آیا اسب دریایی نر بچه می زاید؟

جدول یاب ، محمد سیمری : اسب های دریایی، موجودات زیبا و شگفت انگیزی هستند که گویی از دل یک داستان تخیلی بیرون کشیده شده‌ اند! اسب های دریایی چیزی در حدود ۳۶ گونه هستند. دقت داشته باشید تمام اسب ‌های دریایی از خانواده ی سوزن ماهیان می باشند.

گاهی، وقتی مردم برای آکواریوم خود اسب دریایی می خرند، به آن ها گفته می شود که “نر، آبستن است” گرچه این سخن درست نیست! اما علتی دارد. اسب دریایی، جانور عجیب و غریبی است! اسب‌ های دریایی دارای شخصیت‌ های متمایزی هستند.  اسب دریایی، سرش به سر کره اسب و بدنش نیز به بدن یک اژدهای کوچک شباهت دارد. بیشتر وقت ها به کمک تنها باله ی پشت خود عمود در آب، بالا و پایین می رود.

ولی اسب دریایی یک نوع ماهی است. در آب های معتدل و گرمسیری جهان بیش از ۵۰ نوع اسب دریایی یافت می شود! طول این ماهی ها از ۵ تا ۳۰ سانتی متر در نوسان است.

شگفت آورترین نکته در رفتار اسب های آبی طرز مراقبت آن ها از تخم های خود است! اسب ماهی ماده نزدیک به دویست تخم می گذارد. او این تخم ها را درون کیسه ای که درست در بالای دم اسب ماهی نر واقع شده است، می ریزد! اسب دریایی نر پس از گذشت ۴۰ تا ۵۰ روز کیسه را باز می کند و اسب های دریایی کوچک از داخل آن خارج می شوند! حالا متوجه می شوید که چرا برخی ها اشتباها گمان می کنند اسب دریایی نر بچه می زاید!

اسب های دریایی کوچک حتی پس از بیرون آمدن از تخم، تا مدتی در داخل کیسه ی نرمی می مانند تا بزرگ تر شوند و بتوانند از خودشان نگهداری نمایند. اسب های دریایی، موجودات ریز دریایی و همچنین تخم ماهی های دیگر را می خورند. دقت داشته باشید آن ها ماهی ها و جانوران مرده را نمی خورند!

بد نیست بدانید اسب دریایی زیستگاه‌ هایی که عموما کم عمق هستند را انتخاب می ‌کند و در زمستان به سمت آب ‌های عمیق ‌تر می‌رود. در هر اقیانوسی حداقل یک گونه اسب دریایی وجود دارد!

انسان از روزگاران کهن تا به امروز اسب دریایی را ستوده و ستایش کرده است. در سرزمین مصر، نقش یک اسب دریایی را روی یک جعبه ی مومیایی حک کرده بودند! در سرزمین چین باستان نیز، اسب دریایی را خشک و سپس آرد می کردند تا از آرد آن موجود، دارو بسازند! در کشور ایتالیا، دیدن اسب دریایی را نشانه ی خوش اقبالی و خوش شانسی تقلی می کردند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا