همه چیز درباره وظایف مدیر ساختمان و نحوه انتخاب او

دیگر اکثر آپارتمان ها با حتی با دو سه واحد نیز مدیر ساختمان دارد ، اما این مدیر وظایفی دارد که حتما باید از آنها اطلاع داشته باشد ، در این مطلب از بلاگ جدول یاب درباره موضوع همه چیز درباره وظایف مدیر ساختمان و نحوه انتخاب او خواهیم پرداخت! با ما همراه باشید.

با ازدیاد تعداد آپارتمان‌ها و آپارتمان‌نشینی، عنوان”مدیر ساختمان” هم رواج پیدا کرد. مدیر ساختمان یعنی کسی که بتواند به امور مربوط به ساختمان و همسایگان رسیدگی کند. بر اساس “قانون تملک آپارتمان‌ها”، این شخص وظایف و اختیاراتی دارد که عدم آشنایی با آن‌ها چه از سوی مدیر و چه از سوی همسایگان، باعث بروز اختلاف و درگیری بین ساکنان ساختمان می‌شود. در این مطلب به موضوع نکاتی در مورد مدیر ساختمان می‌پردازیم.

مدیر ساختمان را چه کسی انتخاب می‌کند؟

در اولین جلسه مجمع عمومی، ابتدا رئیس مجمع عمومی تعیین خواهد شد و سپس در همان جلسه مدیر یا مدیرانی از بین مالکین یا اشخاصی ذی‌صلاح انتخاب می‌شوند.

مجمع عمومی مالکین باید حداقل سالی یک‌بار تشکیل شود. برای رسمیت مجمع، حضور مالکین بیش از نصف مساحت تمام قسمت‌های اختصاصی با نماینده آنان ضروری است.

وظایف مجمع عمومی ساختمان چیست؟

براساس قانون تملک آپارتمان‌ها، مجمع عمومی مالکان در هر ساختمان از همه مالکان واحدهای آپارتمانی تشکیل می‌شود. وظیفه‌ اصلی این مجمع برگزاری جلسات سالانه، انتخاب مدیر ساختمان و تصمیم‌گیری برای مسائل مهم ساختمان، از قبیل نوسازی و بازسازی است. در واقع مدیر ساختمان موظف است تصمیم‌های مجمع را اجرا کند.

آیا در مورد معوقات ساختمان، فقط مالکین متعهد هستند؟

برای جلوگیری از معوق ماندن امور مربوط به ساختمان، ‌تنها مالکین در پرداخت سهم هزینه‌های مشترک متعهد نبوده، بلکه هر شخصی اعم از مالک یا مستاجر یا استفاده‌کننده، در قبال پرداخت هزینه‌های مشترک ساختمان مسئول است.

مدیر جهت وصول مطالبات ساختمان باید چه کار کند؟

مدیر یا هیأت مدیره می‌تواند برای دریافت مطالبات علاوه بر ابلاغ اظهار‌نامه و صدور اجرائیه از طرف اداره ثبت، از طریق طرح و اقامه دعوی در دادگاه، نسبت به وصول مطالبات ساختمان از واحد یا واحدهای بدهکار اقدام نماید.

 

آیا مدیر آپارتمان می‌تواند برای همه امور ساختمان تصمیم‌گیری کند؟

خیر. در نحوه اداره آپارتمان، اصولا باید بیش از نصف مالکان با موضوع موافقت کرده باشند تا مدیر بتواند در زمینه موضوع مورد نظر اقدام کند.

آیا مستاجر می‌تواند مدیر ساختمان شود؟

بله، مدیر ساختمان می‌تواند از بین مالکین، مستاجرین و افراد غیر ساکن در ساختمان انتخاب شود و این انتخاب بنابر صلاح­دید افراد ساکن در ساختمان صورت می‌پذیرد.

چه زمانی مدیر ساختمان باید خسارت کل ساختمان را بدهد؟

مدیر یا مدیران جهت حفظ و نگهداری ساختمان و تاسیسات و تجهیزات مربوطه، به تناسب سطح زیربنای اختصاصی سهم هر یک از واحدها را محاسبه و جهت پرداخت حق بیمه از مالکین مطالبه می‌کنند.

در صورت عدم اقدام و بروز آتش‌سوزی، مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارات وارده هستند.

آیا مدیران می‌توانند برای خود جانشین انتخاب کنند؟

مدیر فقط برای مدت کوتاهی مانند مسافرت‌ می‌تواند‌ از بین ساکنین جانشین موقت انتخاب کند. در بلند‌مدت نمی‌تواند وظایف خود را به دیگری محول کند. ساکنین باید از جایگزین موقت مدیر مطلع شوند.

حل اختلاف ساختمان تا چه حدی بر عهده مدیر ساختمان است؟

حل اختلاف ساکنان، تنها در چارچوب اساسنامه، بر عهده مدیر خواهد بود و مسائلی که مربوط به قسمت‌های اختصاصی ساختمان است بر عهده مدیریت ساختمان نیست.

آیا مدیر می‌تواند قبل از ابلاغ اظهارنامه، مالک را از خدمات محروم کند؟

خیر. مدیر یا مدیران نمی‌توانند و نباید پیش از ابلاغ اظهارنامه، مالک یا مستاجر بدهکار را، از خدمات مشترک محروم کنند.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید :

مدیر ساختمان چگونه با همسایه خاطی برخورد کند ؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا