چرا برخی از افراد لکنت زبان دارند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : احتمالا همه ی شما افرادی را دیده اید که لکنت زبان دارند، یعنی در هنگام صحبت کردن، زبانشان می گیرد و کلمات را بریده بریده ادا می کنند. این گونه از افراد را بایستی مورد ملاطفت و همدردی قرار داد. ولی متاسفانه برخی هستند که آن ها را موضوع شوخی خود قرار می دهند.

“لکنت زبان”  باعث اختلال ادای بعضی از کلمات می شود که در نتیجه ی آن، کلمات تند تند از دهان خارج نمی شوند و ناگزیر شخص در موقع ادای واژه ها مرتکب مکث و بریدگی کلمات گشته و سپس، دنباله ی همان کلمه بر اثر “لکنت زبان” صداهای دیگری تند تند تکرار می شوند!

“لکنت زبان” بر چند نوع است؛ در برخی موارد لکنت زبان عبارت است از نداشتن توانایی کافی برای ادای تلفظ آسان برخی واژه ها یا حروف، ولی در مواردی که کلمات مشکل تر هستند، عضلات زبان و گلو و لب و حتی عضلات مربوط به تنفس نیز دچار نوعی انقباض می شوند. حرف زدن معمولی ما، بدون آنکه توجه داشته باشیم کار بسیار پیچیده ای است! در هنگام حرف زدن، بین حلق و دهان، نوعی همکاری و هماهنگی پیوسته ای به وجود می آید. تا ما بتوانیم تکلم نماییم و وقتی که هماهنگی صورت نگیرد، حالت “لکنت زبان” حاصل می گردد.

عارضه ی “لکنت زبان” خیلی به ندرت پیش از سن چهار یا پنج سالگی به وقوع می پیوندد. البته وقتی که این عارضه پدید آمد، نشانه ی آن است که برخی نواقص بدنی یا اختلالات روانی در بدن آدمی به وجود آمده است.

لکنت زبان را در بعضی از موارد می توان به کمک تمرین آهسته خوانی و با صبر و تانی به تکلم، آن را تا حدودی علاج نمود. همین که شخص احساس نمود که “لکنت زبان” پیدا کرده است، بایستی تمرین نماید که اولا تنفش خود را در هنگام صحبت کردن، منظم نماید و در ثانی، صداهایی را که احتمالا ایجاد ناراحتی و اختلاط می نمانید به دقت آن را مورد مطالعه قرار دهد و مشکل و نقص خود را توسط یک رشته تمرین های متوالی و فوق العاده در خواندن برطرف نماید.

به هر صورت درمان عارضه ی “لکنت زبان” بایستی به کمک کارشناسان متخصص انجام پذیرد! و در ضمن بایستی موضوع روانی و عاطفی عارضه ی “لکنت زبان” مد نظر قرار گرفته شود تا راه درمان آن نیز آسان گردد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا