چگونه تشخیص دهیم دچار آرتروز پا و مفصل شده‌ایم؟

بهترین درمان غیر جراحی آرتروز

مشکل آرتروز به دلیل التهاب در یک یا چند مفصل بدن اتفاق می افتد که با علائمی مانند درد و ورم و سفتی همراه است. اگر مدتی از مشکل آرتروز رنج می برید و به دنبال راهی برای درمان هستید اما از انجام جراحی می ترسید، بهتر است با ما همراه باشید تا با بهترین پیشنهاد ما به عنوان درمان غیر جراحی آرتروز آشنا شوید.

مشکل آرتروز ممکن است تمام مفاصل بدن را تحت تأثیر قرار دهد. اما معمولاً این مشکل در مفصل زانو بیشتر مشاهده می شود. مبتلا شدن به آرتروز در قسمت مفصل زانو به دلیل انجام بسیاری از فعالیت های روزانه مانند راه رفتن بیش از حد و بالا رفتن از پله می باشد که این فعالیت های ساده بعد از مواجه شدن با آرتروز بسیار سخت دشوار و فرد دچار ناتوانی شدید برای راه رفتن می شود.

روش های مختلفی برای درمان آرتروز به صورت غیر جراحی وجود دارد که در ابتدا باید شرایط فرد مورد بررسی قرار گیرد. در صورت پیشرفته بودن این بیماری درمان جراحی الزامی است.

پس اگر به دنبال روش جراحی آرتروز هستید، باید ابتدا شرایط شما توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد. اگر توانستید از روش‌های غیر جراحی استفاده کنید، آن زمان به دنبال بهترین روش باشید.

روش های غیر جراحی آرتروز کدام اند؟

همانطور که گفتیم، آرتروز با روش های جراحی و غیر جراحی درمان می شود. انتخاب از میان آنها بستگی به شرایط فرد و تشخیص پزشک دارد. معمولاً روش های غیر جراحی آرتروز شامل موارد زیر می باشد:

  • سلول درمانی
  • ازون‌ تراپی
  • تزریق ژل اسید هیالورونیک درون مفصل
  • تزریق کورتیکواستروئید درون مفصل
  • درمان از طریق دارو روش پی آر پی

تزریق کورتیکواستروئید برای رفع التهاب و اثر ساییدگی استخوان ها

با استفاده از تزریق کورتیکواستروئید ها التهابی که موجب ساییدگی استخوان ها شده است را می توان به راحتی برطرف نمود. اما هنگام انجام این روش غیر جراحی باید مراقبت های لازم انجام شود که در موارد زیر آنها بیان کردیم:

  • مصرف غذاهای سبک قبل از انجام تزریق
  • عدم انجام فعالیت های شدید بدنی قبل و بعد از تزریق
  • استفاده از کمپرس سرد برای رفع درد و حساسیت بعد از تزریق
  • استفاده از توالت فرنگی
  • استفاده از صندلی برای اقامه نماز
  • انجام فیزیوتراپی و هیدروتراپی بعد از تزریق
  • جلوگیری از خیس شدن پانسمان

جلوگیری از پیشرفت آرتروز با تزریق ژل اسید هیالورونیک

طبق نتایج به دست آمده، تزریق ژل اسید هیالورونیک به خوبی از آسیب دیدگی مفصل و پیشرفت آرتروز زانو جلوگیری می کند. کار این ژل به گونه ای است که بین مفاصل مانند روغن عمل می کند و مانع اصطکاک بیشتر بین استخوان ها می شود. در واقع نتیجه ای که تزریق ژل اسید هیالورونیک به همراه دارد، نسبت به روش‌های دارویی و فیزیکی بسیار اثر بخش تر است.

مشاهده تاثیرگذاری منحصر به فرد با استفاده از پی آر پی

امروزه از روش پی آر پی برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود که یکی از این اهداف ماه درمان آرتروز است. روش پی آر پی همان پلاسمای غنی از پلاکت است که درون آن فاکتورهای رشد مختلفی قرار دارد. این فاکتورها باعث بهبود بافت و سرعت بخشیدن به مراحل ترمیم می ‌شود. متخصص برای انجام پی آر پی ابتدا از بیمار خون می گیرد و پلاکت های پلاسمای خون را جدا و تفکیک می کند. سپس پلاسما بین مفصل تزریق شده و با افزایش فاکتورهای رشد موجب بهبود آسیب دیدگی مفصل و ترمیم بافت می شود. همچنین این روش برای تسکین درد، خشکی، مفصل و بهبود عملکرد بسیار موثر است. معمولاً کسانی که دچار بیماری آرتروز خفیف تا متوسط هستند، تزریق پی آر پی برایشان بسیار مفید است.

تزریق سلول‌های رشد درون مفصل با روش سلول درمانی

یکی دیگر از روش های غیر جراحی درمان بیماری آرتروز، سلول درمانی است که در این روش از مغز استخوان ناحیه لگن سلول‌های بنیادی دریافت می‌شود و حدود چند روز داخل آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. سپس زمانی که سلول ها به رشد کافی رسیدند، به درون مفصل تزریق می شود. این سلول ها باعث بهبود غضروف تخریب شده و تسریع روند بهبودی می شود. طبق نتایج به دست آمده درمان آرتروز به روش سلول درمانی درصد بسیاری از درد را تسکین می دهد و عملکرد مفید آن بالای ۵۰ درصد می باشد.

عوامل تاثیر گذار بر روی آرتروز و شدت آن

آرتروز و ساییدگی بین مفاصل معمولاً برای افراد مسن و بالای  ۵۰ سال اتفاق می‌افتد. عوامل مختلفی هم در بروز شدت آن موثر است که در موارد زیر آن ها را بیان کردیم:

  • فشار زیاد به زانو
  • شکستگی اندام های تحتانی
  • عوامل ژنتیکی

معمولاً داشتن چنین شرایطی شدت آرتروز را بیشتر می کند. البته خوب است بدانید شدت آرتروز با انجام معاینات و عکس های ساده مشخص می شود. به طور کلی شدت آرتروز به چهار درجه تقسیم می‌شود که در صورت رخ دادن درجه آخر روش های غیر جراحی دیگر کارساز نیست و فرد مجبور به انجام جراحی خواهد شد. درجه معمولی آرتروز درجه های ۲ یا ۳ هستند که با درمان های جدید طب فیزیکی و غیر جراحی به راحتی قابل رفع است. چنان که شما در مراحل اول آرتروز هستید بهتر است مراحل غیرجراحی را به خوبی پشت سر بگذارید تا دچار ارتروز های شدید نشوید.

مهم ترین عامل بروز آرتروز مسائل ژنتیکی و نژادی است

مهمترین دلیلی که باعث آرتروز مفاصل می شود، عوامل ژنتیکی و نژادی است. همچنین خانم‌ها بیشتر از آقایان با مشکل آرتروز مواجه می شوند. در ادامه به عوامل تاثیرگذار آرتروز می پردازیم.

زمانی که با افزایش سن و کهولت مفصل مواجه می شوید؛ آرتروز اتفاق می‌افتد.

یکی دیگر از عوامل مهم برای ایجاد آرتروز و درد مفاصل افزایش سن و کهولت مفصل است. رخ دادن آرتروز مفصل در بین خانم‌ها بیشتر زودتر اتفاق می‌افتد و حتی در بین خانم های کمتر از ۴۵ سال مشاهده شده و در بین زنانی که بین ۴۵ تا ۶۴ سال سن دارند، میزان شیوع آرتروز حدود ۳۰ درصد است. بنابراین هر چقدر سن بالاتر رود احتمال رخ دادن آرتروز افزایش پیدا می کند.

چاقی و اضافه وزن احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد‌.

یکی از عوامل اصلی ابتلا به آرتروز مخصوصا آرتروز زانو چاقی و افزایش وزن است. طبق آمارهای به دست آمده مشخص شده است، هر چقدر افزایش وزن بیشتر شود احتمال رخ دادن آرتروز را بیشتر می شود. به طوری که با افزایش هر کیلوگرم افزایش وزن احتمال رخ دادن آرتروز زانو ۴ برابر بالا می رود‌. حتی این فشار هنگام بالا رفتن از پله حدود ۱۶ برابر می شود. این آمارهای به دست آمده برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند، در سنین میانسالی و پیری یک خطر بزرگ محسوب می‌شود.

استفاده بیش از اندازه از مفصل و وارد شدن ضربه های شدید

معمولاً کسانی که از برخی مفاصل مانند مفصل زانو بیش از اندازه استفاده می کنند یا دچار ضربه های شدیدی به ناحیه زانو شده اند؛ آسیب دیدگی مفصل برایشان رخ می دهد و بعدها ممکن است دچار آرتروز شوند.

رخ دادن هر اتفاقی با علائم مخصوص به خود مشخص می شود. اکثر اوقات آرتروز پا و مفصل زانو با علائم گفته شده در زیر همراه است:

  • خشکی و سفتی زانو
  • ورم سفت و ورم نرم
  • خالی شدن ناگهانی زانو
  • درد در ناحیه زانو
  • پرانتزی شدن زانوها
  • عدم حرکت آزاده مفصل به صورت عادی
  • ضعیف نشان دادن عضلات از اطراف مفصل
  • تق تق کردن مفصل
  • احساس سایش در بین مفاصل هنگام حرکت کردن

کلام آخر

اگر در مراحل اولیه آرتروز مفصل قرار دارید، برای این که مجبور نشوید جراحی انجام دهید؛ بهتر است اولین مرحله به دنبال بهترین دکتر ارتوپد و بهترین دکتر طب فیزیکی باشید، در سایت پزشکا می توانید با ۱۰ تا از بهترین دکتران ارتوپد آشنا شوید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا