خرفه چیست؟ | آشنایی با خرفه و خواص درمانی آن

جدول یاب ، ترجمه: زهره زرگر  : خرفه گیاهی خزنده است که به عنوان سبزیجات در سفره ی غذایی مصرف می شود. این گیاه بیشتر در مناطق مدیترانه ای یافت می شود. کلمه ی خرفه “Purslane” از واژه ی لاتین “Pullipedem” گرفته شده است که معنای “پای مرغ” می دهد، به این دلیل که این گیاه شبیه پای این پرنده است.

خرفه در دو نوع مشهور است: خرفه ی طلایی و خرفه ی سبز، اما آنها را با نوع دیگر آن که “خرفه ی زمستانی” نامیده می شود، اشتباه نگیرید. خرفه ی زمستانی از خانواده ی خرفه است اما در واقع نوعی کاهو ی معدنی به حساب می آید. در زمان های قدیم، خرفه یکی از عناصر اصلی رژیم غذایی بود. این گیاه همچنین در جامعه ی پزشکی مصارف فراوانی دارد.

تاریخچه کوتاه درباره خرفه

خرفه گیاهی خوراکی و دارویی است. این گیاه که احتمالا بومی هند است، بیش از ۴۰۰۰ سال است که در مصر مشهور است. مصری ها در گذشته از خرفه به عنوان گیاه دارویی استفاده می کردند. بقراط آن را به عنوان دارویی با خاصیت نیروبخش کشف کرد. در حالی که جالینوس خرفه را به عنوان داروی ضد سردرد، دندان درد، التهاب و سوزش معده در دستورات پزشکی خود ثبت کرد. اعراب در قرون وسطی خرفه را به عنوان “سبزی مبارک” می نامیدند، زیرا طبق گفته ی آنها خرفه، پای زخمی حضرت محمد (ص) را التیام بخشید. اما امروزه خرفه دیگر در بازار مانند گذشته رایج نیست و بسیاری متاسفانه آن را با علف های هرز اشتباه می گیرند.

فواید خرفه در سلامتی

برگ ها و ساقه های خرفه فواید معجزه آسایی دارند. خرفه گیاهی با کالری بسیار پایین (حدود ۱۰۰ گرم) است. چربی های اشباع نشده ی خرفه (امگا ۳) از قلب و سیستم عروقی آن محافظت می کنند و سطح کلسترول بد را کاهش می دهد. در گیاه شناسی، خرفه به عنوان گیاهی موثر در پیش گیری از بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع دوم، و تنظیم فشار خون شریانی شناخته شده است. علاوه بر این خرفه یک منبع مهم آنتی اکسیدان (ویتامین C و ویتامینA ) است که بدن را از پیری زود رَس و سرطان ها محافظت می کند، چون عامل مهمی برای تقویت سیستم دفاعی بدن است. خرفه همچنین ادرار آور در دوز بالاست که باعث می شود پسماند های زائد بدن سریع تر دفع شود. برگ های صیقلیِ خرفه ماده ای از خود آزاد می کنند که زخم ها را التیام می بخشند و التهابات پوستی را کاهش می دهند. برگ های خرفه همچنین به افزایش قابلیت های لخته شدن خون مشهور است. دانه های خرفه خاصیت کِرم زدایی دارند. از عصاره ی خرفه برای از بین بردن انگل های روده استفاده می شود. خرفه یک درمان موثر برای اسهال خونی محسوب می شود. استفاده ی خرفه برای فشار خون، کم خونی، آسم و دیابت توصیه می شود.

مصرف خوراکی

دَم کرده ی خرفه برای تسکین سوختگی و گرفتگی عضلات شکم مفید است. خرفه بدن را در برابر فشار خون، بی قراری یا بی خوابی آرام می کند. جویدن برگ های آن گلو درد و التهاب گلو را از بین می بردو همچنین می تواند خونریزی داخل دهان را قطع کند. مصرف خرفه برای بانوانی که خونریزیِ خارج از دوران قائدگی خود دارند بسیار مفید است و می تواند خونریزی را کاهش یا قطع کند.

مصرف خارجی و موضعی

عصاره ی برگ خرفه برای ورم و التهاب مفید است. یک قطره ی آن در چشم، ورم و التهاب پلک ها را درمان می کند. عصاره خرفه به همراه یک قاشق روغن زیتون را ترکیب کنید و روی محل کوفتگی بدن بمالید و معجزه ی آن را مشاهده کنید. همچنین وقتی این ضماد را روی شکم بمالید می توانید نفخ شکمتان را کاهش دهید.

مصارف غذایی خرفه

خرفه دارای خواص زیادی چون: ویتامین ث، ویتامین A , B و پروویتامین A و مواد معدنی مورد نیاز دندان ها و استخوان ها مانند: پتاسیم، کلسیم، منیزیم و عناصر کمیاب مانند: روی و آهن است. خرفه را می توانید هم خام و هم پخته مصرف کنید.

ایده های مصرف خرفه در انواع غذاها

می توانید خرفه را به صورت خام در سالاد مصرف کنید، یا از آن به عنوان چاشنی اُملت یا تزیین پیتزا استفاده کنید. می توانید خرفه را به همراه سیب زمینی، پیاز و روغن زیتون تّفت دهید و میل کنید. حتی می توانید از خرفه به عنوان یکی از سبزیجات اصلی در سوپ و آش استفاده کنید.

نکته ی مهم: می توان از خرفه برای زگیل و آکنه های پوستی نیز استفاده کرد. شما می توانید خرفه را مانند دیگر سبزیجات در گلدان خانگی خود بکارید و از برگ های آن به صورن روزانه استفاده کنید.

منبع: nature-and-garden

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا