گیتانجالی رائو دانشمند ۱۵ ساله و کودک سال نشریه تایمز کیست؟

در این مطلب از جدولیاب، توضیحاتی درباره گیتانجالی رائو دانشمند ۱۵ ساله و کودک سال نشریه تایمز خواهیم داشت! با ما همراه باشید. گیتانجالی رائو (Gitanjali Rao) تنها با ۱۵ سال سن، توانست از میان ۵۰۰۰ نامزد مختلف در حوزه ‌های گوناگون، به عنوان نخستین کودک سال از نگاه نشریه تایمز انتخاب شود! جالب است بدانید به سبب همین موفقیت، چندی پیش آنجلینا جولی نیز مصاحبه ی جذابی با وی داشته است.

وی در سال ۲۰۱۷ میلادی برنده مسابقه Discovery Education 3M Young Scientist شد. او به دلیل ابتکارات خود به عنوان فوربر ۳۰ زیر ۳۰ سال شناخته شد. وی به دلیل نوآوری ‌ها و کارگاه‌ های نوآوری خود که در سراسر جهان برگزار می‌ کند، در سال ۲۰۲۰ میلادی مبتکر جوان برتر تایم لقب گرفت. تایم جلد ۴ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی خود، رائو را به عنوان کودک سال معرفی کرد!

گیتانجالی رائو متولد ۱۵ نوامبر سال ۲۰۰۵ میلادی در شهر لون تری در ایالت کلرادوی ایالات متحده آمریکا می باشد. وقتی او در کلاس دوم یا سوم دبستان بود، والدین وی متوجه علاقه مضاعف او به علم و تکنولوژی شدند! تا حدی که می ‌خواست با این دو اهرم، تغییرات وسیع اجتماعی به وجود آورد. در سن ۱۰ سالگی، او به والدین خود گفت که می‌ خواهد در آزمایشگاه کیفیت آب دنور، به پژوهش روی تکنولوژی سنسور نانو تیوب کربن بپردازد!

او در حال حاضر در دبیرستان STEM Highlands Ranch در کلراد به تحصیل مشغول است و با چهار حوزه علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات آشنایی دارد.

جالب است بدانید گیتانجالی رائو در مصاحبه ی خود با آنجلینا جولی می‌ گوید که نسل او با مشکلات فراوانی روبه‌ رو شده است که پیشتر وجود خارجی نداشته ‌اند. وی می‌ گوید:

” اما در عین حال، ما با مشکلاتی قدیمی روبه ‌رو هستیم که همچنان به قوت خود باقی مانده ‌اند. برای مثال ما اکنون با یک پاندمی جهانی روبه ‌رو هستیم و در عین حال باید با مشکلات حقوق بشر نیز سر و کله بزنیم. این‌ ها مشکلاتی نیستند که ما به وجود آورده باشیم، اما حالا ما هستیم که باید از طریق تکنولوژی برطرف ‌شان کنیم: چیزهایی مانند تغییرات اقلیمی یا سایبر بولی! “

گیتانجالی رائو هنگام صحبت درباره منابع الهام خود می‌ گوید:

” از زمانی که در کلاس دوم بودم، ماری کوری بزرگ ‌ترین منبع الهام من بوده است. گذشته از این، پدر و مادرم شدیدا از من حمایت کرده‌ اند. پدربزرگ و مادربزرگ و دیگر اعضای خانواده ‌ام در هند نیز از من حمایت کرده‌ اند! “

اما ماری کوری تنها دانشمندی نیست که گیتانجالی رائو همواره در ذهن دارد و دانشمندانی دیگر را نیز نام می ‌برد. در میان این اسامی می‌ توان به امانوئل ماری شارپنتیر، پروفسور و محقق فرانسوی در حوزه میکروبیولوژی، ژنتیک و زیست‌ شیمی و همین طور جنیفر آن دودنا، زیست‌ شیمی ‌دان آمریکایی که به خاطر فعالیت‌ های گسترده خود روی متد ادیت ژن کریسپر به شهرت جهانی رسیده است، اشاره کرد!

گیتانجالی رائو درباره برنامه ‌های آتی خود نیز می ‌گوید:

” می ‌خواهم ورکشاپ ‌های ابتکاراتم، پا را فراتر از من بگذارند. نظر من دائما راجع به برنامه‌ های آینده تغییر می ‌کند. یکی از معلمانم به من گفت یک روز جهان را دگرگون خواهم کرد. در آن زمان حرف وی را باور نکردم، اما امید دارم که در همین مسیر باشم. “

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا