واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد چیست؟ + عوارض واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد و نتایج پژوهش ها پیرامون آن خواهیم داشت! با ما همراه باشید. به تازگی خبری مبنی بر موفقیت واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد در فضای مجازی و خبرگزاری ها منتشر شده است!

واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد ، بی‌ خطر است و می ‌تواند سیستم ایمنی را برای مقابله با این ویروس تربیت کند. تزریق این واکسن به ۱۰۷۷ نفر باعث تولید پادتن و افزایش گلبول ‌های سفید برای مقابله با ویروس کرونا شده است. با اینکه نتایج بسیار نویدبخش بوده اما هنوز زود است بتوان درباره کارآمدی این واکسن قضاوت کرد و باید در جمعیت بزرگ تری آزمایش شود.

نتیجه تحقیقات آنها که روز دوشنبه در نشریه علمی Lancet به چاپ رسیده است، از تولید ایمنی دوگانه در افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله پس از تزریق آزمایشی واکسن ویروس جدید کرونا حکایت دارد. ادرین هیل ، یکی از دانشمندانی که در تحقیق دانشگاه آکسفورد مشارکت دارد ، اظهار داشت که سیستم ایمنی تقریبا همه افرادی که آزمایش بر روی آنها انجام شده است، به واکسن تولید شده واکنش نشان داده است.

به گفته وی آزمایش های بیشتر بر روی حدود ۱۰ هزار نفر در بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل همچنان در جریان است. یک آزمایش دیگر نیز قرار است به زودی بر روی ۳۰ هزار نفر در ایالات متحده آمریکا آغاز شود. ادرین هیل افزود که تا پایان سال جاری میلادی ممکن است اطلاعات کافی درباره امکان استفاده از انبوه واکسن بیماری کووید ۱۹ به دست آمده باشد.

دولت بریتانیا پیشاپیش صدمیلیون دُز از این واکسن را سفارش داده است!

واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد چگونه عمل می کند؟

دانشمندان با مهندسی ژنتیک از ویروسی که در شمپانزه ‌ها ایجاد سرماخوردگی می‌ کند، ویروس جدیدی ساختند! این ویروس به شدت دستکاری شده است! تا اول اینکه خود، بیماری ‌زایی نداشته باشد و دوم اینکه شبیه واکسن کرونا به نظر سیستم ایمنی برسد! برای این کار پژوهشگران دستورالعمل ژنتیکی ساخت پروتئین خاری (مهم ترین سلاح کرونا برای حمله و ورود به سلول‌ انسان) را به ویروس سرماخوردگی شمپانزه منتقل کردند. به این ترتیب ویروس دستکاری ‌شده ، شبیه ویروس کرونا به نظر سیستم ایمنی می ‌رسد و می ‌تواند یاد بگیرد چگونه با آن مبارزه کند.

پروفسور اندرو پولارد ، یکی از دانشمندان این تحقیق گفت سوال اصلی این است که آیا این واکسن مصونیت ایجاد می‌ کند یا نه؟ و برای جواب آن باید انتظار کشید. او گفت: ” هنوز نمی‌ دانیم چقدر واکسن برای مصونیت احتیاج است اما می‌ دانیم پاسخ سیستم ایمنی را می ‌توانیم یا یک دُز دیگر به حداکثر برسانیم. “

آیا واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد بی ‌خطر است؟

بله اما عوارض جانبی دارد! عوارض جانبی آن خطرناک نمی باشد ولی در هفتاد درصد افراد ایجاد تب و سردرد کرده است که پژوهشگران می ‌گویند با استامینوفن رفع می ‌شده است.

واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد از کی در دسترس است؟

این احتمال هست که تا آخر سال ۲۰۲۰ میلادی ثابت شود این واکسن موثر است! اما در سطح وسیع در دسترس نخواهد بود. احتمالا کارکنان بهداشت و درمان و گروه ‌های آسیب پذیر در مقابل کرونا در اولویت خواهند بود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، در زودترین زمان ممکن، واکسن در سال آینده میلادی در سطح وسیع در دسترس قرار خواهد گرفت.

به گفته آدار پوناوالا ، مدیر ارشد اجرایی انستیتو سرم هند که در زمینه واکسن کرونا با آکسفورد همکاری می ‌کند، قیمت واکسن کووید ۱۹ که در دانشگاه آکسفورد و با همکاری شرکت آسترازنکا توسعه یافته برای هر نفر کمتر از هزار روپیه ، معادل ۱۳.۳۵ دلار خواهد بود! او در مصاحبه‌ ای خبری اعلام کرد تولید انبوه این واکسن در سه ماهه نخست سال آینده میلادی انجام می‌ شود. همچنین آزمایش بالینی واکسن آکسفورد در هند نیز از ماه آگوست با حضور ۴ تا ۵ هزار دواطلب آغاز خواهد شد.

آدار پوناوالا ، مدیر ارشد اجرایی انستیتو سرم هند در این مصاحبه اشاره کرد این واکسن ارزان قیمت خواهد بود. او توضیح داد از آنجا که انستیتو سرم برای کشورهایی با درآمد متوسط و پایین از جمله واکسن تولید می‌ کند، قیمت آن پایین حفظ می ‌شود. همچنین وی توضیح داد انستیتو سرم مجهز به فناوری‌ های نوین برای ساختن واکسن کووید ۱۹ است.

این شرکت ماه گذشته قراردادی با آسترازنکا بست تا یک میلیارد دوز واکسن برای هند و کشورهایی با درآمد متوسط و پایین تولید کند. مدیر ارشد اجرایی انستیتو سرم در این باره گفت: ” ما قبلا اعلام کردیم نیمی از واکسن ‌هایی که تولید می‌ کنیم به هند تعلق دارد و نیم دیگر آن به کشورهای دیگر تعلق می‌ گیرد. دولت نیز از این پیشنهاد استقبال کرده است. “

رضا ملک ‌زاده ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش در نشست مقدماتی دومین کنگره بین ‌المللی سلامت برای صلح (۲۱ آبان ‌ماه سال ۱۳۹۹ شمسی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز) با حضور اندیشمندانی از داخل و خارج از کشور بر نقش و مسئولیت دانشمندان در توسعه گفتمان صلح و دوستی تاکید کرد و اظهار داشت: بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت دنیا در معرض خطر بسیار بالای ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند و ۳۵۰ میلیون نفر نیز در صورت ابتلا نیاز به بستری شدن دارند. ابتلا به بیماری ‌های شایع مثل دیابت و ناراحتی‌ های قلبی عروقی، خطر شدت علائم کووید ۱۹ را در صورت ابتلا شدن افزایش می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به تحلیل داده‌های ۱۸۸ کشورجهان گفت: این داده‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ درصد جمعیت دنیا حداقل یک بیماری زمینه ‌ای دارند که خطر شدت بیماری کووید۱۹ را افزایش می ‌دهد. طبق تخمین محققان، حدود ۳۵۰ میلیون نفر که برخی از آنها فاقد بیماری زمینه‌ای هستند، در صورت آلودگی به ویروس کووید ۱۹ نیازمند بستری شدن در بیمارستان دارند.

تا خرداد سال ۱۴۰۰ جهان با پاندمی ویروس کرونا روبه ‌رو است، ویروس همچنان به آرامی منتشر می‌ شود و کنترل رفت و آمدها، گاه به گاه عادی شده است.

رضا ملک ‌زاده با اشاره به اینکه واکسن کووید ۱۹ مجوز گرفته است و به مدت شش ماه ایمنی ایجاد می ‌کند، اما تجارت جهانی توزیع آن را کُند کرده است، تاکید کرد: همچنین حدود ۲۵۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا به این ویروس آلوده شده‌ اند و یک و ۷۵ صدم میلیون نفر آنها جان خود را از دست داده ‌اند.

رضا ملک ‌زاده ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این پاندمی، ششمین پاندمی در تاریخ بشر است که ۱۹ میلیون مبتلا و ۸۰۰ هزار مرگ را تاکنون به دنبال داشته است، گفت: ما کارهای بسیاری انجام داده‌ایم، اما هنوز جاده طولانی و راه سختی را در پیش رو داریم؛ ما زندانی پاندمی نیستیم، آینده در دستان ماست. پاندمی کووید ۱۹ نشان داد که سلامت پاداش توسعه نیست، بلکه زیرساختی برای پایداری جوامع، اقتصاد و سیاست است و تک تک ما می توانیم منشا تغییر باشیم.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا