نگهداری گیاه شمشاد و روش تکثیر آن

این مطلب به نگهداری گیاه شمشاد اختصاص دارد گیاهی سازگار با ماندگاری بالا و زیبایی خاص ، با همراه باشید .
قلمه زدن شمشاد طلایی و شمشاد ژاپنی، مهمترین راه تکثیر این درختچه است. برای قلمه زدن شمشاد در بهار و تابستان قلمه هایی به طول ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر جدا کنید و قلمه ها را در بستر کمپوستی مخصوص بذر و قلمه بکارید.

 

شمشاد از درختان همیشه سبز است که در آپارتمان و فضای باز می‌توان از آن نگهداری کرد و با بیشتر انواع خاک سازگار بوده، آبیاری منظم و دریافت نور کافی خورشید برای رشد آن ضروری است. این درختچه زیبا را به راحتی از طریق قلمه ساقه و ریشه‌دار کردن قلمه‌ها از اواخر بهار تا اواسط فصل تابستان می‌توان تکثیر کرد. در ادامه مراحل قلمه زدن شمشاد و زمان مناسب برای تکثیر این گیاه آورده شده است.

مراحل قلمه زدن شمشاد

۱- انتخاب گیاه مادری و شاخه مناسب

برای قلمه زدن لازم است نخست گیاه مادری سالم و قوی را برای این کار انتخاب کنید. بهترین ساقه‌ها برای قلمه زدن شمشاد، ساقه‌های جوان و سالمی هستند که در همان سال رشد کرده باشند. توجه داشته باشید ساقه‌های افقی شمشاد قابلیت ریشه‌زایی بهتری نسبت به ساقه‌های عمودی داشته و بهتر است این ساقه‌ها را برای قلمه زدن انتخاب کنید.
نکته: از شاخه‌های نیمه چوبی (شاخه‌هایی که با کمی فشار دست خم می‌شوند، ولی نمی‌شکنند) برای قلمه زدن استفاده کنید و از انتخاب شاخه‌های بسیار نرم و انعطاف‌پذیر و یا شاخه‌های بسیار سخت که هنگام خم شدن احتمال شکستن دارند، خودداری کنید.
برای آشنایی با انواع روش های قلمه زدن گیاهان، این مقاله را در ستاره مطالعه کنید.

 

۲- نحوه برش شاخه

برای برش شاخه از قیچی باغبانی یا چاقوی تیزی که قبلا ضدعفونی کرده‌اید، استفاده کنید. قلمه‌ای به طول ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر را به صورت اریب و از زیر محل گره‌ها، برش بزنید. می‌توانید برای کمک به ریشه‌زایی بهتر و سریع‌تر قلمه‌ها، انتهای آن را داخل هورمون ریشه‌زایی فرو برید.
نکته: توجه داشته باشید هر قلمه حداقل دارای دو تا سه جفت گره (محل اتصال ساقه به برگ) باشد. برگ‌های اضافی گیاه را قطع کنید به طوری که سه تا چهار برگ بالایی گیاه فقط روی آن باقی بماند تا بیشتر انرژی گیاه صرف ریشه‌زایی شود.

۳- کاشت قلمه در بستر

قلمه‌ها را در بستر کاشت مناسب حاوی ماسه مرطوب یا کمپوست و خاک مخصوص قلمه، در عمق ۴ سانتیمتری بکارید. توجه داشته باشید ۲ گره از قلمه در داخل ماسه قرار داده و بند سوم به بعد را بیرون ماسه نگه دارید. سطح گلدان را با پوشش پلاستیکی شفاف بپوشانید تا شرایط گلخانه‌ای برای قلمه‌ها ایجاد شده و گرما و رطوبت مورد نیاز گیاه برای ریشه‌زایی قلمه فراهم شود و در سطح پلاستیک چند سوراخ برای تهویه بهتر ایجاد کنید.

 

۴- شرایط نگهداری از قلمه شمشاد

در طول زمان قلمه زدن شمشاد همواره بستر کاشت باید مرطوب باشد؛ بنابراین روزانه بستر کاشت را بررسی و در صورت خشک شدن بستر آبیاری کنید. به یاد داشته باشید آبیاری کم موجب خشک شدن و آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی قلمه‌ها خواهد شد. گلدان‌های حاوی قلمه را در محیطی دور از تابش مستقیم نور خورشید و در دمای ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.
در شرایط مطلوب بعد از گذشت ۴ تا ۸ هفته قلمه‌ها ریشه‌دار شده و آماده انتقال به گلدان اصلی یا به باغچه و فضای سبز هستند.

زمان مناسب برای قلمه زدن شمشاد

بهترین زمان قلمه زدن شمشاد در ماه‌های خرداد تا اوایل شهریور است و در این زمان از قلمه‌های نیمه چوبی برای تکثیر این گیاه استفاده می‌شود. همچنین برای گرفتن قلمه‌ها توصیه می‌شود:
۱- صبح زود این کار را انجام دهید، زیرا در این زمان رطوبت درونی ساقه‌ها بیشتر است و این قلمه‌ها بهتر زنده می‌مانند.
۲- قبل از قلمه زدن گیاه مادر را به خوبی آبیاری کنید.
قلمه زدن شمشاد در پاییز نیز قابل انجام است با این تفاوت که در پاییز شاخه‌ها سفت شده‌اند و از قلمه چوبی و سخت برای تکثیر گیاه همانند مراحل بالا استفاده می‌شود. قلمه‌های چوبی در برابر مشکلات احتمالی مانند شکنندگی و … ایمن‌تر هستند.
تکثیر شمشاد از طریق کاشت بذر و خوابانیدن شاخه نیز صورت می‌گیرد، با این وجود در بیشتر کتب باغبانی از قلمه زدن به عنوان بهترین روش تکثیر این درخت یاد شده است. بعد از قلمه زدن شمشاد توصیه می‌شود تا سه سال گیاه به طور مرتب هرس شود تا شاخ و برگ‌ها به خوبی متراکم شوند.

قلمه زدن شمشاد طلایی (شمشاد ابلق)

نحوه قلمه زدن شمشاد‌های ابلق نیز مطابق مراحل گفته شده است. نکته مهم در گونه ابلق گیاه، فقط استفاده از شاخه‌های دارای برگ ابلق، برای قلمه زدن است تا گیاه جدید نیز دارای چنین برگ‌هایی باشد. همچنین توصیه می‌شود، هنگامی که شمشاد کمی رشد کرد، شاخه‌هایی که دارای برگ ابلق نیستند، به محض ظهور از گیاه حذف شوند.

قلمه زدن شمشاد ژاپنی

شمشاد ژاپنی یا آکوبا نیز از گیاهان همیشه سبز و مقاوم است که بهترین راه تکثیر آن قلمه زدن در بهار است. یکی از ساقه های سفت آکوبا را به اندازه ۱۵ سانتیمتر به صورت اریب ببرید و در خاک پرلیت و یا در ترکیبی از پیت ماس و ماسه (بدون آب دادن) فرو کنید و روی آن را پلاستیک بکشید. آن را در جایی خشک و خنک بدون نور مستقیم خورشید نگهداری کنید و پس از چهار روز از زیر گلدان آب دهید. پس از چند هفته با رشد برگ‌های جدید می‌توانید پلاستیک را از روی قلمه بردارید و آب دهید.

 

 

 

 

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا