چرا انسان به خواب نیازمند است؟

جدول یاب ، محمد سیمری : اگر بدن انسان را یک ماشین بپنداریم، این ماشین در مقایسه با ماشین های دیگر یک نقطه ی ضعف بزرگ و اساسی دارد! توجه داشته باشید ماشین های دیگر می توانند شبانه روزی کار کنند اما ماشین انسانی بایستی در فواصل منظم و مشخص شده ای، فرصتی داشته باشد تا به اندام ها و بافت های خسته ی بدن خود استراحت بدهد، تعمیران جزئی را انجام دهد، و همچنین ضایعاتی را که در طی روز انباشته شده اند، دفع نماید. لازم به بیان است این کارها همه و همه به هنگام خواب آدمی صورت می گیرند.

وقتی بدن آدمی به خواب می رود، تمام حرکات از شتاب می افتد! سرعت سوخت و ساز بدن آدمی به کم ترین حد خود می رسد؛ همچنین فشار خون نیز پایین می آید! از سرعت ضربان نبض نیز کاسته می شود! تنفس به آرامی صورت می گیرد! حتی از دمای بدن نیز اندکی کاسته می شود…

بدین ترتیب، بدن آدمی برای آن که به کار خود ادامه دهد، به خواب نیاز دارد. ولی هر کس به چه مقدار یا چند ساعت به خواب نیاز دارد؟ آنچه مایه ی تعجب می شود این است که مقدار خواب در نزد افراد مختلف یکسان نیست! البته بچه ها بیشتر از بزرگ ترها به خواب نیاز دارند. ولی همزمان با بالا رفتن سن، از مقدار نیاز به خواب نیز کاسته می شود. نکته ای که اهمیت بسیار دارد این است که ما باید آن قدر بخوابیم که وقتی بیدار می شویم، راحت و سرحال باشیم.

بعضی افراد بر این باور هستند که در شبانه روز به بیش از چهار ساعت خواب نیاز ندارند، ولی این مقدار خواب برای بیشتر مردم کافی و لازم نیست! بعضی افراد نیز جزو افراد خوش خواب یا پر خواب می باشند و در طول شبانه روز به چیزی به ده ساعت خواب یا حتی به بیش از این مقدار نیز نیاز دارند. کانت، فیلسوف بزرگ آلمانی آن قدر خوش خواب بود که به پیشخدمت خود می گفت پس از هفت ساعت او را بیدار کند و به زور از رختخواب بیرون کند! و گرنه او همچنان به خواب خود ادامه می دهد!

در ضمن، یک خواب کوتاه برای مثال یک خواب پانزده دقیقه یا نیم ساعت، ممکن است از خواب طولانی، آرامش بخش تر باشد! علت این اتفاق آن است که خواب مزبور، عمیق است! یعنی تمام اندام های بدن آدمی استراحت می کنند و به خواب می روند!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا