۱۵ نمونه نامه و معرفی نامه اداری و غیر اداری برای درخواست های مختلف

اگر نامه‌ به درستی تنظیم نشود، در روند اجرایی امور یک سازمان اخلال وارد می‌گردد، به همین دلیل برای یکسان سازی چارچوب نامه‌ ها، معرفی نامه با درخواست های مختلف در اختیار شما قرارا داده میشود .

 انواع نامه و معرفی نامه

انواع نامه و معرفی نامه

در کشور ما ایران، به دلیل اینکه تمامی‌ کارهای اداری از طریق مکاتبات رسمی ‌صورت می‌پذیرد، بر این اساس نامه‌های رسمی ‌بسیار مهم است و برای انجام کارها باید از مکاتبات و نامه‌های رسمی‌ استفاده کرد.

اغلب مردم با طرز نوشتن نامه‌های رسمی‌ آشنا نیستند. در اینجا می‌خواهیم شما را با طرز نوشتن نامه اداری آشنا کنیم و این مشکلی که اکثر افراد با آن مواجه هستند را برطرف کنیم تا کارهای اداری سریع‌تر و بهتر انجام پذیرد.

در سازمان‌های اداری با توجه به هدفی که دارند و وظایفی که باید انجام بدهند حاصل کوشش و فعالیت‌های آنها به صورت اسنادی در می‌آید که مجموعه این اسناد در یک پرونده جمع و سابقه موضوع مربوطه را تشکیل می‌دهند.

این اسناد به طور مستمر به وجود می‌آیند و چگونگی آن، فعالیت‌ها و موضوع را شامل می‌شود. این اسناد با توجه به صرف وقت و تلاش انسان‌ها و پرداخت و هزینه مادی به دست آمده‌اند، بنابراین اسناد ارزنده‌ای هستند. باید آن‌ها را بر مبنای علمی ‌طبقه بندی کنیم و از آنها به صورت درست نگهداری شود.

۱٫ نمونهمعرفی نامه درخواست انتقالی دانشجویی

بسمه تعالی
جناب آقای……….
ریاست محترم دانشگاه …. ….
موضوع: درخواست انتقالی یا مهمان به دانشگاه …………….
با سلام و احترام
بدینوسیله آقای / خانم ……………. دانشجوی ورودی ماه…. سال ……………. بعلت……………، به جنابعالی جهت میهمانی / انتقالی به مدت ……………… به دانشگاه ……………… معرفی می‌شود.
پیشاپیش از آن مقام محترم بدلیل بذل محبتی که می‌فرمایید کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم.
با سپاس و احترام


۲٫ نمونه نامه درخواست افزایش نیروی انسانی

جناب آقای فلانی

رییس محترم اداره

موضوع : درخواست افزایش نیروی انسانی متخصص در بخش فلان

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند با توجه به مواردی همچون حجم کاری زیاد در بخش فلان و به منظور انجام بموقع کارها که نقش بسزایی در رضایت مندی واحدهای متقاضی خدمت و ارباب رجوع خواهد داشت ، خواهشمند است در صورت موافقت دستور فرمایید نسبت به اختصاص نیروی انسانی با تخصص فلان به این واحد اقدام لازم مبذول نمایند.

پیشاپیش از بذل توجه حضرتعالی کمال تشکر را دارم.

با تشکر و سپاس

امضا :


۳٫ نمونه نامه درخواست لوله کشی فاضلاب

رییس محترم شرکت آب منطقه فلان

موضوع : درخواست لوله کشی فاضلاب

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند اینجانب فلانی به نمایندگی از ساکنان محله بیا و برو کوی برزن بعلت مشکلات عدیده ای که بعلت عدم وجود شبکه فاضلاب با آن دست به گریبان می باشیم از حضرتعالی تقاضا داریم درخصوص اشتراک و لوله کشی فاضلاب محله فلان دستورات لازم را مبذول فرمایید .

پیشاپیش از حسن نظر جنابعالی کمال تشکر را داریم.

آدرس دقیق محل : …

با تشکر و سپاس

فلانی و امضا

امضای برخی از ساکنین : … و … و ….


۴٫ پیام تبریک انتصاب

جناب آقای رییس ……..
با سلام و احترام
بدینوسیله اینجانب ، انتصاب شایسته ! جنابعالی را به سمت رییس کلایی تبریک عرض نموده و آرزومندم در سایه تجارب ارزنده جنابعالی در این رشته شاهد موفقیت و پیشرفت آن مجموعه ! باشیم.
با آرزوی توفیق،


۵٫ معرفی برای درخواست وام یا مساعده

بسمه تعالی
ریاست محترم شعبه …. بانک فلان
با سلام و احترام
بدین وسیله به استحضار می‌رساندکه آقای / خانم….. کارمند شماره ….. که به مدت ….. (سال/ماه) در قسمت ….. مشغول به کار است، به منظور دریافت مبلغ ….. ریال وام / مساعده به شما معرفی می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید اقدام لازم در این زمینه صورت گیرد. تسریع در واگذاری وام موجب کمال امتنان خواهد بود.
با تقدیم احترام…….


۶٫ نمونه معرفی نامه درخواست همکاری

بسمه تعالی
مدیر محترم کارگزینی شرکت …..
جناب آقای/ سرکار خانم ……..
باسلام و احترام
پیرو درج آگهی استخدام و صحبت قبلی، به پیوست این نامه مشخصات و سوابق شغلی آقای / خانم ….. را برای اعلام آمادگی جهت همکاری به حضورتان تقدیم می‌شود. امید است ِویژگی‌های تحصیلی و مهارتی و سوابق شغلی ایشان مورد توجه آن مدیریت محترم قرار گیرد و فرصتی را فراهم سازد تا بتواند خواسته‌ها و خدمات مورد نظر آن شرکت را برآورده سازد.
با احترام


۷٫ نحوه نوشتن درخواست وام مسکن و تعمیرات

جناب آقای ……..

رییس محترم ….

موضوع: درخواست وام مسکن و تعمیرات

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند اینجانب فلانی متقاضی دریافت وام مسکن و تعمیرات می باشم و با توجه به مشکلات عدیده مالی / با توجه به اینکه واجد شرایط دریافت وام می باشم تقاضا دارم در صورت صلاحدید دستور فرمایید درخواست اینجانب مورد بررسی قرار گرفته و اقدام لازم مبذول نمایند.

پیشاپیش از بذل توجه حضرتعالی کمال تشکر را دارم.

با تشکر
امضا :


۸٫ نمونه نامه اعتراض به جابجایی و برکناری مدیر

جناب آقای ……….

مدیر محترم فلان

موضوع : جابجایی آقای …….از سمت ……..

با سلام و احترام

بدینوسیله اینجانب به نمایندگی از جمعی از همکاران واحد ……….. به دلایل زیر تقاضای ابقای آقای فلانی در سمت فلان را داریم : ۱ و ۲ و ۳ و در پایان از صمیم قلب و خاضعانه از آن مقام محترم تقاضا داریم درخواست اینجانبان با دید مساعد و مثبت مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

با تشکر


۹٫ نمونه نامه در خصوص تائیدیه دوره کارآموزی

رییس محترم دانشکده ……

سلام علیکم احتراماً، بازگشت به نامه شماره …….مورخ …… بدینوسیله گواهی می شود خانم/آقای ……. دانشجوی رشته ………. آن مرکز از تاریخ ……..لغایت ……. بمدت …….. ساعت دوره کاروزی را در این ………با موفقیت به پایان رسانده و در طول این مدت رضایت کامل از فعالیت نامبرده حاصل گردیده است ./

با تشکر


۱۰٫ نمونه نامه اخطار بابت تاخیر و بی انضباطی

جناب آقای ………..

موضوع: اخطار بابت تاخیر و بی انضباطی

با توجه به رفتار ناشایست و خلاف مقررات در محیط کار و عدم رعایت حضور بموقع در شرکت ، بدینوسیله به شما اخطار می گردد که در رعایت نظم و رفتار مناسب و شایسته سازمانی جدیت بیشتری از خود نشان دهید.

بدیهی است در صورت عدم تغییر رویه و عملکردتان تصمیمات انضباطی شدیدتری در مورد شما اتخاذ خواهد شد.

با تشکر


۱۱٫ نمونه نامه درخواست معافیت از خدمت سربازی به نظام وظیفه

جناب آقای ……

رییس محترم اداره نظام وظیفه استان برره

موضوع : درخواست معافیت از خدمت سربازی

با سلام و احترام
بدینوسیله به استحضار می رساند فرزندم …….. که امسال مشمول خدمت مقدس سربازی شده است ، تنها فرزند ذکور خانواده می باشد. همچنین با توجه به اینکه اینجانب کشاورز میباشم ، فرزندم کمک بزرگی در کارهای زراعی و کسب درآمد خانواده می باشد و اعزام به خدمت وی خانواده ام را با مشکلات و دشواری های جدی روبرو می نماید.

لذا از آن مقام محترم تقاضا دارم دستور فرمایید برابر ماده و تبصره فلان قانون نظام وظیفه مبنی بر معافیت تنها فرزند ذکور ، نسبت به معافیت تنها پسرم اقدام فرمایند.

از دستور مساعد جهت بررسی و حل مشکل کمال تشکر و سپاسگذاری را دارم.

با تشکر و سپاس


۱۲٫ نمونه نامه درخواست وام از بانک

جناب آقای …….

رییس محترم بانک / موسسه مالی ………. شعبه ………..

موضوع : درخواست وام

با سلام و احترام

بدینوسیله اینجانب ……….. ، دارنده حساب قرض الحسنه / پس انداز شماره ۸۵٫۵ تقاضای دریافت وام به مبلغ ………… ریال به منظور تعمیر منزل / خرید خودرو / سرمایه گذاری در امر تولید را بحضور تقدیم میدارم.

همچچنین به پیوست گواهی اشتغال و صورتحساب حقوقی اینجانب بعنوان مدرک توانایی بازپرداخت اقساط وام و گواهی اشتغال ضامنین ( شلمان ) / سند ملک / چک و سفته / بعنوان تضمین بازپرداخت به موقع اقساط نزد آن بانک امانت گذاشته می شود.

خواهشمند است با پرداخت وام موافقت فرموده و دستور فرمایید اقدام لازم مبذول نمایند.

تسریع در واگذاری وام موجب کمال امتنان می باشد.

پیشاپیش از آن مقام محترم بدلیل بذل محبتی که می فرمایید کمال تشکر و سپاسگذاری را دارم.

با تقدیم احترام


۱۳٫ نمونه نامه گواهی اشتغال جهت معرفی به بانک

بسمه تعالی
ریاست محترم بانک ……
موضـوع: گواهی اشتغال به کـار
با سلام
احتراماً بدینوسیله گواهی می‌شود که آقای / خانم ……. فرزند …….. به شماره شناسنامه …… صادره از …… ازکارکنان قراردادی/ رسمی شرکت …… با حقوق ومزایای ماهانه …….. ریال معادل ……. تومان در این شرکت است.
این گواهی فقط برای موضوع فوق صادر وفاقد هرگونه ارزش دیگری است.
با تشکر شرکت ….


۱۴٫ نمونه نامه معرفی درخواست دسته چک

بسمه تعالی
ریاست محترم بانک ……. شعبه ……
با سلام و احترام
جناب آقای / خانم …….. فرزند……. صادره از……. دارای شماره ملی……… وشماره شناسنامه……. دارای حساب جاری به شماره………جهت دریافت دسته چک به منظور انجام امور مالی به شما معرفی می‌شود
خواهشمند است با این تقاضا موافقت نموده و دستور فرمائید اقدامات لازم را مبذول نمایند.
با تشکر………


۱۵٫ نمونه نامه درخواست صدور مجوز از پلیس راه

فرمانده محترم پلیس راه استان …….

موضوع : صدور مجوز

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار آن مقام محترم می رساند اینجانب ……. بعلت بیماری خود و همسرم به بیماری ……….. و حسب دستور پزشک معالج جهت تردد در شهر مجبور به دودی نمودن شیشه ماشین خود می باشم . در غیر اینصورت درصورت تردد در شهر و برخورد اشعه آفتاب بیماری اینجانب و همسرم تشدید خواهد گردید.

لذا از آن فرماندهی محترم تقاضا دارم حسب صلاحدید دستورات لازم جهت بررسی موضوع و صدور مجوز دودی نمودن شیشه خودرو اینجانب را مبذول فرمایند.

به پیوست مدارک پزشکی مربوطه بحضور ارسال می گردد .

من الله التوفیق

با تشکر و سپاس فراوان

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا