گفتگوی اختصاصی با پسر و عروس فاطمه گودرزی ، زوج هنری سریال ایلدا

دریا مرادی دشت: فوتبال یعنی استقلال و یک سری تیم های دیگر! پویان گنجی: قول می دهم پرسپولیس قهرمان آسیا می شود!

پویان گنجی، متولد نوزده مرداد هزار و سیصد و شصت و هفت، تهران، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، لیسانس بازیگری و فوق لیسانس کارگردانی، فرزند فاطمه گودرزی بازیگر نام آشنای تصویر ایران و عبدالرضا گنجی بازیگر و کارگردان تئاتر، در کارنامه هنری او می توان آثاری همچون «جاده چالوس» و «ما فرشته نیستیم» را مشاهده کرد، دریا مرادی دشت، متولد هفده آبان هزار و سیصد و شصت و هشت، تهران، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، «نتبریز در مه»، «در حاشیه»، «شوخی کردم»، «ویلای من» و «عطسه» از آثار مشخص او هستند، در این شماره با این زوج دوست داشتنی به بهانه بازی مشترک آنها در سریال «ایلدا» گفتگویی پاییزی داشته ایم که با هم می خوانیم.

گفتگو: عباسعلی اسکتی

عکس: مجتبی محسنی

دریا مرادی دشت: هدیه تهرانی باعث شد عاشق بازیگری شوم

پویان گنجی: ماندگاری سخت تر از سوپر استار شدن است

سریال «ایلدا» چه حرفی برای گفتن دارد؟

پویان گنجی: سیاست تلویزیون الان سیاستی است که سریال های قومیتی کار می کند، اصالت ما برمی گردد به «لر» و اولین کسانی بودیم که پیشنهاد بازی در این مجموعه را به ما دادند.

*چرا در این سریال از زبان لری استفاده نمی شود؟

پویان گنجی: اتفاقا این خیلی بازخورد داشت که چرا لری صحبت نمی کنید؟ زبان لری را انتخاب نکردیم چون حتی برای من که لر هستم و لری صحبت می کنم بالاخره گروهی پیدا می شوند که بگویند زبان شما زبان درستی نیست، سعی کردیم فارسی صحبت کنیم تا همه فهم باشد و ایران شمول شود و هم اینکه ایرادهای اینجوری نگیرند.

*و شما چرا بازی در این مجموعه را پذیرفتید؟

دریا مرادی دشت: ما هم لر هستیم و اصالتا بختیاری هستیم، اول اینکه برای من خیلی جذاب بود که بعد از گذشت ده سال با پویان همبازی شوم و این برای من یکی از وجه ها بود و دیگر اینکه من کلا قومیت ها را دوست دارم، این یکی را مخصوصا بیشتر چون به اصالت خودمان برمی گردد قبول کردم.

*چرا از اینهمه فعالیت هنری سراغ بازیگری رفته اید؟

پویان گنجی: در میان ما که موروثی است، از مادر به من رسیده و خواهرم هم دارد شروع می کند، غریزی این رشته را یاد گرفته ایم و بعد رفتیم و درس آن را آکادمیک خواندیم، لیسانس بازیگری و فوق لیسانس کارگردانی دارم و کاری جز این هم بلد نیستم.

*یعنی هیچ فعالیتی غیر از این ندارید؟

پویان گنجی: چرا اما باز هم حول و حوش همین حرفه است، مثل نویسندگی.

دریا مرادی دشت: پیشینه خانوادگی من همیشه ورزش بوده و اصلا هنری نبوده ولی من بازیگری را دوست داشتم، اینکه بتوانم زندگی های مختلف را تجربه کنم برای من جذاب است.

*چقدر به واسطه اینکه پسر فاطمه گودرزی هستید به شما انتقاد می کنند؟

پویان گنجی: به همه بچه هایی که حرفه پدر و مادرشان را دنبال می کنند این حرفها را می زنند، من با همه آنها رفاقت دارم و با هم این خاطره مشترک را داریم، نمی دانم چرا این اتفاق می افتد چون در همه جای دنیا این اتفاق خیلی هم مثبت است اما چون ما در مملکتی زندگی می کنیم که همه چیز پارتی بازی است برای همین صفر یا صد هستیم و همه چیز را در برگرفته است، در این حرفه هم اگر من راه مادرم را ادامه بدهم یک نکته منفی برای من حساب می شود که البته زیاد به آن اهمیت نمی دهم.

دریا مرادی دشت: به من هم خیلی می گویند شما عروس فاطمه گودرزی هستید ولی من از سال هشتاد و هشت دارم کار می کنم، در مدرسه عالی بازیگری دانشگاه سوره و بعد تئاتر کار کردم و چهار سال با گروه آقای مدیری بوده ام، قبل و بعد از آن تئاتر کار کرده ام ولی خب یک دفعه عکس های ما با خانم گودرزی بولد شد و بعد از آن این ها را خیلی به ما می گویند و من هم خیلی اهمیت نمی دهم.

*چقدر از مادر مشاوره می گیرید؟

پویان گنجی: خیلی، کمک مادر بی دریغ و بی اغراق است و چون از بچگی من و ذات من را می شناسند پس می توانند بهترین کمک را به من بکنند، البته اوایل مخالف ورود من به این حرفه بود ولی بعد از فیلترهای خود مادر رد شدم تا توانستم اجازه بگیرم و وارد این حرفه شوم.

*و همبازی شدن در این سریال چگونه پیش آمد؟

خیلی جالب است که اول من قراداد بستم و  بعد گفتند خانم گودرزی هم مادر شما است؟ به ایشان هم بگوییم بیایند!

*خانم مرادی، تجربه همکاری با مهران مدیری را داشته اید، نظرتان راجع به اتفاقی که افتاده و بازیگرهای قدیمی از ایشان گله مند هستند که دیگر سراغ آنها نمی رود چیست؟

دریا مرادی دشت: این اتفاق برای بازیگر خیلی بد است چون معنای در جا زدن دارد، این توقع و تکرار ناخوداگاه باعث می شود شما در جا بزنید، اینکه حد انتظار آدم این باشد اشتباه است چون کار دیگری نخواهد داشت و من فکر نمی کنم هیچکسی در قبال بازیگر مسئولیتی داشته باشد که حتما بخواهند با شما کار کند.

*امروز بیشتر چه نقش هایی را دوست دارید بازی کنید؟

دریا مرادی دشت: من کلا بازیگری حسی هستم و ترجیح من کارهای تراژیک و درام است، طنز را هم دوست داشتم و به نظر من آقای مدیری نهایت کمدی در کشور ما است، من دلم نمی خواهد با کارگران های دیگر طنز را تجربه کنم چون نهایت آن را با آقای مدیری تجربه کرده ام و برای من کافی است، کار با آقای مدیری مثل یک دانشگاه بازیگری است و من از یک سالی به بعد خودم نخواستم کار طنز کنم چون به تکرار می رسیدم، کلا بازیگر حسی هستم و حس کردم حال من بعد از نقش های تراژیک و درام خیلی بهتر است.

پویان گنجی:من خیلی دوست دارم نقش منفی بازی کنم، تجربه نداشته ام و پیشنهاد هم نشده و به توصیه مادر سراغ آن هم نرفته ام ولی حس می کنم در نقش های منفی شما جای بازی زیادی دارید، مخصوصا در تلویزیون که نقش مثبت باید روی یک خط ممتد جلو برود نقش منفی بالا پایین زیاد دارد، طنز را تجربه کرده ام، درام را تجربه کرده ام ولی در درام نقش منفی را خیلی دوست دارم.

*در خانه چقدر از فعالیت های هنری صحبت می کنید؟

پویان گنجی: ما خیلی سریال می بینیم، سینما می رویم اما در خانه فیلم نمی بینیم چون اعتقادی به دیدن فیلم سینما در خانه نداریم، خیلی در رابطه با فضای کاری در خانه صحبت می کنیم. حالا چه خاله زنکی و چه بحث هنری.

*دوستان شما هنری هستند؟

دریا مرادی دشت: قاعدتا بیشتر دوستان ما در همین حرفه هستند ولی دوستان خارج از این حرفه هم داریم، کلا خیلی خودمان را محدود نمی کنیم.

*علاقه مندی ها و تفریحاتتان؟

پویان گنجی: من برخلاف دریا کلا کارهای هیجان انگیز را خیلی دوست دارم، مثلا اسکی روی آب را خیلی دوست دارم، اسب سواری، موتور سواری و رالی ماشین را هم دوست دارم.

دریا مرادی دشت: الان که اصلا یادمان رفته تفریحاتمان چه بوده است و باید به آن فکر کنیم ولی حال من بیشتر با دو نفره های خودمان بهتر می شود، ما اهل پیاده روی هستیم، اهل سینما و کافه رفتن دو نفره و اینها برای من خیلی جذاب است، اگر زمان خالی داشته باشم نوشتن بیشتر از هر چیزی حال من را خوب می کند.

*دوست دارید فرزندتان هم بازیگر شود؟

پویان گنجی: خیلی زود است که در این مورد حرف بزنیم، دوست دارم هر کاری می خواهد انجام بدهد و بازیگری را هم دوست دارم.

دریا مرادی دشت: بله، هر چه دوست داشته باشد.

*موافقید تلویزیون با ریزش مخاطب روبرو شده است؟

پویان گنجی: به شدت، من فکر می کنم شصت درصد از بیننده های تلویزیون ریخته است و این نتیجه سیاست های غلط مدیران آن است.

*و چه باید بکند که این مخاطب برگردد؟

دریا مرادی دشت: این مخاطب برنمی گردد! به خاطر اینکه اینقدر سریال های ما بی رنگ و رو و پوشش ها بد است و تفاوت فاحشی بین سینما و تلویزیون و نمایش خانگی وجود دارد که مخاطب برنمی گردد. شما در نمایش خانگی شخص را در خانه آرایش کرده می بینید اما در تلویزیون در مهمانی یک آدم بی روح با یک لباس خیلی زشت می بینید، فیلتر و بی روح و چیزهای ذاتی را هم پنهان می کنند، مگر اینکه کار عجیب و غریبی کنند که این مخاطب برگردد.

پویان گنجی: سریال شهرزاد برای صدا و سیما بود و قرار بود از شبکه یک پخش شود. یک سری اتفاقات پیش آمد و آن را رد کردند و همان سریال رفت و نمایش خانگی را ترکاند! نمایش خانگی را تکان داد و این یعنی سیاست های غلط، شما می توانستید تماشاگر را از سریال های ترکی برگردانید.

دریا مرادی دشت: واقعا مردم حق دارند سریال های ترکی را ببینند، لوکیشن های خوشگل و لباسهای قشنگ، سریال های ما هم می تواند زیبا شوند و این برای بازیگران ما هم خوب است.

*بحث واگذاری نمایش خانگی به تلویزیون هم این روزها داغ است.

پویان گنجی: این هم نشانه سیاست گذاری غلط است و یک سری مخاطب دیگر را هم از آن مدیوم می گیرند، این را قبول دارم که سریال های ترکی به شدت هجو است و هیچ جای دنیا جز کشور خودش و متاسفانه ایران مخاطب ندارد ولی ما چیزی برای رقابت با آنها نداریم، ما فیلمنامه نویس های خوبی داریم اما تلویزیون دست و پای آنها را می بندد، در نمایش خانگی دست نویسنده بازتر است و فیلمنامه های جذابتری می نویسند.

*خوش چهره بودن چقدر در پیشنهاد نقش تاثیر دارد؟

پویان گنجی: در مملکت ما خیلی! همه جای دنیا خوش چهره بودن یکی از اولویت ها است اما تنها اولویت نیست، آنجا اصل بازیگری است اما متاسفانه اینجا اصل و معیار اول بازیگری نیست.

*شما خوش چهره هستید؟

پویان گنجی: نه من خوش چهره نیستم.

دریا مرادی دشت: ما یک سری تعارفات در فرهنگمان داریم که مثلا می گوییم امروز چقدر خوشگل شده اید و طرف می گوید نه بابا من که به این زشتی هستم! به نظر من پویان خوش چهره است و من هم از چهره خودم راضی هستم ولی هیچوقت هیچ تاثیری در انتخاب نقش های من نداشته است.

*دوست دارید کنار کدام هنرپیشه ها و برای کدام کارگردانها بازی کنید؟

پویان گنجی: این خیلی جواب روشنی دارد، با بهترین کارگردانهای ایران، همه دوست دارند با اصغر فرهادی و خانم نرگس آبیار و پوران درخشنده کار کنند، در مورد بازیگرها هم من دوست ندارم جلوی سوپر استارها بازی کنم. بیشتر دوست دارم از بازیگر مقابل حتی در یک سکانس تکنیکی یاد بگیرم. مثلا من خیلی کوتاه با رضا کیانیان بازی کرده ام و خیلی چیزها از ایشان یاد گرفته ام، آرزوی من این است که کنار آقای پرستویی بازی کنم، حتی دوست دارم کنار حامد بهداد بازی کنم چون جزو سوپر استارهایی است که قبول دارم. کنار نوید محمدزاده عزیز و البته کنار و جلوی دوربین هومن سیدی.

دریا مرادی دشت: من با خانم هدیه تهرانی چون اولین باری که اولین فیلم زندگی ام را دیدم فیلمی از ایشان بود و آن فیلم باعث شد من عاشق بازیگری شوم، خسرو شکیبایی را هم خیلی دوست داشتم.

*چقدر به ماندگاری فکر می کنید؟

پویان گنجی: قطعا به ماندگاری فکر می کنیم چون تنها کاری که بلد هستیم این حرفه است، ماندگاری سخت تر از سوپر استار شدن است.

دریا مرادی دشت: به ماندگاری فکر می کنم و به نظر من قشنگترین چیزها برای بازماندگان و فرزندان ما می تواند این باشد که جای خالی پدر و مادرشان را با چیزهایی که اطرافشان است پر کنند، برای همین می نویسم چون اگر یک روز نباشم این کتاب می تواند سالها منتشر شود، مثل فروخ فرخزاد و استاد شجریان که همیشه هستند.

*و بازیگری داریم که ماندگار شود؟

من فکر می کنم شهاب حسینی می ماند، ترانه عیلدوستی می ماند، نوید محمدزاده ماندگار می شود، من به شخصه کارهای این دوستان را دنبال و برای آنها تبلیغ می کنم.

*شهرت را دوست دارید؟

دریا مرادی دشت: من آدمی نیستم که خیلی بتوانم با این قضیه کنار بیایم چون خیلی فضای خصوصی ام را دوست دارم.

پویان گنجی: همه دوست دارند من سردسته آنها هستم، شهرت موقعیت و پول می آورد و زندگی را برای شما راحت می کند.

*حاشیه را چطور؟

پویان گنجی: من حاشیه را دوست ندارم، خیلی از دوستان حاشیه منفی دارند و بسیار زرد هستند و متاسفانه معروف می شوند ولی حاشیه خوب هم داریم، شما می توانید کمپین حمایت از فلان بیماری را درست کنید که حاشیه مثبتی است.

*نظر مخاطبانتان مخصوصا در فضای مجازی چقدر برای شما اهمیت دارد؟

دریا مرادی دشت: اصلا مهم نیست! گاهی من را تحت تاثیر قرار می دهد و می گویم پویان ببین این را گفته اند که پویان می گوید اهمیت ندهم، یکی از دلایلی که دنیای مجازی مهم نیست این است که معلوم نیست پشت آن اکانت چه کسی نشسته است.

پویان گنجی: نظر مخاطب های واقعی و انسان های حقیقی را دنبال می کنم. فضای مجازی جایی است که داریم در آن تمرین دموکراسی می کنیم و فعلا در سر و کله همدیگر می زنیم.

*کامنت جالب هم داشته اید؟

کامنت جالب زیاد داشته ام، مثلا زیر پست های من چیزی نوشته بودند و دعوا شده بود. مثلا نوشته اند پدر من داریوش ارجمند است، یعد یک نفر دیگر آمده و گفته فامیل ایشان که ارجمند نیست و گنجی است و آن شخصی که کامنت اول را گذاشته بود دوباره گفته نه من با این آقا رفت و آمد دارم و این را می دانم یا گفته بودند خاله من یکی از خوانندگان خانم لس آنجلسی است، بعد من بیانیه دادم که اینگونه نیست و آمدند گفتند چه اشکالی دارد و آدم که خاله اش را قایم نمی کند!

*به شما گفته اند شبیه خانم ویدا جوان هستید؟

دریا مرادی دشت: خیلی ها این را گفته اند، خانم ویدا جوان را گفته اند، جوانی های خانم کتایون ریاحی را و خانم فریماه فرجامی را هم خیلی به من گفته اند.

*بیشترین کامنت و دایرکتی که دارید چه است؟

پویان گنجی: ابراز علاقه و اینکه کارهای شما را دنبال می کنیم.

دریا مرادی دشت: اینکه چقدر در کنار هم دوست داشتنی هستید.

*جلوی آینه تمرین جایزه گرفتن می کنید؟

دریا مرادی دشت: من این کار را خیلی کرده ام.

*دیالوگ خاصی هم برای این لحظه دارید؟

دریا مرادی دشت: بله البته هر دفعه این دیالوگ ها عوض می شود ولی یک جمله همیشه ثابت است که من از خواهرم تشکر می کنم چون خواهرم باعث شد من وارد دنیای بازیگری شوم.

پویان گنجی: من یک بار بیشتر این کار را نکرده ام و فکر کردم پشت تریبون یک جمله جذاب بگویم و آن این باشد که من این جایزه را تقدیم به مادرم می کنم. یک عمر من به مادرم افتخار کرده ام و انشالله حالا من باعث افتخارش شده باشم.

*فوتبالی هستید؟

دریا مرادی دشت: عموی من هوشنگ مرادی آقای گل ایران بوده است و فکر می کنم در تیم تاج آبادان بازی می کرده است. داماد خاله من ایمان مبعلی است و پدر من هم فوتبالیست تیم تاج بوده است. وقتی از پدرم پرسدیم فوتبال یعنی چه ایشان گفتند استقلال و یک سری تیم های دیگر، بعد آن یک سری تیم های دیگر شدند پرسپولیس و سپاهان و تراکتور و…

پویان گنجی: ما به خانه آقای پروین دعوت شده بودیم و بعد از آن قرار من وارد تاریخچه این تیم شدم و دیدم چه تیمی است، من به شدت فوتبالی و به شدت پرسپولیسی هستم.

*قهرمان آسیا می شوید؟

پویان گنجی: در همین مصاحبه این قول را به هواداران پرسپولیس می دهم که اگر همدل باشیم پرسپولیس قهرمان آسیا می شود.

*چقدر اهل موسیقی هستید؟

دریا مرادی دشت: من خیلی اهل موسیقی هستم، پیانو می زنم و خواننده مورد علاقه من آقای علیرضا قربانی است.

پویان گنجی: من هم از بچگی پیانومی زدم، هم موسیقی کلاسیک و هم پاپ را خیلی دوست دارم، خارجی هم گوش می دهم، خواننده مورد علاقه من هم استاد شجریان و علیرضا قربانی که شاگرد به حق ایشان است.

*زندگی را چه رنگی می بینید و خط قرمز شما چیست؟

دریا مرادی دشت: سبز و خط قرمز من خانواده است.

پویان گنجی: من زندگی را بنفش می بینم و خط قرمز من هم خانواده است.

*سه چیز که به جزیره تنهایی خودتان می برید؟

دریا مرادی دشت: من خانواده را می برم و آن را یکی حساب می کنم، یک عروس هلندی به اسم نبات داریم که آن هم جزو خانواده ما حساب می شود و کتاب.

پویان گنجی: من قطعا خودکار و کاغذ می برم، خانواده و قطعا یک حیوان مثل سگ، موبایل هم می برم.

*چهار شخصیت که دوست دارید از نزدیک ببینید؟

پویان گنجی: خیلی دوست دارم بتهوون را از نزدیک ببنیم، صادق هدایت، مارلون براندو و بهروز وثوقی.

دریا مرادی دشت: من بزرگ علوی، فروغ فرخزاد، متیو مک کانهی و بهروز وثوقی.

*اگر دوباره متولد شوید دوست دارید این اتفاق کجا و با چه شغلی بیفتد؟

پویان گنجی: قطعا در هنر ولی کشوری که یک مقدار بیشتر به هنر اهمیت داده شود، مثل فرانسه.

دریا مرادی دشت: من اصلا دوست نداشتم در این قرن متولد شوم، دوست داشتم میانسالی من در زمان بزرگ علوی، صادق هدایت و فروغ فرخزاد باشد.

*یک نکته جالب از خودتان برای مخاطبان ما؟

دریا مرادی دشت: من خیلی خوابیدن را دوست دارم.

پویان گنجی: من وقتی عصبی می شوم می خندم!

*یک سوال از خودتان بپرسید و جواب بدهید.

پویان گنجی: از خودم می پرسم چرا پرسپولیسی شده اید و جواب می دهم مگر تیم دیگری هم وجود دارد؟

دریا مرادی دشت: اگر می شد غیر از انسان در غالب موجود دیگری به دنیا بیایید دوست داشتید چه باشید؟ و جواب می دادم یا عقاب که در بالاترین حد آسمان باشم یا نهنگ که در پایین ترین حد اقیانوس باشم.

*چیزی که از خودتان انتظار داشتید امروز باشید هستید؟

پویان گنجی: نه من نیستم، من فکر می کردم خیلی باتجربه تر از الان باشم، فکر می کردم مثلا الان باید به چیزهایی که دوست دارم در هنر رسیده باشم ولی نرسیده ام، مثلا به نویسندگی یا بازیگری که البته می دانم یک روز به آن نقطه می رسم، فکر می کردم فوتبالیست شوم ولی در آن استعداد نداشتم.

دریا مرادی دشت: وقتی هجده سالم شد و وارد این کار شدم فکر می کردم سی سالگی خیلی دور است ولی تا چشم به هم زدم سی و یک ساله شدم و یازده سال است در این حرفه هستم، به اندازه ساعت ها و سالهایی که در این حرفه بوده ام به آن چیزی که می خواستم نرسیده ام.

*فکر می کنید ده سال بعد کجا باشید؟

پویان گنجی: ده سال بعد در همین مملکت هستم و امیدوارم اینقدر اوضاع خوب شود که وقتی دوباره شما را دیدم بگویم اینجا عجب گل و بلبلی است.

دریا مرادی دشت: من ده سال دیگر به آرامش رسیده ام.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا