پریسا جهانفکریان اولین وزنه بردار زن المپیکی ایران کیست؟

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره پریسا جهانفکریان اولین وزنه بردار زن المپیکی جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت! با ما همراه باشید. پریسا جهانفکریان وزنه‌ بردار زن ایرانی در دسته فوق سنگین صاحب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد! در پی انصراف ورزشکار کشور ساموآ از شرکت در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، پریسا جهانفکریان در رشته وزنه‌ برداری صاحب مجوز حضور در المپیک شد!

دولت کشور ساموآ تصمیم گرفته است که فقط ورزشکارانی که خارج از ساموئل زندگی می‌ کنند را به بازی‌ های المپیک توکیو اعزام کند و این اقدام به دلیل نگرانی در مورد بیماری کرونا بوده است! پس از این تصمیم، کمیته ملی المپیک ساموآ تایید کرد سه وزنه‌ بردار این کشور به المپیک توکیو اعزام نمی‌ شوند! یکی از این وزنه‌ برداران در دسته فوق سنگین زنان بود که خروج از لیست بازی های المپیک منجر به این می شود که سهمیه المپیک به نماینده ایران برسد!

تمام نفراتی که در رنکینگ بالاتر از پریسا جهانفکریان هستند، سهمیه المپیک را گرفته اند و با خروج وزنه بردار ساموآ یک سهمیه باقیمانده این وزن به پریسا جهانفکریان رسید. پریسا جهانفکریان اولین دختر وزنه‌ بردار جمهوری اسلامی ایران است که می‌ تواند به بازی‌ های المپیک توکیو راه پیدا کند. با سهمیه وی تعداد سهمیه زنان ایران در المپیک توکیو به عدد یازده می‌ رسد که  تعداد حضور زنان ورزشکار ایران در بازی‌ های المپیک بی‌ سابقه بوده است!

البته پریسا جهانفکریان پس از اینکه به قهرمانی آسیا اعزام نشد، انتقاداتی را نسبت به فدراسیون وزنه برداری جمهوری اسلامی ایران داشت که همین مسئله باعث شد خواستار حضور او در کمیته انضباطی شوند!

جالب است که فدراسیون وزنه برداری جمهوری اسلامی ایران هنوز از این ماجرا بی اطلاع است و این خبر را روی خروجی وبسایت خود قرار نداده است!

اما شاید این سوال پیش آید که پریسا جهانفکریان کیست؟

پریسا جهانفکریان متولد ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۴ شمسی در شهر یاسوج می باشد. وی به همراه پوپک بسامی ، الهام حسینی ، ابریشم ارجمندخواه ، مریم زارع ، مرضیه قنبری و الناز باجلانی اعضای نخستین تیم ملی وزنه‌ برداری زنان جمهوری اسلامی ایران اعزامی به مسابقات بین‌ المللی را تشکیل دادند.

پریسا جهانفکریان در رقابت های گروه A دسته ۷۸ کیلوگرم بیست و نهمین دوره رقابت های قهرمانی آسیا که در نینگبو چین برگزار شد، با ثبت رکورد ۸۲ کیلوگرم در حرکت یکضرب، ۱۰۳ کیلوگرم در حرکت دوضرب و مجموع ۱۸۵ کیلوگرم در جایگاه نهم قرار گرفت. وی در حرکت یکضرب وزنه های ۷۳، ۷۸ و ۸۲ کیلوگرم را مهار کرد و در رده نهم ایستاد. در حرکت دوضرب ابتدا وزنه ۹۷ کیلوگرم را نتوانست بالای سر ببرد ولی در مرتبه دوم با موفقیت این وزنه را پشت سر گذاشت و در سومین حرکت دوضرب نیز وزنه ۱۰۳ کیلوگرم را به نام خود ثبت کرد تا هشتم شود و در مجموع با به جا گذاشتن رکورد ۱۸۵ کیلوگرم در رده نهم آسیا قرار گیرد! وانگ از چین با رکوردهای ۱۲۵ کیلوگرم در حرکت یکضرب، ۱۵۵ کیلوگرم در حرکت دوضرب و مجموع ۲۸۰ کیلوگرم سه مدال طلا دسته ۸۷ کیلوگرم بانوان را به دست آورد.

وی در رقابت گروه C دسته ۸۷ کیلوگرم به روی تخته رفت؛ پریسا جهانفکریان در حرکت اول یکضرب توانست ۸۲ کیلوگرم را بالای سر ببرد. وی در حرکت دوم یکضرب توانست ۸۷ کیلوگرم را نیز بالای سر ببرد اما در حرکت سوم یکضرب نتوانست ۹۱ کیلوگرم را بالای سر ببرد.وی در حرکت اول دوضرب توانست ۱۰۴ کیلوگرم را بالای سر ببرد. پریسا جهانفکریان در حرکت دوم دوضرب نیز توانست وزنه ۱۱۱ کیلوگرم را بالای سر ببرد. وی در آخرین حرکت خود وزنه ۱۱۶ کیلوگرمی را نتوانست بالای سر خود ببرد و به کارش در این بازی‌ها پایان داد. وی در رده‌ بندی نهایی در جایگاه بیست و یکم قرار گرفت.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا