هتلداری چیست؟ چرا باید هتل ها را توسعه دهیم؟ (برای توریست ها)

هتلداری چیست؟ چرا باید هتل ها را توسعه دهیم؟ (برای توریست ها)

اهمیت اقتصادی؟

امروزه یکی از پایه­ های اصلی اقتصاد بسیاری از کشورها وابسته به صنعت گردشگری است. صنعت گردشگری در آغاز مبتنی بر تجربه افراد بود اما رشد سریع این صنعت باعث شد مباحث گردشگری و رشته ­های وابسته به آن به جمع رشته­ های تحصیلی در دانشگاه­ها اضافه گردد و نیرو­های متخصصی را در جامعه گردشگرپذیر پرورش دهد. ایران یکی از ۱۰ کشور نخست در صنعت گردشگری معرفی شده است که تاکنون نتوانسته به جایگاه اصلی خود در این صنعت دست یابد. حال با توسعه علمی گردشگری در دانشگاه­ های ایران و تحصیل دانشجویان در رشته­ های مرتبط می­ توان قدم­ های مثبتی در توسعه صنعت گردشگری برداشت.
هتلداری که یکی از زیربناهای اساسی جذب و توسعه توریسم و گردشگری است رشته­ ی مدیریت هتلداری را پدید آورده است و افراد مدیر و ماهری را در جهت پیشرفت و توسعه اهداف گردشگری آموزش می­دهد.

تاریخچه سفر، انواع مراکز اقامتی، اصول مدیریت، رزرواسیون، شناخت انواع غذاها و شیرینی­ ها، چگونگی ارائه خدمات به مشتریان، بهداشت در محیط کار، اصول تغذیه، شناخت بخش تاًسیسات هتل، شناخت بخش خانه­ داری هتل و ظایف افراد شاغل در آن، شناخت بخش فرانت آفیس و قسمت­های مهم آن مانند صندوق، مدیر غذا و نوشابه و پرسنل مربوط به خدمات رستوران، حسابرسی اموال هتل و رسیدگی به حساب صندوق­ های بخش­های مختلف در بهترین هتل ها

جذب مشتری، بازاریابی، برنامه­ ریزی برای کسب سود، روش­های مدیریت، شناخت کشورهای توریستی و جاذبه­ های گردشگری آن­ها، شناخت صنایع دستی و جاذبه­ های تاریخی و طبیعی ایران، تاًثیرات مثبت و منفی گردشگری، کار با رایانه و نرم ­افزارهای مرتبط با هتلداری، چگونگی نگهداری مواد غذایی، شناخت فرهنگ و روحیات ملل، مسائل اجتماعی مرتبط با هتل، قوانین و مقررات در صنعت گردشگری، قوانین کار، اقتصاد، چگونگی رفتار با مشتری، تشریفات و وظایف آن، شناخت انواع منو و منونویسی، روابط عمومی و …
دانشجویان مدیریت هتلداری علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی به یادگیری و تسلط بر یک زبان خارجی پر کاربرد دیگر همچون زبان فرانسوی، زبان آلمانی و یا زبان عربی می­پردازند. همچنین درس کارآموزی را طبق برنام ه­ای که توسط مرکز آموزش عالی تدوین شده است به انجام می­ رسانند.

مهارت­ ها در رشته مدیریت هتلداری

مهارت­هایی که دانشجویان در دوره کارشناسی فرا می­گیرند بسیار گسترده است به همین علت به برخی از آن­ها در زیر اشاره می­کنیم: مدیرت بخش­های مختلف هتل اعم از: مدیریت غذا و نوشابه، مدیریت فرانت آفیس، مدیریت          خانه­داری، مدیریت حسابداری، مدیریت روابط عمومی، مدیریت تشریفات، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بخش بازاریابی و فروش، مدیر شب، مدیر داخلی، مدیر ایمنی و… که دانشجویان طی دوره آموزشی، تمامی وظایف و  مسؤلیت­های هر یک از قسمت­های گوناگون نام برده شده در یک هتل را فرا گرفته و به آن تسلط می­یابند.

بسیاری از گردشگران برای مراجعه به کلینیک های زیبایی شهرهای بزرگ به ایران می آیند اما این پایان راه نیست. ایرانی ها نیز برای تحصیل در رشته هتلداری به دفاتر مهاجرتی مراجعه می کنند.

قیمت هتل در ایران شگفت‌انگیز است! این جمله‌ای است که یک توریست آمریکایی با هیجان در ویدیویی می‌گوید که از نرخ‌های هتل و تفریحات در همدان منتشر کرده و البته بازدیدکنندگان ایرانی زیادی داشته است. بازدیدکنندگانی که با استناد به این ویدیو برای ریزش ارزش پول افسوس می‌خورند، اما فعالان صنعت گردشگری آن را اتفاقی مثبت برای افزایش مشاغل و درآمد ایران قلمداد می‌کنند.

هفته گذشته توریست آمریکایی که وارد همدان شده بود، ویدیویی منتشر کرد که نشان داد تا چه حد نرخ‌ها برای خارجی‌ها پایین است. در این ویدیو چنین آمده: «صبح بخیر از همدان…  چند روزی است که این‌جا اقامت دارم، من معمولا  از هتل‌ها ویدیویی نمی‌گیرم، چون احساس می‌کنم خسته‌کننده است، اما فقط می‌خواستم نشون بدم ایران به شکل باور نکردنی ارزون است. اینو ببینید این‌جا اتاق هتل من است، فکر می‌کنم اتاق خودمه و من فقط ٨ دلار بابتش دادم، چقدر به نظرتون عجیب است و قسمت دیوانه‌کنندش اینه… ٨دلار  با صبحانه.

من همین الان اومدم بیرون دنبال غذا می‌گشتم و اینو پیدا کردم … می‌بینید چقدر بزرگه یه ساندویچ خیلی بزرگ ساندویچ فلافل و… قسمت عجیبش اینه فقط ٣٠ سنت چقدر عجیب دیوانه‌وار است.  به این بستنی نگاه کنید، فقط ۵ سنت آمریکا … می‌تونید تصورش کنید.» حالا ارزان شدن هزینه سفر در ایران گردشگران زیادی را روانه ایران کرده است، گردشگرانی که حتی بین آنها چینی‌ها و عراقی‌هایی دیده می‌شوند که حاضر نیستند، پول زیادی در ایران خرج کنند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا