گفتگوی نوروزی با یوسف کرمی؛ بازیگر مجموعه تلویزیونی نون خ ۳: من یک «کمدین» هستم!

یوسف کرمی متولد ۴ اردیبهشت ۱۳۵۸، در هرسین کرمانشاه، فارغ التحصیل بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی اراک است. وی فعالیت هنری خود را از سال ۷۳ آغاز کرده و تنها هنرمندی است که آیتم های slowmotion و mixmotion  را به بهترین شکل اجرا می کند. با یوسف کرمی که در نوروز ۱۴۰۰ با فصل سوم سریال «نون خ» مهمان خانه های ما خواهد بود، گفتگویی صمیمی داشته ایم که با هم می خوانیم.

یوسف کرمی
یوسف کرمی

*چه اتفاقی باعث استقبال خوب مخاطب از سریال «نون خ» شده است؟

به نظر من سادگی و بی غل و غش بودن این سریال باعث شد که در دل مردم جا بگیرد و اکثرا آن را دوست داشته باشند.

*کار کردن با سعید آقاخانی چگونه تجربه ای بود؟

خدا من را خیلی دوست داشت، چون کار کردن با چنین کارگردانی یک اتفاق خیلی مهم است، چون هم از لحاظ هنری وجهه بالایی دارد و هم از لحاظ شخصیتی انسان بسیار درستی است. سعید آقاخانی به معنای واقعی انسان است.

*نوروز شما را یاد چه چیزی می اندازد؟

چون از گذشته و از بچگی عاشق نوروز بوده ام و آن را دوست دارم، برای من یادآور فرهنگ و اتفاق های قشنگ است. برای ما ایرانی ها یادآور زایش، رویش، نوآوری و نوشدن است. نوروز یادآور روزهای خوب است و هنوز که هنوز است، نوروز را دوست دارم.

*چقدر به سنت هایی مانند نوروز و چهارشنبه سوری پایبند هستید؟

نوروز و چهارشنبه سوری با سنت هایشان زنده هستند. ما ایرانی ها از قدیم سنت هایی داشته ایم که تلاش کرده ایم پا بر جا بمانند. شاید چیزهایی را در گذر زمان و مدرنیته فراموش کرده ایم، اما هنوز آنها را دوست داریم. سنت های چهارشنبه سوری مثل پریدن از روی آتش هنوز به قوت خودش باقی است که شاید بعضی ها چیزهایی را به آن اضافه کرده اند، ولی باز هم قشنگ است و نوروز هم که با عیدی دادن، شاد بودن، کنار هم بودن و کنار گذاشتن کینه ها، ناراحتی ها و آشتی کردن زنده است.

*برنامه شما برای نوروز امسال چگونه است؟

اگر خدا قسمت کند، احتمال دارد یکسری اجرای کنسرت کمدی داشته باشم، ولی هنوز قطعی نشده است و اگر نشود، قطعا به کرمانشاه که فامیل های ما آنجا هستند، سفری خواهم داشت.

*یک نوروز و تعطیلات ایده آل برای شما چگونه می تواند باشد؟

نوروز ایده آل این است که مردم همه شاد باشند و انرژی داشته باشند. نوروز سوت و کور هیچ لذتی ندارد. همین که مردم دور هم باشند، شلوغ باشد، کرونا نباشد، مردم خرید کنند و سفره هیچ کس خالی نباشد، به نظر من می تواند قشنگ ترین اتفاق باشد.

*کدام ترانه شما را یاد نوروز می اندازد؟

زیباترین آهنگ برای من همان آهنگ و ملودی ساز و دهل است که در زمان تحویل سال نو نواخته می شود و نوید آمدن نوروز را می دهد.

*اولویت شما برای سفر کجاست؟

جاهایی که خیلی جذاب و دیدنی باشند و تا به حال نرفته باشم.

*چرا از این همه فعالیت هنری «بازیگری» را انتخاب کرده اید؟

خیلی ها به بازگیری علاقه مند هستند و من به واسطه همین اتفاق که بازیگری را دوست داشتم، سعی کردم حتی تحصیلات دانشگاهی ام هم در این رابطه باشد. کارشناسی بازیگری را از دانشگاه اراک گرفتم و خیلی این رشته را دوست دارم. دوست دارم در این رشته اتفاق های خوبی برای من بیفتد و پیشرفت کنم.

*بیشتر دوست دارید چه نقش هایی را بازی کنید؟

دوست دارم مثبت و فان باشند و بیشتر دوست دارم نقش های کمدی را بازی کنم. در واقع دوست دارم یک کمدین باشم.

*رسیدن به دنیای تصویر و دیده شدن چه المان هایی می خواهد؟

باید تلاش کنید. هر کسی تلاش کند، قطعا برای او درصد رسیدن به آن آرزو و موفقیت بالاتر می رود. نمی گویم هر کسی تلاش کند قطعا می رسد، ولی خیلی ها می رسند، البته شانس و یکسری فاکتورهای دیگر هم که نمی خواهم راجع به آنها صحبت کنم، دخیل هستند.

یوسف کرمی
یوسف کرمی

*خوش چهره بودن چقدر در پیشنهاد نقش تاثیر دارد؟

مهمتر از خوش چهره بودن فتوژنیک بودن است و اینکه در تصویر چقدر به دل کارگردان و بیننده بنشینید. خوش چهره بودن امتیاز مثبت حساب می شود و کسانی که چهره خوبی دارند، قطعا از شانس بالاتری برای پیشنهاد شدن برای یک نقش و یک کار برخوردار هستند.

*از کار بازیگران خارجی کدام را می پسندید؟

همه خوب هستند و من نمی توانم راجع به کسی نظر بدهم که خوب یا بد است. هر کسی علاقه مندی هایی دارد و من هم از علاقه مندان «چارلی چاپلین» بزرگ و «جیم کری» هستم، این دو عزیز را خیلی دوست دارم.

*و دوست دارید در کنار کدام هنرپیشه ها و برای کدام کارگردان بازی کنید؟

دوست دارم کنار حمید فرخ نژاد عزیز، استاد پرویز پرستویی و شهاب حسینی بازی کنم. بازی کردن کنار این سه نفر خیلی جذاب است و همچنین خیلی دوست دارم برای «مسعود کیمیایی» بازی کنم.

*در بین بازیگران امروز کسی را داریم که ماندگار شود؟

فکر می کنم شهاب حسینی این پتانسیل را داشته باشد.

*شما چقدر به ماندگاری در تاریخ هنر ایران فکر می کنید؟

خیلی، از همان روز اول که در تکاپوی این بودم که بتوانم بازیگر و یک هنرمند شوم، فقط و فقط به این فکر می کردم که بتوانم در تاریخ این مملکت ماندگار شوم و اسمم را ثبت کنم. تلاش خودم را می کنم و هر چه خدا بخواهد، همان می شود.

*چه توصیه ای برای علاقه مندان به «بازیگری» دارید؟

توصیه می کنم که فقط تجربه کنند، به نظر من بازیگری چیزی نیست که شانسی باشد. خیلی ها از من می پرسند و به آنها می گویم به کلاس تئاتر، کلاس بیان و کلاس بدن بروند تا اگر بازیگری را دوست دارند بتوانند در آینده موفق باشند و برای رسیدن به چیزی که آن را دوست دارند، تلاش کنند.

*موسیقی کجای زندگی شما قرار دارد و خواننده محبوب هم دارید؟

موسیقی خیلی نقش پررنگی در زندگی من دارد و احساس می کنم که هنر موسیقی، هنر غریبه ای با هنر تئاتر، سینما و تلویزیون نیست. شاید باورتان نشود اگر بگویم همه خواننده ها را دوست دارم و اینکه به نظر من «همایون شجریان» بی نظیر است.

*علاقه مندی ها و تفریحات شما چیست؟

به فوتبال خیلی علاقه دارم و زمانی که وقت آزاد داشته باشم، به تمرین تیم فوتبال هنرمندان می روم. به علاوه اینکه بیشتر وقت ها پلی استیشن با پسرم فیفا بازی می کنم.

*ازدواج چقدر برای هنرمندان سخت تر از مردم عادی است؟

برای هنرمند و آن کسی که قرار است با یک هنرمند زندگی کند، خیلی سخت است، چون زندگی یک هنرمند شاید از نظر مردم راحت، ساده و آسان باشد، ولی واقعا دغدغه ها و سختی های خاص خودش را دارد. یک هنرمند هم باید مراقب خانواده اش باشد و هم مراقب کار خودش که این یک مقدار کار را سخت می کند.

*شما بازیگر کم حاشیه ای هستید، حاشیه را دوست ندارید؟

من کلا کم حاشیه هستم و اصلا اهل حاشیه و جوسازی نیستم، ولی متاسفانه امروزه حاشیه است که هنرمندان را بیشتر بالا می برد. خیلی ها شاید هنرشان بالاتر باشد و یک نفر شاید ده برابر فرد دیگری هنرمند باشد، اما چون حاشیه ندارد، خیلی دیده نمی شود و من نمی دانم چرا باید برای دیده شدن حتما حاشیه داشته باشید. حاشیه را دوست ندارم و دوست دارم مردم این را بدانند که به خاطر وجود آنها و نه خودنمایی و جوسازی کار می کنم.

*نظر مخاطبانتان مخصوصا در دنیای مجازی چقدر برایتان اهمیت دارد؟

الان فضای مجازی حرف اول را می زند. باید به مخاطب توجه شود و به آن احترام گذاشت. شاید به خاطر حجم بالای نظرها سخت باشد جواب همه را بدهید، اما باید تا جایی که می شود، به مخاطب احترام بگذارید.

*کامنت جالبی داشته اید که در ذهنتان بماند؟ بیشترین دایرکتی که دارید شامل چه می شود؟

خدا را شکر نود و پنج درصد کامنت های من مثبت و خوب و از روی لطف مردم بوده است. بیشترین دایرکتی هم که دارم، محبت آمیز و مهربانانه بوده است.

*شهرت را دوست دارید؟

هر کسی شهرت را دوست دارد و هیچ کسی نیست از شهرت بدش بیاید، ولی به نظر من چیزی که بالاتر از معروفیت است، محبوبیت است و اینکه شما آن معروفیت را به هر قیمتی به دست نیاورید.

*اتفاقی افتاده که دوست نداشته باشید چهره مشهوری باشید؟

بعضی مواقع یکسری اتفاقات آدم را می رنجاند که در این شرایط راجع به آن صحبت نکنیم و انرژی منفی ندهیم، خیلی بهتر است.

*دوستان صمیمی شما سینمایی هستند؟

بله، خیلی از دوستان صمیمی من سینمایی و تلویزیونی هستند. اگر بخواهم اسم ببرم، خیلی ها هستند و دم همه آنها هم گرم!

یوسف کرمی
یوسف کرمی

 

*در زمینه هنر تصمیمی گرفته اید که پشیمان شده باشید؟

نمی توانیم بگوییم همه کارهای آدمیزاد درست یا همه کارهایش غلط است. زندگی هر آدمی پر از اشتباه و کارهای درست است و من هم از این قائده مستثنا نیستم. خیلی وقت ها تصمیم اشتباه گرفته ام، ولی بعدا از آن درس گرفته ام.

*مافیا و حسادت تا چه حد در تصویر ایران وجود دارد؟

تا دلتان بخواهد، و کاری هم نمی شود کرد!

*غیر از هنرپیشگی چه فعالیت دیگری دارید؟

غیر از بازیگری، من یک «شومن» و یک کمدین هستم که بیشترین فعالیت من روی صحنه و استیج است، البته این دور از بازیگری نیست و قسمتی از همین بازیگری است.

*هنری که دوست داشتید آن را انجام بدهید، اما نتوانستید؟

هنری که دوست داشتم انجام بدهم، نقاشی است که متاسفانه خیلی در آن ضعیف هستم و نتوانسته ام آن را انجام بدهم.

*چهار شخصیتی که دوست دارید از نزدیک با آنها ملاقات داشته باشید؟

رابرت دنیرو، جیم کری، پائولو مالدینی و کریستیانو رونالدو.

*بهترین تعریفی که از خودتان شنیده اید چه بوده است؟

خیلی از دوستانم می گویند یوسف خوش قلب و احساساتی است.

*اگر یک دوست تخیلی انتخاب کنید، چه شخصیتی را انتخاب می کنید؟

اگر بخواهم یک دوست تخیلی انتخاب کنم، دوست دارم یک دوست سرخپوست داشته باشم. همیشه در تخیلم ارتباط خوبی با سرخپوست ها دارم، چون مردمانی اصیل و دوست داشتنی هستند.

*خودتان شبیه کدام شخصیت کارتونی هستید؟

خودم را شبیه شخصیت کارتونی مسافر کوچولو می بینم، چون این شخصیت را خیلی دوست دارم.

*اگر دوباره متولد شوید، دوست دارید این اتفاق کجا و با چه شغلی بیفتد؟

تا به حال به این موضوع فکر نکرده ام. همین راهی که تا حالا آمده ام را باید دوباره طی کنم و همین خوب است. همین شغل را انتخاب می کنم، چون هیچ چیزی به نظر من با احساس تر از هنر نیست.

*چهار شماره در گوشی تان که وقتی به اسم آنها می رسید، حالتان خوب می شود؟

قطعا اول شماره همسرم و خانه که معمولا با همسرم صحبت می کنم و همیشه به من انرژی می دهد، به علاوه اینکه از شماره خانه همیشه پسر کوچکم «آریو» به من زنگ می زند و همه چیز هم می خواهد. هر تبلیغی در تلویزیون می بیند، می خواهد و می گوید همه اسباب بازی ها را برای من بخرید. شماره خوب خیلی زیاد است، خیلی از دوستان خوب و نازنینم هستند مثل «شاهین حدیدی» یا همکارم «امیرحسین اویسی».

یوسف کرمی
یوسف کرمی

 

*چهار چیزی که به جزیره تنهایی خودتان می برید؟

قطعا اولی خانواده، دومی عشقی است که به تیم محبوبم پرسپولیس دارم، به سومی فکر نکرده ام و چهارمی در ذهن من نیست!

*یک نکته جالب از خودتان برای مخاطبان کولاک؟

زود عصبانی و زود هم آرام می شوم.

*اگر با خودتان ملاقات کنید، از خودتان خوشتان خواهد آمد؟

بله از خودم خوشم می آید. چه ساخته است خدا، دمش گرم!

*زندگی را چه رنگی می بینید؟

زندگی را همیشه پرانرژی و قرمز می بینم، چون پرسپولیسی هستم.

*خط قرمزهای شما چیست؟

خط قرمزهای من اولی خانواده و دومی عشق به تیم محبوبم پرسپولیس است، سومی از بین رفتن و زیرپا گذاشتن انسانیت و هر چیزی که من را آزار بدهد. هر چیزی باعث شود شان و شخصیت خودم یا کسی زیر سوال برود.

*یک سوال از خودتان بپرسید و پاسخ بدهید؟

از خودم می پرسم: چه آرزویی دارید؟ و جواب می دهم: آرزو می کنم که همیشه خانواده و عزیزانم سلامت و پایدار باشند و هیچ وقت ناراحتی و غم آنها را نبینم.

*آقای یوسف کرمی فکر می کنید ده سال بعد کجا باشید؟

هیچ کسی نمی تواند آینده را ببیند، ولی برای آن تلاش می کنم. تلاش می کنم اگر زنده باشم، به آن هدف هایی که در ذهن من وجود دارد، برسم. ان شاء ا… اگر خدا بخواهد به آنها برسم، ولی باز هم عمر دست خداست و کسی نمی داند آینده چه خواهد شد. امیدوارم هر چه می شود، برای همه خوبی و خوشی و خیر باشد.

*چیزی که از خودتان انتظار داشتید امروز باشید، هستید؟

دوست داشتم خیلی اتفاق های بهتری برای من بیفتد، ولی باز هم سپاسگزار خدا هستم که یکسری اتفاق های خوب برای من افتاده است، ناراضی نیستم و سپاسگزار خداوند هستم.

*و در پایان یک آرزو برای سال تازه؟

مهمترین آرزویی که دارم این است که کرونا دست از سر مردم بردارد و مردم از لحاظ اقتصادی شرایط خوبی داشته باشند.

 

گفتگو: عباسعلی اسکتی

عکس: فائزه سلیمیان

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا