هانا کامکار خواننده و نوازنده دف کیست؟ + ماجرای اعتراض تند وی به صداوسیما

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره ماجرای اعتراض تند هانا کامکار ، خواننده و نوازنده دف به صداوسیما خواهیم داشت! با ما همراه باشید. هانا کامکار ، خواننده و نوازنده گروه کامکارها به تازگی به اعتراض تند و شدید پیرامون فعالیت های صداوسیما برخاست!

وی یکی از دلایل اساسی در شناخته نشدن بزرگان موسیقی ایران در سطح بین ‌المللی را نبود شناخت مردم ایران از آن بزرگان دانست و گفت:‌ صداوسیما آنگونه که باید در این زمینه فعالیت نمی ‌کند؛‌ گویی با هنر ایران دشمن است و تیشه به ریشه این هنر زده است.

هانا کامکار در پاسخ به این سوال که کدام عامل یا عوامل باعث شده ‌اند معرفی هنرمندان ایرانی به دیگر کشورها به درستی انجام نشود؟ گفت:

” مشکل اساسی صداوسیماست. این رسانه گویی با هنر ایران دشمن است و تیشه به ریشه هنر زده. به نظر می‌رسد آنها می‌ خواهند هنر درست را نابود کرده و هنر نادرست را پرورش دهند؛ این بزرگ ‌ترین مشکل است. تا صداوسیما درست نشود و سیستم آن تغییر نکند، هیچ چیزی درست نمی ‌شود. “

به گفته وی، یکی از دلایل اینکه بسیاری از کودکان و بزرگسالان در ایران، ارتباط خوبی با موسیقی برقرار نکرد ه‌اند، عملکرد صداوسیما لچاست که مردم نمی ‌توانند ساز را ببینند و آن را بشناسند.

هانا کامکار با بیان اینکه هنوز مردم ایران موسیقی سنتی را نمی ‌شناسند و در چنین شرایطی امکان صادر کردن موسیقی به دیگر کشورها وجود ندارد، بیان کرد: ” وقتی مردم ایران ردیف، دستگاه ‌ها و سازهای ایرانی را نمی‌شناسند. چگونه می ‌توان این موسیقی را به دیگر کشورها معرفی کرد؟ زمانی ‌که خانواده‌ ها می‌ خواهند کودکان خود را به کلاس موسیقی بفرستند، سازهایی مانند گیتار و پیانو را انتخاب می ‌کنند. نمی‌ خواهم این سازها را زیر سوال ببرم، اما آیا این کودکان بجز گیتار، پیانو و ویولن ساز دیگری دیده ‌اند؟

اگر برخی با سنتور آشنا شدند به این دلیل است که برای مثال داریوش مهرجویی فیلمی ساخته است که در آن شخصیت اصلی، ساز سنتور می ‌نواخت و این ساز توسط اردوان کامکار نواخته می ‌شد، اینگونه مردم با شکل و صدای این ساز آشنا شدند. مردم عاشق دف می‌ شوند برای اینکه پدرم در گروه ‌های مختلف این ساز را نواخته است و صدایی تهییج کننده دارد. “

اما درباره هانا کامکار بد نیست بدانید وی متولد ۲۷ مهر ماه سال ۱۳۵۹ شمسی در شهر تهران، و فرزند بیژن کامکار، خواننده اصلی گروه کامکارها و نوازنده دف، رباب، تار، تمبک و دهل و شیدا صادقی می باشد. بیشتر نوجوانی او با سرودن شعر گذشت که منجر به کسب مقام ‌ها و جوایز گوناگون منطقه ‌ای شد؛ و یک سال در محضر فریدون مشیری نیز هنرجو بود. تا کنون در چند دفتر شعر و دلنوشته‌ هایی را گردآوری نموده است

هانا کامکار از سال ۱۳۷۱ شمسی، نوازندگی دایره را آغاز نمود و سال ‌ها بعد شیوه نوازندگی دف را نزد پدر خود ، بیژن کامکار فرا گرفت. هانا کامکار در کنار تلاش ‌های خود در زمینه موسیقی، در عرصه‌ های هنری دیگری چون تئاتر، تلویزیون و عکاسی نیز فعالیت داشته ‌است.

وی از سال ۱۳۷۹ شمسی، فنون عکاسی حرفه ‌ای را نزد استادانی چون بهمن جلالی ، محمد حسین فرج و شهریار توکلی فرا گرفت و حاصل تجربیات خود را در چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی در معرض دید عموم قرار داد. وی برای تحصیل در رشته کارگردانی سینما به دانشگاه سوره تهران راه یافت و در سال ۱۳۸۳ شمسی از این دانشگاه فارغ‌ التحصیل شد.

هانا کامکار از سال ۱۳۸۲ شمسی به عضویت گروه کامکارها درآمد و به عنوان خواننده گروه کُر و نوازنده دف در کنسرت های مختلفی در داخل و خارج از کشور، این گروه را همراهی کرد. وی در سال ‌های ۱۳۷۸ شمسی تا ۱۳۸۲ شمسی، ردیف آوازی را نزد نجمه تجدد فرا گرفت. وی در کنار همکاری با گروه کامکارها با گروه تخت جمشید به آهنگسازی پدرام درخشانی به عنوان نوازنده، هم‌خوان و مدیر هنری در اجراهای سال ۱۳۹۰ شمسی و ۱۳۹۱ شمسی همکاری داشته‌ است.

آخرین اجرای صحنه ‌ای وی مربوط به کنسرت ” دف و نی ” در پاییز سال ۱۳۹۲ شمسی در تالار وحدت است که هانا کامکار به عنوان نوازنده دف و همخوان به روی صحنه رفت.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا