۸ رفتار نادرستی که باید زائران ایرانی در اربعین رعایت کنند

زائران ایرانی پیاده روی اربعین هرکدام نماینده‌ای از فرهنگ و شریعت ایرانی هستند. در گزارش زیر ۸ نکته درباره برخی رفتارهای غلط که به ندرت در میان برخی زائران دیده شده می‌پردازیم.

اربعین

عجله کردن و هل دادن

۱. زائران اربعین به عنوان نمایندگان فرهنگ و شریعت ایران اسلامی شناخته می‌شوند و در برخی موارد شاهد رفتارهایی هستیم که ممکن است در میان مردم عراق و سایر شهروندان کشورهای حاضر در این رویداد، تصویر نادرستی را از ما به نمایش بگذارد. نخستین موردی که در پیاده روی اربعین و زیارت اماکن مقدسه دیده می‌شود، تعجیل در رفت و آمد، هل دادن، اجتماع بی‌دلیل و رفتارهایی از این دست است. کشور عراق به دلیل وضعیت امنیتی خاص خود در شهرها و جاده‌ها دارای ایست‌های بازرسی زیادی است. بعضا دیده شده در این ایست‌های بازرسی برخی هموطنان برای عبور از این ایست‌های بازرسی عجله می‌کنند، همدیگر و یا دیگر زائران را هل می‌دهد یا نسبت به بازرسی بدنی اعتراض می‌کنند. این اتفاق می‌تواند تصویر غلطی از فرهنگ ایرانی را در میان شهروندان دیگر کشورهای جهان ارائه دهد

اقامت طولانی در موکب‌ها

۲. شهرهای کشور عراق خصوصا دو شهر کربلا و نجف در ایام زیارت اربعین، چندین برابر ظرفیت خود آماده حضور زائران از کشورهای جهان می‌شوند. به همین دلیل بخشی زیادی از آمادگی این کشور برای زیارت اربعین مربوط به آمادگی‌ها و امکانات مردمی است. بعضا دیده شده برخی زائران در مسیر پیاده روی با لحن دستوری از مردم عراق طلب امکانات یا نیازهای خود را می‌کنند. یا در برخی موارد هم دیده شده برخی زائران به جای اطراق چند ساعته یا شبانه چند روز در خانه‌های آماده شده مردم می‌مانند. در واقع این امکانات و زیرساخت‌های مردمی برای اقامت چند ساعته یا شبانه زائران در راه کربلا ایجاد شده و ماندن چند روزه در آنها باعث می‌شود دیگر زائران نتوانند از این امکانات بهره ببرند.

پوشش نامناسب

۳. شکل سفر اربعین به گونه‌ای که عموما زائران با سفرهای ۵ روزه تا یک هفته‌ای زیارت اربعین را به جا می‌آورند. در این زیارت آنها چند مقصد برای اتراق شبانه دارند. نخست در شهر نجف که شروع مسیر پیاده‌روی است و عموما یک تا دو روز در نجف می‌مانند. بعد از آن ۲ و نیم تا ۳ روز در مسیر پیاده‌روی از نجف به کربلا هستند و پس از آن ۳ تا ۴ روز در شهر کربلا می‌مانند. در این اتراق‌های شبانه یکی از رفتارهای نامناسبی که به ندرت دیده می‌شود، پوشش‌های نامناسب برای حضور در اماکن مذهبی و یا حتی استفاده از لباس‌های خانگی است. به عنوان مثال دیده می‌شود که برخی افراد با لباس‌های راحتی خانه، زیر شلواری، یا لباس‌های ورزشی و… در حرم اهل بیت حاضر می‌شوند که می‌تواند تصویر بدی را از زائران حسینی ارائه دهد.

اربعین

در این زمینه بخوانید:

نکاتی که برای حفظ سلامت در سفر اربعین لازم است بدانید

اگر به سفر اربعین می‌روید این اپلیکشن‌ها به کمک شما می‌آیند

ملزوماتی و وسائل مورد نیاز در سفر اربعین؛ آماده به سفر بروید

شوخی‌های نابجا

۴. نکته دیگر این است که در سفر اربعین بخش زیادی از زائران به صورت گروهی در قالب گروه‌های دوستانه، محلی، مذهبی یا فامیلی حضور پیدا می‌کنند و این فضای دوستانه ممکن است در برخی از موارد آغشته به شوخی‌ها و بحث‌های دوستانه‌ای هم شود. اما آنچه می‌تواند در این رفتارها ذهنیت بدی از زائران ایرانی به جا بگذارد، شوخی با مسائل فرهنگی و زبان عربی میزبانان اربعین است. تلاش برای صحبت کردن با زبان عربی با لحن طنز آمیز یکی از مواردی است که در سفر اربعین بعضا دیده می‌شود و ممکن است برای شهروندان عراقی سوتفاهم ایجاد کند.

کلمات توهین آمیز

۵.در نظر داشته باشید برخی عراقی‌ها، با زبان فارسی آشنا هستند، لذا مناسب است در گفت‌وگوها، حتی به شوخی از کاربرد کلمات اهانت‌آمیز و خلاف ادب اجتناب شود. زائران می‌توانند از این امر، برای تعامل هر چه بهتر و تقویت پایه‌های دوستی و برادری دو ملت استفاده کنند.

عدم رعایت صف

۶. رعایت نکردن صف خصوصا در هنگام ورود به اماکن مذهبی یا هنگام پخش غذا در موکب‌ها جز عادات و رفتارهای غلطی است که می‌تواند نظم برگزاری مراسم اربعین را بهم بریزد.

بی‌توجهی به قانون

۷. در اماکن مذهبی کشور عراق، عموما همراه داشتن موبایل ممنوع است و به همین دلیل در کنار همه ورودی‌ها در اماکن مذهبی، غرفه‌های برای امانت دادن وسایل جایگذاری شده است. در برخی موارد دیده شده برخی زائران موبایل‌های خود را در لباس خود پنهان می‌کنند که این کار بی‌احترامی به قانون داخلی میزبان است.

مدیریت توقعات و انتظارات

۸.  آنطور که همه ساله از سوی مسئولان برگزاری پیاده روی اربعین مطرح می‌شود زائران لازم است هنگام حضور در موکب‌ها توقعات خود را کاهش دهند و در نظر داشته باشند که مسئولان موکب‌ها تمام تلاش خود را برای ارائه بهترین خدمات و فراهم‌کردن زمینه‌های آرامش و استراحت حاضران در مراسم اربعین به کار می‌گیرند و مناسب است زائران نیز برای تقدیر و تشکر از آنها محترمانه و مؤدبانه برخورد کنند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا