گفتگوی شب یلدایی با آشپز موفق ؛ مهرداد شفیعی

مستر تابه: آشپزی مثل نقاشی است!

مهرداد شفیعی، متولد ۷ خرداد ۱۳۷۱، در قزوین و آشپز است. با مهرداد شفیعی که یکی از پرمخاطب ترین آشپزهای اینستاگرام است و به صورت حرفه ای ورزش «کلیستنیکس» را دنبال می کند، گفتگویی صمیمی داشته ایم که با هم می خوانیم.

خبرنگار علی محتشم
عکس: مجتبی محسنی
*وجود کرونا چقدر به کسب و کار شما آسیب زده است؟
اوایل مثل همه شوک شده بودم و برای من سخت بود اما به مرور زمان فضای مدیا به خاطر آنلاین بودن و راحتی کار رونق بیشتری گرفت و این آسیب کمتر و کمتر شد تا جایی که برای مردم جا افتاد که از این فضا می شود بهترین بهره را برد. می شود گفت کرونا و دوران قرنطینه اصلا به ضرر من نبود.
*سلیقه مخاطب در این حرفه بیشتر به سمت چه ویژگی هایی می رود؟
بستگی به نوع فعالیت دارد. سادگی زیباترین ویژگی است که مخاطب می پسندد. می دانید چه می خواهم بگویم؟ مردم متوجه می شوند که دارید برای آنها نقش بازی می کنید و شوآف کردن را زود متوجه می شوند. همیشه خودم را جای مخاطب می گذارم تا از نگاه او خودم را ببینم و ‌تنها ویژگی که برای من مهم است، ساده بودن کار و شخصیت خودم است.
*با وجود موبایل و نرم افزارهای بی شمار همراه آن، آیا کار برای شما راحت تر شده است؟
نسبت به گذشته خیلی راحت تر کار می کنم، ولی این گجت ها هم خوب هستند و هم بد. خوبی آن این است که سرعت کار من زیاد شده، ادیت ها حرفه ای شده اند، جذابیت بصری زیاد دیده می شود، اما از طرفی آسیب هم دارند، مثلا عینکی شدن خودم که به خاطر زیاد نگاه کردن به گوشی اتفاق افتاد.
*انتظار این حجم از برخورد و استقبال مخاطب را داشتید؟
صد در صد! من مثل لاک پشت آرام و بی صدا کار می کنم. همه جا جار نمی زنم که موفق شده ام یا نشده ام. همین آرام بودن خیلی به من کمک می کند. منظورم این است از درون خودم به ثبات قدم و پافشاری خودم ایمان دارم، برای همین روزی که شروع به کار کردم، می دانستم که موفق می شوم، اما حالا حالاها جا دارد. آنقدر عاشق کارم و آشپزی هستم که مثل یک آتش بزرگ در وجودم شعله ور است و من را به سمت خودش می کشاند. راستش اوایل اعتماد به نفس کافی نداشتم، ولی الان می دانم که بهترین هستم.
*مخاطبان ما و دوستداران شما از چه راه هایی می توانند با شما در ارتباط باشند؟
الان با وجود مشغله زیاد باز هم شماره خودم را گذاشته ام که هر کسی دوست دارد، زنگ بزند. گاهی دردسر هم دارد، ولی عاشق این هستم که با مخاطب خودم که دوستش دارم، از ته دل حرف بزنم. به دایرکت هام نمی رسم، ولی کسی کار ضروری داشت زنگ بزند، بوق اول برمی دارم.
*زیبایی شناسی و درک هنری چقدر در این حرفه تاثیر دارد؟
خیلی خیلی خیلی، مثل نقاشی می ماند که اگر چشمانش را ببندید هم در ذهنش اثری که قرار است خلق بشود، نقش بسته است. درک و فهم از اطراف و به خصوص طبیعت خیلی در کار آشپزی و پخت یک غذای لذیذ تاثیر گذار است. به شخصه با تغییر آب و هوا دست پختم تغییر می کند و یا با دیدن و یا اصلا شنیدن یک موزیک خوب، طعم و مزه غذایی که درست می کنم، تغییر می کند. من عاشق این جهان هستی هستم. چند دقیقه از روزم را از خدا تشکر می کنم که آن را در اختیار ما گذاشته است.
*برای بیشتر دیدن شدن کارهایتان چه ویژگی هایی را در نظر می گیرید؟
سادگی و در دسترس بودن مواد؛ این نکته خیلی مهم است. شما بی شمار دستوری آشپزی می بینید و آنها هم با زحمت و انگیزه به نقطه فعلی رسیده اند، اما روش کار من منشا گرفته از سادگی و دقیق بودن است. بارها پیش آمده که غذایی را آماده کرده ام، اما چون دقیق نبوده، پست نکرده ام تا کسی هزینه اش را دور نریزد که متاسفانه الان برای دیده شدن، این موضوع به شدت دیده می شود. اوایل که دچار دردسر می شدم و شاید دو هفته آموزش نمی دادم، اما الان آسان می گیرم. از پیام ها متوجه دقیق بودن دستورهای غذایی خودم هستم و همیشه خدا را شکر می کنم که کسی را شرمنده نکرده ام، چون خیلی بد است غذای بدمزه برای عزیزتان درست کنید و بگویید از فلانی یاد گرفته ام. هر چی ساده تر، بهتر و روان تر!
*جالبترین اتفاقی که در فضای مجازی در مواجهه با مردم تا امروز داشته اید، چه بوده است؟
این که هر جا می روم خانم هایی که من را می شناسند و با آنها صحبت می کنم، وقتی می پرسم تا الان غذایی را با دستور من درست کرده اید؟ می گویند بله، بعد می گویم به همسرتان می گویید با دستور من بوده که می گویند نه و جا می خورم! اکثرا می گویند که می گوییم با دستور خودمان بوده است.
*در این شغل از طرف شما کارآفرینی هم وجود دارد؟
بله، بارها پیش آمده که دستور غذایی من را با اختلاف چند روز دوباره آموزش داده اند و من افتخار می کنم که کسی از این راه کسب در آمد داشته باشد یا مثلا بعضی از غذاهای خودم را می بینم که وارد بازار کار می شود یا به عنوان محصول جدید ارائه می شود و این من را خیلی خوشحال می کند.
*بیشترین دایرکتی که دارید؟
معمولا عکس هایی است که برای من می فرستند و من واقعا انرژی می گیرم. این دایرکت را زیاد برای من می فرستند که من تازه ازدواج کرده ام و بارها با دستور غذایی شما غذا درست کرده ام. این دایرکت ها به من برای ادامه راه انگیزه می دهند.
*شهرت و حاشیه را دوست دارید؟
صد البته که شهرت را دوست دارم، اما نه به هر قیمتی. دوست دارم از من به عنوان یک آشپز بی حاشیه یاد بشود. همیشه تلاش کرده ام از حاشیه دور باشم، البته برداشت هر کسی متفاوت است. الان فضا جوری شده که داشتن حاشیه باعث ایجاد شهرت می شود، ولی خودم به شخصه از آن فراری هستم، چون من را از هدفم دور می کند.
*بهترین تعریفی که از خودتان شنیده اید، چه بوده است؟
همه آنها محبت مردم است و من قدردانشان هستم. امیدوارم که بتوانم جبران کنم. یک بار خانمی به من پیام داد و گفت که در آستانه جدایی با همسرم بوده و کلافه، ولی خیلی برای ادامه تلاش می کرده تا این که شروع می کند به آشپزی. از پیج من غذا درست می کند و کم کم رابطه شان خوب می شود. آن لحظه من خدا را هزار بار شکر کردم که باعث این کار شده ام.
*پیشنهادی برای دوستانی که به این حرفه علاقه دارند، دارید؟
به نظر من علاقه حرف اول را می زند، اما نباید فقط دنبال علاقه رفت. واقع بینی در پیدا کردن هدف خیلی تاثیر دارد. بهترین کار از نظر من دست به کار شدن نه با کلاس و آموزش است، فقط و فقط عملی. یعنی اینکه جایی مشغول به کار بشوند.
*بیشتر کامنت ها در چه رابطه است و کامنت جالبی هم داشته اید که در خاطر شما مانده باشد؟
کامنت ها که همه محبت و عشق مردم است و باز هم از آنها ممنون هستم که به من انگیزه می دهند. بعضی وقت ها در کامنت ها دعوا می شود و شیرینی این کار به همین کامنت هاست. من هم فقط می نشینم و نگاه می کنم. کامنت جالب که زیاد دارم، اما بعضی وقتا بچه ها گوشی دستشان است و کامنت می گذارند که برای من باحال و جذاب است.
*آخرین فیلم و کتاب خوبی که خوانده و دیده اید را معرفی می کنید؟
به شدت فیلم و سریال می بینم. می توانم فیلم در میان ستارگان را معرفی کنم و کتاب هم که اثری بهتر از «هنر خوب زندگی کردن» را نمی توانم بگویم، مخصوصا با ترجمه عالی عادل عزیز.
*اگر با خودتان ملاقات کنید، از خودتان خوشتان خواهد آمد؟
اگه بگویم بله، یعنی مغرور هستم؟ بله! چرا که نه؟! من فقط جنگیدن برای هدف هایم را یاد گرفته ام و این را دوست دارم. البته هر انسانی نقطه ضعف شخصیتی هم دارد که خودش آنها را بهتر می داند و اگر آنها را فاکتور بگیریم، می دانم که بهترین هستم.
*تعریف یلدا برای شما چیست و چقدر به سنت ها پایبند هستید؟
به خاطر این فضای مدیا توجه به سنت ها کم شده و من هم شامل آن شده ام. واقعا نمی توانم بگویم صد در صد، ولی دلم لک زده به کودکی برگردم. آن روزها که حالمان خوب بود و همین سنت ها روزها و شب های ما را شیرین کرده بود.
*چهار شخصیت که دوست دارید از نزدیک با آنها ملاقات کنید؟
علی دایی، هوشنگ ابتهاج، عادل دوست داشتنی و چهارمی را نمی دانم! شاید یک کارآفرین موفق.
*یک اتفاق ایده آل همین الان برای شما چه می تواند باشد؟
شادی مردم ایران.
*چقدر از زمان خود در طول روز را در اینستاگرام می گذارید و بیشتر چه پیج هایی را دنبال می کنید؟
هیچ زمانی را صرف گشتن نمی کنم، چون متاسفانه اکثر محتواها بار چندانی ندارند، اما پلتفرم های دیگر روزی دو ساعت زمان من را می گیرد. بعضی از پیج ها هستند که عالی کار می کنند، اما تا الان پیش نیامده که پیگیرشان باشم، چون وقت نمی کنم.
*برای تیک آبی اقدام نکرده اید؟
به زودی اقدام می کنم. واقعا تیک آبی را دوست دارم، چون لیاقت آن را دارم و الان سال هاست محتوای حرفه ای تولید می کنم. به من ندهند به چه کسی بدهند؟!
*دوست داشتید در کجا و با چه شغلی متولد می شدید؟
آسمان همه جا همین رنگ است، چون تجربه مهاجرت داشته ام می گویم، من عاشق ایران هستم، اما آدم ها تغییر می کنند و شاید جواب من هم چند سال آینده تغییر کند، اما در حال حاضر راضی هستم.
*در میان چهره های مشهور و سلبریتی ها دوست صمیمی هم دارید؟
نه واقعا، آنقدر کار می کنم که حتی وقت برای خانواده هم ندارم!
*اگر اینستاگرام فیلتر شود و دیگر نتوانید از آن استفاده کنید، چه می کنید؟
این سوال همیشه بوده. کسی که کار را بلد باشد، راه را پیدا می کند و بالاخره از طریقی محتوا را به دست مردم می رساند. هدف من فقط آموزش درجه یک به مردم سرزمینم است.
*حرف پایانی برای مخاطبان ما؟
خیلی ممنونم که با من همراه بودید و از شما هم تشکر می کنم. امیدوارم جیب همه شما پر از پول باشد و تن همه شما سلامت. سخت، ولی هوشمندانه کار کنید تا به آرزوهایتان برسید.

 

 

بیشتر بخوانید :

سحر بیرجندی : هیچ آرزویی دست نیافتنی نیست

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا