نوشیدن چای برای چه افرادی مضر است؟ + آیا چای اعتیاد آور است؟

در این مطلب از جدولیاب، توضیحاتی درباره این موضوغ که نوشیدن چای برای کدام افراد مضر است، خواهیم داشت! با ما همراه باشید. چای ، نوشیدنی است که بیش از پنج هزار سال قدمت دارد و امروز سهم بسزایی را به عنوان یک نوشیدنی پر استفاده در زندگی انسان ها جهان ایفا می کند. چای، بعد از آب، دومین نوشیدنی پر استفاده چای است! این نوشیدنی گرم بدلیل اینکه آرامش‌بخش است و خستگی را از تن بیرون می‌کند، طرفداران زیادی دارد.

نوشیدن چای

چای در بیش از ۳۵ کشور جهان کشت می ‌شود و زندگی بیش از ۱۳ میلیون نفر چایکار و خانواده های شان وابسته به این محصول پر طرفدار است! میزان مصرف سرانه چای در ایران از حدود ۱/۲ کیلوگرم در سال ۱۳۵۶ شمسی به حدود ۱/۵ کیلوگرم در سال ۱۳۹۵ شمسی و مصرف کل چای از حدود ۴۱ هزار تن به ۱۲۶ هزار تن در سال ۱۳۹۸ شمسی رسیده است که نشان می دهد مردم ایران به نوعی به چای اعتیاد آورده اند! بیشتر چای ایران از هند، کنیا و سریلانکا تامین می شود و بیشترین صادرات ما نیز به همان نقاط صورت می گیرد.

آیا چای اعتیاد دارد؟

دقت داشته باشید این نوشیدنی به عنوان نخستین نوشیدنی حلال بعد از آب، هیچ نوع اعتیادی را به همراه ندارد!

چای طبع گرمی دارد که باعث آرامش انسان می شود و برای افراد لذت بخش است؛ چای در صبحانه ایرانی نقش پررنگی دارد و به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آن برای انسان بسیار مفید است. چای ۳۰ نوع آنتی اکسیدان دارد و بررسی‌ ها نشان داده است که مصرف چای احتمال ابتلا به سرطان کلیه را کاهش می‌ دهد و افرادی که در روز یک فنجان چای می نوشند، در مقایسه با افرادی که چای نمی ‌نوشند، ۱۵ درصد کمتر دچار سرطان کلیه می شوند!

لازم به بیان است اصولا هر ماده غذایی را زیاد مصرف کنیم، به آن معتاد می شویم! برای مثال اگر ایرانیان تمایل به مصرف شیرینی دارند، دلیل آن این است که بیشتر افراد در کودکی قند داغ خورده اند! بنابراین به طعم شیرین عادت کرده اند. حال اگر از کودکی به یک فرد، میوه ترشی را بدهند، او حتما در بزرگسالی نیز به مواد ترش عادت می کند!

بهترین زمان برای مصرف چای چه زمانی است؟

نوشیدن چای به اندازه کافی، بسیار مفید است؛ اما زیاد خوردن آن به دلیل بالا رفتن کافئین باعث عوارضی خواهد شد! در دنیا و ایران از چای در صبح استفاده می کنند؛ چرا که این نوشیدنی گرم بوده است و در صبح برای سیستم گوارش بسیار مفید است! اما شب ها به دلیل کافئین موجود در آن، در خواب، اختلال به وجود می آورد.

بعضی افراد نیز به دلیل وجود کافئین در چای، دچار تپش قلب می شوند. همچنین به دلیل وجود ماده تانن در چای، اگر این ماده قبل یا بعد از غذا مصرف شود، تانات آهن تشکیل خواهد شد که این ماده قابل جذب در بدن نیست و شخص آهن غذا را از دست می دهد!

نوشیدن چای برای چه افرادی مضر است؟

چای زیاد برای افرادی که نیاز به آهن دارند مانند زنان باردار، دختران نوجوان و همچنین زنان در سنین باروری می تواند برایشان مسئله ساز باشد!

لازم به بیان است هیچ لزومی برای افراد در خصوص مصرف چای وجود ندارد! چرا که چای مانند آب یا میوه نیست که مصرف آن ها را واجب بدانیم. بلکه هر کسی می تواند از چای به عنوان یک نوشیدنی روزانه استفاده کند؛ اما افراط در مصرف چای، بدون شک مشکل زا خواهد بود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا