وجود کرونای جهش یافته ایرانی صحت دارد؟

در این مطلب از جدولیاب، توضیحاتی درباره کرونای جهش یافته ایرانی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. ویروس کرونا از یک سال پیش که به یک همه ‌گیری جهانی دامن زد تاکنون چند بار جهش داشته است. علاوه بر گونه ‌ای که اولین بار در کنت در بریتانیا مشاهده شد، در حال حاضر از دست ‌کم چند گونه جهش ‌یافته دیگر نیز گزارش ‌هایی منتشر شده است: گونه آفریقای جنوبی، گونه ‌ای که در کالیفرنیای آمریکا آغاز شده است! گونه هندی و…

اما احسان مصطفوی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌ های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران به تازگی در مصاحبه ای گفته است: شاید جهش‌های خاصی در کشور ما باشد که تا به حال در دنیا هم گزارش نشده باشد!

وی با اشاره به خطر شیوع ویروس جهش یافته هندی، بیان کرد: حدود ۱۵ ماه از شیوع پاندمی کرونا در دنیا می‌گذرد، در این مدت درصد قابل توجهی از افراد به این بیماری مبتلا شدند و از آنجا که این ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می‌ شود، در هر تکثیر و انتقال ویروس جهش‌ هایی در آن روی می‌ دهد که امری طبیعی است، اما مهم این است که این جهش‌ها در کدام قسمت ویروس اتفاق می‌ افتد و چه تاثیری در رفتار ویروس داشته باشد.

بعضی از جهش‌ هایی که در این مدت در دنیا گزارش شده است، باعث سرایت پذیری بیشتر ویروس شده است، مثل آنچه در مورد ویروس جهش یافته انگلیسی مطرح است، برخی جهش‌ ها مثل جهش‌ های برزیلی و آفریقای جنوبی، می‌ تواند باعث شود تا افرادی که قبلا به بیماری مبتلا شدند به نوع جدید خیلی ایمن نباشند.

این پیک جدید که در هندوستان ایجاد شده است را دانشمندان متاثر از جهش ویروسی می‌ دانند و هنوز باید مطالعات تکمیلی در جهت مشخص شدن تغییر سرایت پذیری و بیماری زایی آن انجام شود. اما موضوع مهم این است که بدانیم می‌ خواهیم در برابر ویروس چه کنیم و چه امکاناتی را تا الان تدارک دیدیم، در حال حاضر چیزی که کشور به آن نیاز دارد، یک نظام پایش جهش‌ های ویروس کرونا است.

با این روش ویروس‌ های در گردش در کشور را مورد بررسی دقیق ژنتیکی قرار می‌ دهیم که آیا جهشی در آن‌ ها اتفاق افتاده است یا نه و همچنین باید توجه کنیم که شاید جهش‌های خاصی در کشور ما باشد که تا به حال در دنیا هم گزارش نشده باشد.دانستن این موضوع بسیار مهم است، چون می‌ تواند سیمای اپیدمیولوژی بیماری را در کشور تغییر دهد، چون این جهش‌ ها مت واند باعث تشدید و یا تخفیف بیماری شود.

ما مادام که یک نظام پایش ملی برای بررسی جهش‌ های ویروس نداشته باشیم، در معرض تهدید هستیم و باید حتما تمهیداتی را در کشور فراهم کنیم تا بتوانیم پاسخ سریع و به هنگام داشته باشیم. وقتی چنین نظامی را داشته باشیم، هر جهشی که در کشور اتفاق بیفتد را سریع شناسایی می‌کنیم و افرادی که آلوده باشند را ایزوله می‌کنیم که این روند از گسترش ویروس جلوگیری می‌کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا