتان برداشته می شود. این فرایند اصولاً نباید دردی داشته باشد، اما اگر آزمایش نوار عصب عضله توسط سوزن انجام شده باشد، ممکن است کبودی و درد خفیفی را در نواحی وارد شدن سوزن تجربه کنید. بعد از انجام آزمایش نوار عصب عضله، بدون هیچ محدودیتی می توانید بلافاصله به خانه برگردید. نتایج نوار عصب عضله توسط تیم پزشکی ما مورد تفسیر قرار می‌گیرد و متخصص شما نیاز به انجام آزمایش های تاییدی بیشتر را مشخص می کند. پزشکتان می‌تواند براساس نتایج نوار عصب عضله، یک طرح درمان مناسب برای کمک به کاهش درد پایین کمرتان مشخص کند.

خطرات انجام آزمایش نوار عصب و عضله چیست؟

آزمایش نوار عصب و عضله، یک روند بسیار کم خطر است، با این حال ممکن است با سوزش در ناحیه کمر مواجه شوید. این سوزش ممکن است تا چند روز باقی بماند و می توانید آن را با استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن برطرف کنید. در موارد نادر ممکن است احساس سوزن سوزن شدن، کبودی یا تورم در ناحیه ورود سوزن را تجربه کنید. در صورتی که تورم یا درد بدتر شد، حتماً به پزشکتان اطلاع دهید.

 یافتن روش های تسکین مانگار برای درد مزمن پایین کمر

روش های مختلفی برای کاهش کمردرد و بهبود دامنه حرکتی در صورت وجود فتق دیسک کمر وجود دارد. روش‌های درمانی می‌تواند عبارت باشند از:

  • پمادهای موضعی
  • داروهای خوراکی
  • فیزیوتراپی
  • بلاک عصبی
  • تزریق کورتیزون
  • تزریق محیطی استروئید
  • اوزون تراپی
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا