هزینه تست کرونا در بخش خصوصی و در بخش دولتی چقدر است؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره هزینه تست کرونا در بخش خصوصی و در بخش دولتی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. سیامک سمیعی ، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت درباره وضعیت کشور در بحران شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: ” این روز‌ها رعایت فاصله فیزیکی و شرایطی که مانع از انتقال ویروس کرونا شود بسیار اهمیت دارد.

آزمایشگاه‌ های پزشکی، مکان هایی هستند که مردم تجمع می ‌کنند و می ‌توانند موجب انتقال ویروس کرونا شوند. لازم است که در آزمایشگاه‌ ها، شرایطی توسط مدیران آزمایشگاه چه دولتی و چه خصوصی فراهم شود، تا دستورالعمل‌ها برای پیشگیری در محل کار اجرایی شده و مردم در شرایطی قرار نگیرند که قابلیت انتقال ویروس را داشته باشند.

متوجه شدیم در برخی از آزمایشگا ه‌های ما صف ‌های طولانی برای کار‌های آزمایشگاهی تشکیل می ‌شود که همین امر موجب ابتلا مردم به کرونا می ‌شود. نکته مهم دیگر درباره خدمات آزمایشگاهی انجام شده در بخش خصوصی است. ما تا به الان شکایت متعددی داشته ایم و سوالات مختلفی در ارتباط با آزمایشگاه‌ها که با چه هزینه‌ای خدمات را انجام می ‌دهند و این نوع خدمات چقدر معتبر است.کار وزارت بهداشت و درمان کاملا شفاف و روشن است. کسانی که آزمایش‌ها را تجویز و انجام می‌دهند طبق دستورالعمل‌ ها حرکت می ‌کنند.

آزمایشگاه‌ ها باید مانع ایجاد هزینه‌ های غیرضروری در شرایط فعلی برای مردم شوند. “

سیامک سمیعی ، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت تاکید کرد: ” آزمایش ‌های مولکولی یا PCR که در این روز‌ها برای تست‌ کرونایی انجام می‌ شود، فقط باید در آزمایشگاه‌ های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت بگیرد. ما متوجه شدیم تعدادی آزمایشگاه ‌های بدون مجوز، پذیرش سرپایی انجام می‌دهند. دانشگاه ‌های علوم پزشکی ما موظف هستند با این آزمایشگاه ‌ها برخورد کنند. اجازه نمی‌دهیم افراد سودجو از این فرصت استفاده کنند و استاندارد‌های ما را زیر پا بگذارند و برای منفعت خود فعالیت کنند.

هر چقدر بتوانیم هزینه خدمت آزمایشگاهی را کمتر کنیم و استفاده از نتایج آزمایشگاهی را بهبود ببخشیم به نفع  مدیریت بیماری در کشور است. “

وی با اشاره به اینکه ۱۷۰ آزمایشگاه در کشور مجوز انجام تست PCR دارند، افزود: ” بیش از ۱۸۰ آزمایشگاه داریم که داوطلب خدمت هستند که ۷۰ آزمایشگاه خصوصی هستند و ۹۰ آزمایشگاه مربوط به معاونت درمان و یکسری آزمایشگاه برای دستگاه‌ های دیگر است. “

هزینه تست کرونا

هزینه تست های کرونا در آزمایشگاه های بخش خصوصی و بخش دولتی

سیامک سمیعی ، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت با اشاره به هزینه های آزمایش های سرلوژی کرونا گفت: ” برخی آزمایشگاه ‌ها در حال جا انداختن تعرفه‌ هایی در ذهن مردم هستند، در حالی که انجام این تست ها لزومی ندارد، هزینه آزمایش ‌های سرولوژی حدودا بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است و تفسیر آن فقط از طریق پزشک متبحر و مطلع از دستورالعمل های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و باید کسانی تفسیر کنند که صلاحیت کافی را دارنذ و در حالی که گاهی شنیده می‌ شود این هزینه به بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم در برخی مقاطع رسیده است. آن چیزی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تعرفه آزمایش سرولوژی ابلاغ کرده است، نسبی است. براین اساس بخش خصوصی باید حدود ۲۹ هزار تومان برای آزمایش سرولوژی دریافت کند.

در مورد تست تشخیصی مولکولی کرونا (PCR) هم هزینه‌ها در بخش خصوصی ۵۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و در بخش دولتی هم در صورتی که با تشخیص پزشک انجام شود، تست رایگان خواهد بود.

وی درباره انجام تست‌ های سرولوژی کرونا  گفت: ” برخی از آزمایش‌ های سرولوژی برای تعیین تکلیف کرونای افراد استفاده می ‌شود، در حالی ‌که این آزمایش ‌ها واکنش سیستم ایمنی بدن را به مواجهه با ویروس مشخص می ‌کنند. سیستم ایمنی بدن به زمان نیاز دارد و کوتاه‌ ترین زمان که سیستم ایمنی بدن می‌تواند پاسخ بدهد، کمتر از یک هفته است. اگر بخواهیم یک آزمایش مثبت سرولوژی از یک فرد داشته باشیم، در فردی که ویروس را دریافت کرده باید تا یک ماه صبر کنیم.

افرادی که در بیمارستان بستری هستند، بیشتر از افرادی که کارشان به بیمارستان نمی‌کشد، پاسخ ایمنی می‌دهند. در نتیجه ممکن است کاربرد این آزمایش در بیمارستان بیشتر باشد. افرادی که فرم بی علامت یا فرم کم علامت را می‌گیرند، ممکن است آزمایش سرولوژی آنها منفی بماند و از این آزمایش نمی‌توان برای تعیین وضعیت فرد در حال حاضر استفاده کرد. از این آزمایش فقط برای بررسی اپیدمیولوژی استفاده می ‌شود.

در انگلستان تجربه ناموفق استفاده از آزمایش سرولوژی و حتی در اختیار گذاشتن رپید تست آن وجود دارد. در انگلستان بعد از چند میلیون کیت مختلفی نتوانستند نتایج خوبی دست پیدا کنند، امیدواریم در آینده کیت‌های سرولوژی درست شود که نتایج آن مثل کیت‌های هپاتیت و اچ آی وی معتبر باشد چرا که هنوز چند ماه از اپیدمی می گذرد.

او ادامه داد: این تست‌ها بی‌ارزش نیستند، اما به اندازه کیت‌های تشخیصی آنتی بادی تست‌های هپاتیت ب و اچ آی‌ وی قاطع هستند، کاربرد ندارند. “

لازم به بیان است فقط آزمایش ‌های تشخیص مولکولی یا PCR قطعی است. این آزمایش ‌ها گران قیمت و تخصصی هستند. خیلی مهم است افرادی که این آزمایش‌ ها را انجام می ‌دهند، دانش و مهارت کافی داشته باشند. کیت ‌هایی که برای این کار استفاده می ‌شود، عمدتا کیت‌ های تولید داخل است و قبل از توزیع، این کیت ‌ها بین آزمایشگاه‌ ها در انستیتو پاستور تست می‌ شوند. اگر نتیجه مطلوب داشته باشند، بین آزمایشگاه‌ ها توزیع می ‌شوند.

سیامک سمیعی ، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت درباره میزان صحت نتایج در تست ‌های تشخیصی کرونا گفت: ” خیلی اوقات این بیماری شبیه به سرماخوردگی ظاهر می‌شود و این که تا چه میزان جواب آزمایش می ‌تواند مطمئن باشد به بازه زمانی انجام تست، نحوه نمونه ‌گیری، تبحر فردی که نمونه می‌ گیرد و … بستگی دارد. اکنون در مراکز دانشگاهی ما تا ۴۰ تا ۵۰ درصد موارد پاسخ‌ ها مثبت هستند. اما در مواردی که تست به صورت غیر ضروری انجام می ‌شود، ممکن است جواب‌ های منفی زیادی داشته باشیم. “

هزینه تست کرونا

اما نادر توکلی ، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در جدیدترین مصاحبه خود در پاسخ به این پرسش که میزان هزینه درمان مبتلایان به کرونا در مراکز دولتی و خصوصی چگونه است؟ ، اظهار داشت: ” ما دو بخش دولتی و خصوصی داریم. مراکز خصوصی و خیریه، مطابق آخرین درجه اعتبار بخشی خود و نظام تعرفه اعلامی، صورت حساب را به بیماران اعلام می‌کنند. برخی مراکز خصوصی با بیمه پایه قرارداد دارند و بخشی از فرانشیز توسط بیمه پایه و بخشی نیز توسط بیمه تکمیلی محاسبه و پرداخت می‌شود و مابقی نیز باید توسط بیمار پرداخت شود که این هزینه‌ها شامل دارو تجهیزات پزشکی و… است.

در بخش دولتی قاعدتا بیمارستان‌ها موظف هستند بیمار را پذیرش کنند؛ بیمار یا بیمه پایه دارد یا ندارد. اگر بیمار بیمه پایه داشته باشد با آن بیمه پایه که شامل تأمین اجتماعی، نیرو‌های مسلح، خدمات درمانی و کمیته امداد است، خدمات لازم را دریافت کرده و فرانشیزی را پرداخت می‌کند که ناچیز بوده و بین ۸ تا ۱۰ درصد است. در مواردی که بیمار توان پرداخت هزینه‌ها را ندارد، به واحد مددکاری بیمارستان مراجعه می‌کند و اگر عدم استطاعت مالی تایید شود، مددکاری مساعدت لازم را انجام می‌دهد.

بخشی مربوط به درمان اختصاصی و خاص است؛ مثل پلاسما تراپی که مشمول بیمه نمی ‌شوند. بخشی مربوط به دارو‌های خاص هستند؛ مثل «رمدسیویر» که هنوز سازمان‌های بیمه گر آن را مشمول بیمه نکرده‌اند و دبیرخانه شورای عالی بیمه ابلاغ نکرده است. “

نادر توکلی ، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره گلایه مردم از گرانی دارو‌های موثر در درمان کرونا، بیان داشت: ” البته این دارو‌ها جزو پروتکل اصلی درمان قرار ندارد، اما پزشکان تجویز می‌ کنند؛ اگر مورد تایید قرار گیرد، آن را در مراکز دولتی جزو هزینه ‌های معاونت درمان می ‌آوریم. “

نادر توکلی در پاسخ به این پرسش که مبتلایان برای درمان و استفاده از دارو چقدر باید هزینه کنند؟، خاطرنشان کرد: ” در مراکز درمانی دولتی هزینه کرد در صورت حساب بیمار می‌ آید و از بیمار گرفته نمی ‌شود. “

همچنین وی در پاسخ به این پرسش که میزان تعرفه قانونی انجام آزمایش کرونا در آزمایشگاه‌ های خصوصی چقدر است؟، بیان داشت: ” ما فقط یک نوع آزمایش PCR داریم؛ آن هم انجام تست از ترشحات بینی و حلق است و یک تعرفه مشخص دارد؛ در بخش خصوصی ۴۴۰ هزار تومان و در بخش دولتی ۲۵۰ هزار تومان است و غیر از این میزان، قانونی نیست. “

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا