چگونه می توان تعهد نامه محضری را فسخ کرد؟ + شرایط و نمونه تعهدنامه

اگر تعهد نامه در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود یک نسخه از آن در دفتر خانه نگهداری می‌شود و تنها با موافقت هر دو طرف یا اراده شخصی که تعهد به نفع اوست و متعهد در برابر او تعهد نموده است امکان فسخ و برهم زدن آن وجود دارد و بی‌اثر می شود.

ابطال یا فسخ تعهدنامه محضری

همان‌طور که گفته شد در تعهدنامه محضری، شخص، در دفتر اسناد رسمی در مقابل دیگری تعهد به انجام یا عدم انجام یک عمل می‌کند و نمی‌تواند به‌ صورت یک‌ جانبه از عمل به تعهدش استنکاف نماید مگر با موافقت متعهدله (شخصی که در مقابلش تعهد به انجام یا عدم انجام امری می نماید).

ناگفته پیداست که شخص متعهدله هم می‌تواند هر زمان اراده کند از تعهدنامه صرف‌نظر کند البته مشروط بر اینکه تعهدنامه معوض نباشد( با این توضیح که تعهدنامه فقط در جهت منافع متعهد له باشد و نفعی برای متعهد نداشته باشد).

همچنین اگر در تعهدنامه حق فسخ و برهم زدن تعهدنامه برای یکی از طرفین شرط شده باشد کسی که شرط به نفع او است می‌تواند تعهدنامه را فسخ کند. گاهی نیز تعهدنامه مقید است به زمان معین است و پس از انقضای مدت خودبخود بی‌اثر می‌شود.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر گرفتن تعهد نامه خلاف قانون باشد از طریق دادگاه می‌توان ابطال تعهدنامه تقاضا کرد.

شرایط تعهد نامه محضری

نام و نام خانوادگی و مشخصات متعهد (یعنی کسی که ملزم به انجام یا عدم انجام کاری می شود) باید به صورت دقیق در تعهد نامه قید شود.

نام و نام خانوادگی و‌ مشخصات متعهد له (کسی است که تعهد برای او و در مقابل اوست) ضروری است ولی به امضای او برای تعهدنامه نیازی نیست. همچنین موضوع تعهد نامه که در هر تعهدنامه بسته به موضوع متفاوت است نیز قید می شود.

ممکن است تعهدنامه مقید به مدت معینی باشد، در این‌ صورت باید مدت زمان انقضای تعهدنامه به صورت دقیق قید شود. مورد دیگری که در تعهد نامه ها محضری قید می شود، ضمانت اجرای نقض تعهد است که مبتنی بر خواست و اراده طرفین می باشد.

استنکاف از انجام تعهدنامه محضری

اگر متعهد از اجرای تعهدات خودداری کند، کسی که تعهد به نفع او شده است به استناد تعهد نامه و بسته به موضوع آن می تواند متعهد را مورد تعقیب کیفری قرار دهد و از او شکایت کند یا علیه او دعوای حقوقی اقامه کند و الزام او را به ایفای تعهدات و یا جبران خسارت ناشی از عدم انجام تعهد را از دادگاه تقاضا نماید یا در حدود اختیاراتی که متعهد ضمن تعهدنامه به وی داده است اقدام نماید.

نمونه تعهدنامه محضری

آقا/خانم( الف) فرزند …..به شماره شناسنامه …صادره از….به شماره ملی….. متولد…. ساکن…… در دفترخانه حاضر شد و بعد از حضور به شرح زیر رسماً اقرار کرد که شش دانگ یک دستگاه خودرو سواری ….با مشخصات…. را به آقا/خانم (ب) فرزند… به شماره شناسنامه …..صادره از…. به شماره ملی…. متولد…. ساکن …. وکالت داده و متعهد می‌شود که مبلغ…..ریال را طی مدت ۵ ماه به ایشان پرداخت نماید و در غیر این‌ صورت آقای….. حق خواهد داشت که در قبال عدم انجام این تعهد به هر نحوی که صلاح می‌داند و با وکالتی که دارد خودروی مذکور را به خود یا هر کسی که می‌داند منتقل نماید.

نتیجه‌گیری

تعهدنامه محضری، یک سند رسمی است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم می شود و ضمن آن شخص به انجام عمل یا عدم انجام عمل نسبت به طرف مقابل متعهد و ملزم می شود.

تعهد نامه محضری فقط به امضای متعهد می رسد و در صورت عمل نکردن به مفاد آن از طرف متعهدله قابل پیگیری در مراجع قضایی است.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا