چگونه یک سودوکوی سخت را حل کنیم؟ + صوت

 

هرچه جدول سودوکو سخت تر شود، تکنیک ها و روش های حل آن نیز پیچیده تر خواهد شد. اکثر تکنیک های حل سودوکو بر پایه نشانه گذاری استوار هستند، بنابراین توصیه می شود روش نشانه گذاری که در راهنمای حل سودوکوی متوسط آموزش داده شده است را به دقت مرور کنید.

سودوکوی سخت

در این مطلب یکی از روش های پرکاربرد در حل سودوکوهای سخت را بررسی می نماییم.
جفت یا زوج های اعداد یکی از معروفترین روش های حل سودوکو است که در آن دو عدد مشابه در دو خانه از جدول پدیدار می شوند.
بهتر است قبل از آنکه در مورد این روش توضیحی داده شود، مثال آن را بررسی کنیم چرا که با مشاهده مثال، فراگیری این تکنیک ساده تر خواهد شد.

01

ستون ۳ جدول را در شکل ۱ ملاحظه نمایید. در این ستون چهار خانه خالی وجود دارد و اعداد ۱، ۶، ۷ و ۸ برای این ستون باقی مانده اند.
اگر کاندیدهای باقی مانده در ستون ۳ را نشانه گذاری نمایید اتفاق جالبی رخ خواهد داد. دو کاندید ۱ و ۷ تنها در دو محل در ستون ۳ تکرار شده اند (خانه های e3 و j3). این اتفاق بدین معنی است که دو کاندید دیگر یعنی ۶ و ۸ در خانه های e3 و j3 قرار نگرفته اند. دو کاندید ۱ و ۷ در ستون ۳ جدول تشکیل جفت داده اند.
بدین معنی که این دو عدد تنها در دو خانه از ستون ۳ و به صورت یکسان تکرار شده اند. به زیان ساده تر اگر خانه e3 عدد ۱ باشد، خانه j3 عدد ۷ خواهد شد و برعکس اگر خانه e3 عدد ۷ باشد، خانه j3 عدد ۱ خواهد شد.
گرچه نمی دانیم کدام یک از خانه های e3 و j3 عدد ۱ و کدامیک عدد ۷ است، اما به طور قطع می دانیم که خانه دیگری در ستون ۳ جدول نمی تواند ۱ و ۷ باشد.
بنابراین دو عدد دیگر باقی مانده در ستون ۳ یعنی اعداد ۶ و ۸ باید در خانه های a3 و c3 قرار گیرند و کاندیدهای ۱ و ۷ از این دو خانه حذف خواهند شد. مطابق شکل ۲:

02

با این روش دسته بندی جدیدی در اعداد ستون ۳ ایجاد گردید، دو کاندید ۱ و ۷ تشکیل جفت دادند و بالتبع آن نیز دو کاندید دیگر یعنی ۶ و ۸ نیز تشکیل جفت دیگری دادند.
اما این جفت ها چه کمکی به حل جدول کردند؟
در پاسخ باید گفت که درست است با این تکنیک عددی در جدول پیدا نشد اما در جدول های متوسط و سخت، تنها راه برای حل جدول استفاده از همین تکنیک ها و حذف کاندیدها از خانه های جدول است.
اما جالب است بدانید این تکنیک در این جدول راهگشا خواهد بود! اگر تکنیک خطوط کاندیدا در راهنمای حل سودوکوی متوسط را مطالعه کرده باشید پی به اهمیت آن خواهید برد.

شکل ۳ را ببینید:

03

مطابق تحلیل انجام شده در مرحله قبل، اعداد ۱ و ۷ در ستون ۳ جدول تشکیل جفت دادند و اعداد ۶ و ۸ نیز به همین ترتیب در این ستون جفت تشکیل داده اند. علاوه بر این در مربع ۱ جدول نیز، دو جفت {۶ و ۸} و {۱ و ۷} تشکیل شده است.
تکنیک خطوط کاندیدا که در راهنمای حل سودوکوی متوسط فرا گرفتید، می تواند در حل این جدول به ما کمک کند.
در سطر c جدول عدد ۱ داریم، بنابراین برای مربع ۲ جدول، سه خانه طوسی رنگ مشخص شده در شکل ۴ می توانند عدد ۱ باشند. یعنی این سه خانه همانند تکنیک خطوط کاندیدا عمل کرده اند و اجازه نمی دهند عدد ۱ در سطر b جدول در محل دیگری قرار گیرد. بدین ترتیب خانه b2 جدول نمی تواند ۱ باشد.
از طرف دیگر طبق تکنیک جفت ها مشخص کردیم که خانه b2 یا ۱ است و یا ۷٫ حال تکنیک خطوط کاندیدا به مدد ما آمده است و می گوید خانه b2 نمی تواند ۱ باشد. پس خیلی راحت می توان گفت که خانه b2 یقینا ۷ است. بدین ترتیب خانه a1 نیز باید ۱ باشد.

04
اما قضیه جالب تر هم خواهد شد!
مشخص شدن اعداد ۱ و ۷ در مربع ۱ جدول سبب تعیین اعداد ۱ و ۷ در ستون ۳ جدول نیز خواهد شد.
شکل ۵ این موضوع را نشان می دهد.

05

 

    • بنابراین مشاهده می شود که تکنیک های حل سودوکو به یکدیگر وابسته هستند و به ویژه در جدول های متوسط و سخت نمی توان تنها با استفاده از یک تکنیک جدول را حل نمود و باید مجموعه ای از روش ها و تکنیک ها را بکار برد تا بتوان جدول را حل نمود.

نکات نهایی:

 سودوکو معمایی است که تنها با منطق و استدلال سر و کار دارد. هیچ گاه سعی نکنید در حل سودوکو عددی را حدس بزنید چرا که جدول ها منطقی حل خواهند شد.
 اگر در حل سودوکو مبتدی هستید ابتدا نمونه های تمرینی آسان را حل نمایید و سپس سراغ جدول های سخت تر بروید.
 همواره سعی کنید به طور مناسب از نشانه گذاری در جدول های سودوکو استفاده نمایید. این تکنیک به طور چشمگیری سرعت حل شما را افزایش خواهد داد.
 پیشنهاد می گردد پیش از اینکه عددی را در خانه ای از جدول یادداشت نمایید یکبار دیگر مراحل بدست آوردن آنرا مرور کنید تا در جایگذاری و استفاده از تکنیک اشتباه نکرده باشید.
 اگر قصد دارید به دنیای حرفه ای سودوکو قدم بگذارید در موقع حل یک زمان سنج کنار خود قرار دهید و با مدیریت زمان جدول های تمرینی را حل نمایید. شک نکنید بعد از حل چند جدول پیشرفت خود را احساس خواهید نمود.

۲ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
3 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
میثم
میثم
2 سال قبل

پیشرفته تر از این اموزش ها هست؟ اگر تکنیک جدیدی دارید لطفا بهم بگید ممنونم

امیر
امیر
2 سال قبل

سلام خیلی جالب بود فقط من دنبال سودوکو هایی مثل اون سودوکو ۵ تایی که عکسش رو گذاشتید هستم ولی هیچ جایی پیدا نکردم چطور میتونم پیداشون کنم؟

سهیل
سهیل
4 سال قبل

سلام
ممنون خیلی عالی بود

دکمه بازگشت به بالا