آندره ماری آمپر فیزیکدان فرانسوی که بود؟ | بیوگرافی آندره ماری آمپر

جدول یاب ، محمد سیمری : آندره ماری آمپر در ۲۲ ژانویه سال ۱۷۷۵ میلادی در شهر لیون فرانسه به دنیا آمد. او در کودکی اعدام پدرش را دید واین موضـوع سـخت درروح حـساسش اثـر بخشید. از سال ۱۷۹۶ میلادی تدریس ریاضی، شیمی و زبان را شروع کرد. به سـال ۱۸۰۱ میلادی بـه استادی ریاضیات دانشگاه پاریس نائل گردید.

آمپر بـا یـافتن رابطـه میـان الکتریسیته و مغناطیس، این علم را پیشرفت فراوان بخشید واز این راه شهرتی بسزا یافت. در سال ۱۸۰۹ میلادی به سمت استادی آنالیز و مکانیک در پولتیک منـصوب شد.

آمپر در سال ۱۸۱۴ میلادی به عضویت آکادمی فرانسه نائل آمد . بیشتر دوران زندگی وی در راه بررسی و کاوش درباره ی الکتریسیته و مغناطیس گذشت و در دوران آخر زندگی گفتارها و کتاب های زیادی دراین زمینه به رشته تحریر درآورد. آخرین کتاب بزرگ علمی او عبارت است از «تئوری نمودهای الکترودینامیـک، که فقط از تجربه نتیجه شده اند» . آمپر در پانزدهم ژوئن ۱۸۳۶ طـی تفتـیش عقاید در مدرسه ی شبانه روزی مارس زندگی را بدرود گفت.

سال ۱۸۸۱ میلادی کنگره ی بین المللی الکتریسین ها واحد جریان را بـه نـام ایـن فیزیکدان برجسته، آمپر نامید و از آن پس نام او همواره ورد تمام زبـان هـا گردید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا