آشنایی با ایالت کلورادو | حقایقی جالب درباره ایالت کلورادو

جدول یاب ، مترجم : زهره زرگر : کلورادو ایالتی در جنوب غربی آمریکاست که توسط کوه های سنگی و دشت های بزرگ احاطه شده است. پایتخت و مهمترین  و البته پر جمعیت ترین شهر آن دِنور””Denver است. کلورادو هشتمین ایالت بزرگ و بیست و یکمین ایالت پر جمعیت آمریکا است. کلورادو از شمال  با وایومینگ، از شمال شرقی با نبراسکا، از شرق با کانزاس، از جنوب شرق با اوکلاهاما، از جنوب با نیومکزیکو، از غرب با یوتا و از جنوب غربی با آریزونا هم مرز است.

ایالت کلورادو

کلورادو به خاطر کوه ها، جنگل ها، تپه ها، فلات ها، رودخانه ها، دشت ها، و زمین های کویری متفاوت اش معروف است، که شامل کوه های آلپاین، دشت های آرید و صحرا هایی با ماسه های درشت، دره های عمیق، رودخانه های رنگی و جنگل های انبوه می شود.

ایالت کلورادو

تاریخچه

کلورادو دارای تاریخی چندین هزار ساله است. منطقه ای که امروزه به عنوان ایالت کلورادو شناخته می شود، بیش از ۱۳۰۰۰ هزار سال محل سکونت بومیان آمریکایی بوده است. سایت “Lindenmiere” شامل آثار باستانی با قدمت ۱۱۲۰۰ تا ۳۰۰۰ قبل از میلاد است. کناره های شرقی کوه های راکی مسیر عمده ی مهاجرت بومیان اولیه ی آمریکا بود. امپراتوری اسپانیا قبل از ورود آمریکا، این منطقه را به عنوان بخشی از نیو مکزیکو انتخاب کرده بود. در سال ۱۸۱۹ آمریکا ادعای خود را در تمامی سرزمین های جنوبی و غرب رودخانه ی آرکانزاس و خرید بخشی از فلوریدا را به اسپانیا ارایه داد، و این معاهده در ۱۸۲۱ به اجرا درآمد.

ایالت کلورادو

جالب و خواندنی از ایالت کلورادو

“Red Beulah”- نام مرمره ای قرمز رنگ است که زیبایی عمارتِ ایالت کلورادو را از دیگر ایالت ها متمایز     می کند. نصب این مرمرهای قرمز بر روی عمارت کلورادو از ۱۸۹۴ تا ۱۹۰۰ به مدت ۶ سال طول کشید.

کلورادو تنها ایالتی است که از میزبانی المپیک سر باز می زند. در سال ۱۹۷۶ که قرار بود المپیک زمستانی در دنور برگزار شود، ۶۲% از جمعیت کلورادو در آخرین دقایق رای دادند که میزبان المپیک نباشند. آنها به دلیل هزینه ها و آلودگی هوایی و شهری میزبانی المپیک را رد کردند.

– بزرگ ترین کوه مسطح دنیا در گراند مساGrand Mesa) ) – کلورادو قرار دارد.

– در فیوریتا مردمِ بومیِ شهر “روز مایک، مرغ سربریده” را جشن می گیرند. گفته می شود کشاورزی به نام ال ای اولسن “”L.A Olsen در ۱۰ سپتامبر ،۱۹۴۵ سرِ مرغش مایک را برای شام می بُرد و مایک برای ۴ روز بدون سر زنده می ماند.

– شهر دنور مدعی است که چیزبرگر توسط یکی از شهروندان این شهر به نام “لوییس بالاست” ابداع شده است و علامت تجاری آن در سال ۱۹۳۵ به او اعطا شد.

 

کلورادو به معنای ” به رنگ قرمز” است و به عنوان یک ایالت صد ساله شناخته شده است.

– خط راه آهن “دورانگو” و “سیلورتون” یک خط قطار تاریخی است که همچنان به کارش ادامه می دهد. از این خط برای حمل و نقل طلا و نقره از کوه های سَن خوان “”San juan به شهر استفاده می شده است.

– دولت فدرال آمریکا صاحب بیش از ۳٫۱ زمین های کلورادو است.

– سیزدهمین پله ی عمارت کلورادو در دنور دقیقا یک مایل بالاتر از سطح دریا ارتفاع دارد.

– خیابان ” “Colfax در دنور طولانی ترین خیابان پیوسته در آمریکا است.

– تونل آیزنهاور بزرگ ترین و مرتفع ترین تونل در کل دنیاست و ترافیک متوسط روزانه ی آن از حد ۲۶۰۰۰ وسیله ی نقلیه تجاوز می کند.

– لیدویل “Leadvill” یکی از بزرگ ترین شهر های کل ایالت های متحده است که ۱۰،۴۳۰ فوت ارتفاع دارد.

– کاترین لی بیتس ” “Katherine Lee Batesبعد از دیدن منظره ای از قله ی پیکس از آن الهام گرفت و کتاب “آمریکا زیباست” را نوشت.

ایالت کلورادو

– کلورادو تنها ایالت در آمریکا است که تماما در تراز بالای ۱۰۰۰ متر قرار دارد. نقطه ای که رودخانه ی آریکاری را از یوما – کلورادو به شاین – کانزاس متصل می کند، کم ترین ارتفاع را در کلورادو، اما بیشترین ارتفاع را در بین مرتفع ترین نقاط کل ایالت های آمریکا دارد.

– از زیبایی های کلورادو در چندین فیلم معروف استفاده شده است. فیلم هایی مانند True Girt – The Searcher – Butch Cassidy و همچنین از چندین لوکیشن ها برای فیلم های  Dumb and Dumber – The Shining  – Sleepers استفاده شده است. فیلم Furious 7 در جاده های کوهستانی کوه های پایکس فیلمبرداری شده است. سریال Good Luck Charlie در شهر دنور ضبط شده است. گفتنی است که بیش از ۴۰۰ فیلم و سریال در کلورادو ضبط شده اند.

 

منبع: Wikipedia/50states

 

 

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا