چگونه بفهمیم ممنوع الخروج شده ایم ؟ / استعلام اینترنتی آن چگونه است؟

این مطلب به کسانی که به هر نحوی از کشور ممنوع الخروج می شوند اختصاص دارد ، همچنین موضوعاتی تحت این عنوان .

چگونه بفهمیم ممنوع الخروج شده ایم ؟ / استعلام اینترنتی آن چگونه است؟

شاید اگر برای خودمان پیش نیامده باشد و یا از نزدیک هم ندیده باشیم ؛ در فیلم‌ها و سریال‌ها بارها و بارها دیده‌ایم که فردی در آخرین لحظه و در فرودگاه از پرواز جا مانده و اجازه خروج از کشور به وی داده نمی‌شود. این اتفاق که می‌تواند یکی از بدترین اتفاق‌های ممکن باشد را ممنوع الخروجی می‌گویند. اما اینکه چه کسانی مشمول قانون ممنوع الخروجی شده و اجازه خروج از کشور را نخواهند داشت؛ بحثی مفصل است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. تا چند وقت قبل امکان هیچگونه اقدامی در زمینه استعلام اینترنتی ممنوع الخروجی وجود نداشت و تنها در آخرین لحظه و در فرودگاه می‌فهمیدیم که ممنوع الخروج شده‌ایم. اما یک خبر خوش در زمینه فناوری و تکنولوژی که احتمالا ارزش مژدگانی نیز دارد این است که سامانه اینترنتی استعلام ممنوع الخروجی چندی است که راه اندازی شده است.

قبل از اینکه به بررسی سامانه استعلام ممنوع الخروجی بپردازیم؛ بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که اصولا چه کسانی شامل قانون ممنوعیت خروج از کشور می‌شوند؟ بر اساس قانون ۱۷ اداره گذرنامه ” دولت می ‌تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی طبق ضوابط و مقرراتی که در آیین نامه تعیین می‌شود جلوگیری نماید “. بر همین اساس ۴ دسته از افراد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد اجازه خروج از کشور را نخواهند داشت:

بدهکاران قطعی مالیاتی
افرادی که سوء شهرت و بدنامی آن‌ها در خارج از کشور محرز شده باشد
افرادی که سفر آنها به خارج از کشور ناقض مصالح و امنیت کشور باشد
افرادی که برای خروج از کشور نیاز به اجازه کتبی فرد دیگری دارند
در نظر داشته باشید که دادگاه قرار ممنوعیت خروج از کشور را برای افرادی که در یکی از دسته‌های ذکر شده در بالا قرار دارند؛ به مدت ۶ ماه صادر کرده و در صورت نیاز آن را برای مدتی نامعلوم تمدید خواهد کرد. بدیهی است در صورتی که افراد ذیصلاح تشخیص دهند که مشکل فرد حل شده است؛ بلافاصله این ممنوعیت خروج از کشور رفع خواهد شد و فرد می‌تواند با خیالی آسوده راهی سفر شود.

استعلام ممنوع الخروجی

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد؛ قبلا برای اطلاع از ممنوعیت خروج از کشور باید حتما به صورت حضوری به اداره گذرنامه مراجعه می‌کردیم که برای بسیاری از افراد میسر نبود و به همین دلیل افراد زیادی تا لحظه آخر و حضور در فرودگاه از وضعیت ممنوع الخروخ بودن خود بی خبر می‌ماندند. خوشبختانه اخیرا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام به راه اندازی سامانه اینترنتی استعلام ممنوع الخروجی نموده است. بدین ترتیب و در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید از ممنوع الخروج بودن یا نبودن خود مطلع شوید. برای اینکار تنها کافیست وارد exitban.ssaa.ir شده و با وارد کردن مشخصات فردی از ممنوع الخروج بودن خود آگاهی لازم را به دست آورید.

آدرس اینترنتی بالا یک لینک سریع بوده که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اختیار هم میهنان عزیزمان قرار داده است. در این لینک شما تنها کاری که باید انجام دهید این است که مشخصات فردی از قبیل: نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و کد ملی خود را وارد کنید. چند لحظه بعد وضعیت ممنوعیت خروج از کشور برای شما به نمایش درخواهد آمد.

سوالات متداول

در ادامه به چند سوال راجی و متداول در زمینه ممنوع الخروجی افراد پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید:

آیا ممنوع الخروجی دائمی است ؟
خیر . فرد تنها در دوره‌ای که بر اساس حکم دادگاه برایش تعیین شده است مجاز به خروج از کشور نمی‌باشد. بدیهی است در صورت پایان یافتن دوران محرومیت و یا رفع مشکلی که بر اساس آن فرد مذکور ممنوع الخروج شده است؛ وضعیت به حالت عادی برگشته و امکان سفر برای آن شخص فراهم می‌گردد.

آیا برای استعلام ممنوع الخروجی نرم افزاری نیز طراحی شده است؟
بر اساس گفته‌های رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی، یک نرم افزار گویا و کاربردی در زمینه استعلام ممنوع الخروجی طراحی شده است که به زودی به هم وطنان عزیزمان عرضه خواهد شد. سرهنگ محمد رضا طباطبایی در این زمینه اظهار داشتند:

با هدف ارتقا خدمات الکترونیک پلیس، نرم افزاری طراحی شد که با استفاده از آن امکان استعلام ممنوع الخروجی افراد، استعلام اعتبار گذرنامه و پرداخت عوارض خروج از کشور فراهم شود که در حال حاضر این نرم افزار در مراحل چک پایانی است و به زودی رونمایی خواهد شد.

برای رفع ممنوع الخروجی مالیاتی چکار باید انجام دهیم ؟
قانون خیلی واضح توضیح داده است که اگر متهم بدلیل بدهی مالیاتی ممنوع الخروج بود باید بدهی خود را بپردازد و با در دست داشتن مدارک به شعبه صادر کننده رای رفته و نسبت به فسخ قرار ممنوع الخروجی توسط مرجع صادر کننده یا نقض ممنوع الخروج توسط مرجع تجدید نظر کننده اقدام نماید.

فرصت اعتراض به ممنوع الخروجی چقدر است ؟
متهم به ممنوع الخروجی ۲۰ روز فرصت اعتراض به رای دادگاه و اثبات بی‌گناهی و برائت خود دارد و اگر بی‌گناهی اثبات شد دادگاه می‌بایست بلافاصله  به سازمان مرتبط اطلاع دهد تا حکم لغو شود.

 

بیشتر بخوانید :

هک شدن موبایل و رایانه چه نشانه هایی دارد؟ + جرم تجاوز به حریم خصوصی

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا