چرا به حجامت در ماه حزیران تا این حد سفارش شده است؟

ماه حزیران ماه نهم از ماه‌های رومی است که پس از ماه ایار است. در میان ماه‌های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می‌کنند که یکی از این چهار ماه حزیران است.

چرا به حجامت در ماه حزیران تا این حد سفارش شده است؟

 حجامت در فرهنگ ایرانی و اسلامی به عنوان یکی از توصیه‌های اکید پیامبر اسلام (ص) برای سلامتی معرفی شده است و احادیث و روایات متعدی از رسول خدا درباره اهمیت و فواید حجامت وجود دارد به همین علت انجام حجامت به عنوان بخشی از طب اسلامی است.

ماه حزیران ماه نهم از ماه‌های رومی است که پس از ماه ایار است. در میان ماه‌های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می‌کنند که یکی از این چهار ماه حزیران است. بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همین ماه رومی حزیران است، بر اساس تقویم نجومی آغاز حزیران تقریباً از روز هشتاد و چهارم نوروز محاسبه می‌شود.

اما درباره این‌که چه روز‌هایی در ماه حزیران برای حجامت اولویت دارند. به روایات ائمه معصومین (س) استناد می‌کنیم. وَ رُوِیَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلَامُ: احْتَجِمْ فِی السَّابِعِ مِنْ حَزِیرَانَ، فَإِنْ لَمْ‌یَتَیَسَّرْ فَفِی الرَّابِعِ عَشَرَ؛ امام صادق (ع) فرمودند”در روز هفتم حزیران حجامت کن و اگر امکان‌پذیر نشد، روز چهاردهم (حجامت کن) “. (مجلسى، محمد‌باقربن محمدتقى، زاد المعاد ــ مفتاح الجنان، بیروت، چاپ: اول، ۱۴۲۳ ق، ص. ۳۳۱).

بر این اساس روز‌های ۷ و ۱۴ حزیران که بنابر روایت وارده از امام رضا علیه السّلام از بهترین ایّام حجامت هستند، با ۳۰ خرداد و ۶ تیر امسال مصادف هستند.

دکتر سمانه موهبتی متخصص طب سنتی در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: حجامت در ماه حزیران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و ریشه در روایات ائمه معصومین (س) دارد.

وی به روایت امام رضا (ع) مبنی بر این‌که “در روز هفتم از ماه حزیران حجامت کن و اگر نتوانستی در روز چهاردهم” اشاره کرد و افزود: در روز هفتم حزیران که یک ماه رومی است نجوم و افلاک در وضعیتی قرار می‌گیرند که به شدت در نحس‌ترین شرایط قرار می‌گیرند.

متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که در شرایط نحسی از انجام کار‌های مهم باید بپرهیزیم، افزود: وضعیت نجوم بر وضعیت بدن انسان تاثیر می‌گذارد.

موهبتی با اشاره به روایت پیامبر که فرمودند: در روز‌های قمر در عقرب اگر شرایط خاصی ایجاد شد که باید کاری را انجام دهید حتما صدقه بدهید و آیت الکرسی بخوانید، تصریح کرد: این بحث‌ها و روایات وجود دارد و اگر بخواهیم صبر کنیم که غرب برای ما ثابت کند که روایات ما درست است یا نه به خودمان بستگی دارد.

وی با اشاره به این‌که امام رضا (ع) فرمودند: “روز هفتم حزیران به حدی نحس است که ریختن خون قربانی (گوسفند) نحسی آن روز را برطرف نمی‌کند و آثار سوء آن بر بدن انسان می‌ماند”، افزود: فقط دادن خون بدن خودِ انسان این نحسی را از بین می‌برد و باید یک مقداری از خون را از بدن خارج کنیم.

متخصص طب سنتی تصریح کرد: وضعیت ماه همچنان که بر دریا اثر دارد بر بدن انسان نیز تاثیر دارد و این را نیز علم امروز ثابت کرده است.

موهبتی با اشاره به این‌که ما بر اساس روایات ائمه (س) به خون‌گیری اهمیت می‌دهیم که بهترین حالت را حجامت دانسته‌اند، یادآور شد: حجامت بر اساس روایاتی از امام صادق (ع) و امام رضا (ع) اهمیت زیادی دارد چنانکه روایتی با این مضمون عنوان کردند که از موضع حجامت هیچ چیزی جز سموم خارج نمی‌شود.

وی افزود: در روز هفتم حزیران که نحسی آن به شدت بالا است و قرار است خون بدهیم که سلامت ما را تضمین کند بهترین وضعیت حجامت است که سموم را از بدن خارج کند.

متخصص طب سنتی گفت: بر اساس بسیاری از اعتقادات که این روز را عده‌ای جزو روز‌های مبارک برای حجامت می‌دانند اتفاقا یک روز بسیار نحس است که به همه توصیه می‌شود که در این روز حجامت انجام دهند.

وی افزود: در روایات آمده اگر نتوانستید در هفتم حزیران خون بدهید و شرایط بدن فرد طوری بود که قادر به حجامت نبود روز چهاردهم حزیران را از دست ندهید که برای جبران آن گفته شده است؛ حتما خون دهی یک اهمیت بسیار بالایی دارد که زمانی را برای جبران آن در نظر گرفته اند و یک ریشه روایی دارد.

موهبتی با اشاره به این‌که در خیلی از کتب طب سنتی، حکما این روایات را بیان می‌کردند و بر آن تاکید داشتند، خاطرنشان کرد: ماه‌های قمری در شرایط جوی متفاوتی که قرار می‌گیرند باعث تغییراتی در بدن می‌شوند که می‌تواند سبب سلامتی یا بیماری ما شود.

وی افزود: وقتی ماه در شب چهارده کامل می‌شود در بدن غلیانی اتفاق می‌افتد که در روایات آمده حجامت‌ها را در نیمه ماه قمری انجام دهید و یا در نیمه ماه قمری بعضی از رفتار‌ها را که مورد بررسی قرار می‌دهیم می‌بینیم که رفتار‌های خشونت آمیز افزایش پیدا می‌کند.

متخصص طب سنتی گفت: در نیمه ماه قمری که دریا غلیان می‌کند، شدت جزر و مد افزایش پیدا می‌کند و در بدن انسان نیز خون غلیان می‌کند و به سمت صفرا می‌رود که باعث افزایش خشونت‌ها می‌شود و این از جمله مواردی است که امروزه علم در مورد آن صحبت کرده است.

موهبتی با بیان این‌که ماه‌های رومی مانند ماه‌های شمسی ثابت هستند و مانند ماه‌های قمری چرخش ندارند، تصریح کرد: ماه‌های رومی در حد دو روز با ماه‌های شمسی جابه‌جایی دارند ممکن است بعضی از سال‌ها هفتم حزیران ۳۰ یا ۳۱ خرداد باشد که هفت روز بعد نیز ۶ یا ۷ تیر می‌شود که امسال هفتم حزیران با ۳۰ خرداد و چهاردهم آن با ۶ تیر مصادف است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا