چیکار باید انجام دهیم تا فرزندمان در مدرسه دچار ویروس کرونا نشود؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا بازگشایی مدارس به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دنیا تبدیل شده است. بدون شک آموزش حضوری هم برای کودکان و هم برای والدین مزایایی دارد، اما سوالی که پیش می‌آید این است که دولت‌ها چگونه ایمنی لازم را در مدارس برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ایجاد می‌کنند؟ به نقل از «The Conversation»، کشورهای زیادی اعلام کرده‌اند که قصد دارند در سال تحصیلی جدید آموزش به صورت حضوری انجام گیرد و دانش‌آموزان در مدارس حضور یابند. تدابیر و اقدامات لازم برای ایمن‌سازی کودکان در مقابله با ویروس کرونا در مدرسه به شرح زیر است:

جلوگیری از ابتلای کودکان به ویروس کرونا

۱- واکسیناسیون نزدیکان کودک

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از کالیفرنیا، شیوع ویروس کرونا در یک مدرسه ابتدایی باعث بیمار شدن کودکان مدرسه شد. این اتفاق زمانی رخ داد که یک معلم واکسینه‌نشده به رغم داشتن علائم بدون استفاده از ماسک تدریس می‌کرد. بیشتر کودکانی که به این ویروس مبتلا شده بودند بیش از ۲ متر با معلم فاصله داشتند؛ یعنی یک تا ۲ متر فاصله اجتماعی برای این ویروس هوابرد کم است. SARS-CoV-۲ (ویروسی که باعث بروز کووید-۱۹ می‌شود) از طریق ریزذره‌های تنفسی به دیگران منتقل می‌شود.

کودکان اغلب این ویروس را از بزرگسالان و نزدیکان خود دریافت می‌کنند، بنابراین واکسیناسیون نزدیکان کودک در خانه و همچنین معلمان می‌تواند از کودکان محافظت کند. این کار برای جلوگیری از مبتلا شدن کودک به ویروس کرونا بسیار حائز اهمیت است.

۲- اجرای قانون ماسک اجباری برای معلمان و دانش‌آموزان

 

آکادمی پزشکی اطفال آمریکا استفاده از ماسک را برای کودکان بالای ۲ سال توصیه کرده است و کودکان بالای این سن می‌توانند بدون آنکه با مشکلی مواجه شوند از ماسک استفاده کنند. برای تشویق کودک خود به استفاده از ماسک‌ می‌توانید از ماسک‌های رنگی و جذاب و ماسک‌هایی با طرح تیم ورزشی یا شخصیت مورد علاقه کودک‌تان استفاده کنید.

این مساله بسیار مهم است که کودکان حق انتخاب داشته باشند و دلیل استفاده از ماسک را بدانند و درک کنند (به عنوان مثال: به فرزندتان بگویید وقتی که ماسک می‌زنیم، ویروس نمی‌تواند از فردی به فرد دیگر برود و او را مریض کند).

۳- تهویه مناسب کلاس‌های درس

با باز کردن پنجره‌های کلاس می‌توان تهویه مناسب ایجاد کرد. در صورت وجود یک پنجره، داشتن پنکه می‌تواند به انتقال هوای آلوده به بیرون کمک کند. اگر باز کردن پنجره امکان‌پذیر نیست، خوشبختانه یک راه‌حل ارزان در دسترس است و آن استفاده از دستگاه‌های قابل‌ حمل تصفیه هواست که بهره‌گیری از آن بسیار موثر است و بار ویروسی را که ممکن است در کلاس درس باشد کاهش می‌دهد.

۴- کاهش تعداد افراد در محیط سرپوشیده

کاهش تعداد افراد در کلاس درس می‌تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش ‌دهد؛ مثلاً در صورت بازگشایی مدارس در دوران همه‌گیری این ویروس، کودکان می‌توانند هر ۲ روز یک‌ بار در مدرسه حاضر شوند و در روزهای دیگر به صورت آنلاین آموزش ببینند. این رویکرد توأم با استفاده از ماسک، خطر انتقال ویروس را حتی در محوطه مدرسه و دانشگاه کاهش می‌دهد.

همزمان با گرم شدن هوا استفاده از فضای باز برای آموزش و تدریس اقدامی هوشمندانه به حساب می‌آید. هرچند ویروس دلتا در فضای باز نیز سرایت پیدا می‌کند، اما این کار خطر ابتلا را نسبت به محیط سر‌پوشیده بسیار کاهش می‌دهد.

۵- گرفتن آزمایش فوری از کودکان

جلوگیری از ابتلای کودکان به ویروس کرونا

 

انجام آزمایش فوری در مدارس و همچنین استفاده از کیت‌‌های فوری تشخیص کرونا به کاهش انتقال ویروس کمک می‌کند. شایان ذکر است که انجام تست کرونا از طریق بزاق دهان نیز روشی مفید و کاربردی در کودکان به شمار می‌آید. دولت‌ها می‌توانند این تست‌ها را در اختیار مدارس قرار دهند.

۶- ایمنی در مراکز مراقبت از کودکان

مطالعات جدید نشان می‌دهد کودکان کمتر از سه سال نسبت به بچه‌های بزرگ‌تر بیشتر ویروس را انتقال می‌دهند. بنابراین واکسیناسیون کارکنان مهدکودک‌ها و مراکز مراقبت از کودک و والدین کودکان خردسال نیز بسیار ضروری است. تمامی موارد ذکرشده برای ایمنی کودکان به غیر از استفاده از ماسک باید برای کودکان زیر ۲ سال نیز اجرا شود.

چیزی که ما می‌دانیم این است که واکسیناسیون در بزرگسالان با سرعت در حال اجراست و گروه‌های واکسینه‌نشده که بزرگ‌ترین آنها کودکان‌اند بیشتر در معرض ابتلا هستند. بنابراین بسیار مهم است که هنگام بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نکات ایمنی در مدارس از کودکان خود محافظت کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا