آیا تماشاگران برنامه دورهمی در خطر ویروس کرونا قرار دارند؟

در این مطلب، توضیحاتی درباره برنامه دورهمی و همچنین نقدهایی پیرامون اینکه تماشاگران دورهمی در خطر ویروس کرونا قرار دارند، خواهیم داشت! با ما همراه باشید. همه‌ چیز زیر سرِ کروناست؛ برنامه‌ هایی که مردم دوستشان دارند، آنها را می‌ بینند و حالشان خوب می‌ شود.

یکی از آنها قطعاً ” دورهمی ” است و البته در کنار آن ” خندوانه ” که بعد از پست قابل تأمل رامبد جوان در این باره که این برنامه نوروزی نمی‌شود، در فضای مجازی به صورت لایو و زنده با مخاطبین صحبت کرد و دلیل آن را بیمار نشدن همکاران، تماشاگران و میهمانان عنوان کرد. ” عصر جدید ” و چند برنامه دیگر ساختارشان را تغییر دادند، حتی ” ایرانیش ” شبکه دو مسابقه خودش را تعلیق انداخت تا شرایط بهتر شود. البته که مخاطبین به سریال‌ های سرگرم‌ کننده و جذابی مثل ” پایتخت ” نیاز دارند و از آن طرف نگران ” دورهمی ” بودند که این روزها با رعایت و مراقبت بهداشتی ضبط می‌ شود.

سید مرتضی میرباقری ، معاون سیما هم در این راستا به اختصاص پزشکان برای برنامه‌ های تولیدی و سریال‌ها اشاره کرد و عملیات گندزدایی و پاکسازی استودیوها و شرایط ضبط برنامه‌ها که همچنان ادامه دارد. معاون سیما در این باره گفته بود:  “برنامه‌ ها پس از هماهنگی با مراجع ذی‌ربط و با رعایت حداکثری نکات بهداشتی، مراقبت‌های پزشکی و برخی محدودیت‌ها ضبط و پخش می‌شود. تلاش ما این است تا با رعایت نکات بهداشتی و پزشکی و برخی محدودیت‌ها خللی در جذابیت این نوع برنامه‌ها که مورد انتظار مردم است ایجاد نشود و تلویزیون همراه‌تر از همیشه با مخاطبان باشد.

چالش ضبط با تماشاگر سراغ  “دورهمی” هم آمد و البته “اتفاق” را وارد تعطیلی موقت کرد؛ “عصر جدید” و “پنج ستاره” هم بدون تماشاگر به راه خودشان ادامه می‌دهند. تا اینکه فیلمی از سوی برنامه “دورهمی” منتشر شد که چطور به ضبط این برنامه ادامه می‌دهند؟  با همکاری شهرداری، سازمان آتش‌نشانی و مرکز بهداشت صداوسیما تماشاگران مجموعه “دورهمی” با شرایطی کاملاًَ بهداشتی در استودیو حضور پیدا می‌کنند.

مراجعین برنامه را نشان می‌دهد و اینکه با ماسک در صندلی‌های جایگاه حضار در استودیو قرار گرفته‌اند.

اما با این تفاسیر، انتقادها ادامه دارد و علیرضا وهاب‌ زاده مشاور وزارت بهداشت در توئیتری نوشت: ” تناقض یعنی توی پیک بیماری کرونا، ۴۰۰ نفر رو از شهرهای مختلف کشور جمع کنی و توی دورهمی براشون از اصول پیشگیری از کرونا بگی!! ظاهراً مهران مدیری واکسن پیشگیری از کرونا رو کشف کرده ما بی‌خبریم!! می‌شد جوری برنامه ساخت که سلامت چند صد نفر به خطر نیفته… “

محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در توئیتی به رعایت موارد بهداشتی در ضبط “دورهمی” اشاره کرد و نوشت: ” دیدم در توییتر حملات همه جانبه‌ای علیه «دورهمی» انجام دادند، که چرا با وجود کرونا هم چنان با حضور تماشاگر برگزار می‌شود. همان طور که معاون سیما اعلام کرد، این کار با کسب مجوز و رعایت حداکثری نکات بهداشتی، در حضور پزشکان متخصص انجام می‌شود.

و تقریباً به تعداد تماشاگران، همکاران خود ما حضور دارند و با وجود همین مخاطرات، جهادگونه، برای شادی مردم و خانواده ها کار می‌ کنند. در واقع این تلاش جهادی، نمونه ای از همدلی مردم و رسانه ملی، برای ایجاد آرامش و نشاط در این شرایط سخت جامعه است. این شرایط سخت، فقط هم مختص دورهمی نیست و در مسابقات ایران ، کودک شو و … نیز همین کار، با همین هدف انجام می‌ شود. “

شاید بیش از همه اینها نشستن کنار هم و بدون فاصله در برنامه “دورهمی” مسئله باشد؛ اینکه تماشاگران همه از تهرانند یا سراسر کشور؛ اینها قابل تأمل است! برنامه تلویزیونی باید کمک کند که مردم از خانه بیرون نروند نه اینکه در برنامه‌ای در معرض آسیب قرار بگیرند.

شهرام خرازی‌ ها پزشک و  کارشناس سلامت است و او را به عنوان منتقد سینما و تلویزیون و کارشناس ارشد مدیریت رسانه می‌ شناسند؛  او در گفت‌ و گویی با خبرنگاران تأکید کرد: در شرایط فعلی که “کرونا” همچنان ما را تهدید می‌کند برگزاری هرگونه تجمعی که باعث هم‌نفسی آدم‌های مجاور شود که به ظاهر علامتی ندارند و ناقل کرونا باشند،‌ خطرناک و ضروری نیست. نه تنها در ایران بلکه در همه استودیوهای تلویزیونی سطح جهان که صاحب شبکه‌های تلویزیونی‌اند و برنامه‌های خودشان را در استودیوهای مسقف ضبط می‌کنند با حضور جمعیت و تماشاگران، اگر در شرایط بحران خصوصاً “کرونا” باشد ممنوع می‌‌شود. چرا که احتمال انتقال بیماری را بالا می‌برد هرچه‌قدر که شرایط پیشگیری استودیوهای تلویزیونی را بالا ببریم, افرادی که حتی ماسک و دستکش زده باشند باز هم احتمال انتقال این بیماری وجود دارد.

وی افزود: نفس این کار اشتباه است و می‌تواند برنامه‌ها تا بازگشت شرایط عادی،‌ بدون حضور تماشاگر ضبط کنند. لازم نیست در این شرایط، “دورهمی” با حضور تماشاگر ضبط شود؛ اگر هدف شادی‌بخشی و کاهش استرس است از حضور ستاره‌ای مثل مهران مدیری می‌تواند به گونه‌های دیگر بهره ببرد. از حداقل تماشاگر در استودیو استفاده کند و هیچ ضرورتی وجود ندارد فراخوان بدهند از شهرهای مختلف به تهران بیایند. شاید در میان آنها افرادی باشند که در دوران نهفتگی ویروس کرونا باشند. یعنی اصطلاحاً سالمند اما ناقل این ویروسند.

خرازی‌ها با اشاره به اینکه می‌ توانند تماشاچی‌ ها را به فاصله دو متر با اصرار بر زدن ماسک در کنار برنامه داشته باشند، خاطرنشان کرد: افرادی که در استودیو به عنوان تماشاگر حاضر می‌شوند باید در تمام طول برنامه رعایت دو متر فاصله را داشته باشند و در تمام مدت برنامه ماسک بزنند! در این صورت حتماً جای کافی برای حضور همه تماشاگران نیست اما ضبط چنین برنامه‌هایی در این شرایط به چنین شکل و شمایلی نیاز دارد. حتماً تهویه هوای بسیار قوی شاهد باشیم و در واقع خطر کمتری متوجه عوامل داخل استودیو و تماشاگران می‌شود. در شرایط حاضر بهترین کاری که تلویزیون کند تولید و تدارک برنامه‌های نوروزی را همچنان ادامه دهد  تا جایی که می‌تواند با برنامه جذاب و سرگرم کننده، مردم را در خانه نگه دارد. چرا که یکی از سیاست‌های بهداشتی که همه بر آن تأکید دارد این است که مردم از خانه خودشان خارج نشوند تا خطر کرونا فروکش کند. بهتر است تولید برنامه‌ها هرچه سریعتر پیش بروند و بر جذابیت‌شان افزوده شود و با تولید و پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده مردم به خانه ماندن تشویق شوند.

وی ادامه داد: این تجربه را در “چهارشنبه سوری” هر سال تلویزیون داشته و این اندیشه در تلویزیون و تمهید در تلویزیون وجود دارد که مردم “چهارشنبه سوری” از خانه خارج نشوند و سوختگی تهدیدشان نکند و شبکه‌های مختلف حتی همزمان با هم برنامه‌های سرگرم‌کننده پخش می‌کند تا مردم در خانه بنشینند. رسالت تلویزیون از این بابت سنگین‌تر است که افراد را خانه‌نشین کند.

این منتقد و کارشناس سلامت به بیرون آوردن آرشیو غنی صداوسیما اشاره کرد و گفت:  تلویزیون ما از آرشیو غنی بهره می‌برد و از وجود آن غافل است و یا چشم به روی آن می‌بندد بسیاری از برنامه‌های تلیوزیونی است که در دهه ۱۳۶۰ تولید شده و  این برنامه‌ها خیلی برای مردم بار نوستالژیک دارد و خاطره‌ها را زنده می‌کند؛ این برنامه‌ها و سریال‌ها در آرشیو تلویزیون خاک می‌خورند و اگر کمبود نقدینگی و بودجه برای تولید برنامه‌های جدید دارند می‌توانیم سراغ آن آرشیو غنی دهه ۱۳۶۰ برویم.  یادمان باشد که  “کرونا” بیشتر بزرگسالان را تهدید می‌کند و آن برنامه‌ها برای بزرگسالان خوب است و البته کودک و نوجوان و نسل آینده هم می‌توانند از این تاریخ تصویری تلویزیون بهره ببرند و با آن نوع تولید و ساخت‌ها آشنا شوند. نمی‌دانیم چه اصراری وجود دارد که تلویزیون برای تکرار کردن آثارشان به سراغ دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ می‌رود که هنوز در ذهن و حافظه بیننده است.  متأسفانه کنداکتورنویسی مناسبتی تلویزیون ضعیف است و باید بر روی این سیاست بازنگری داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ضبط برنامه‌ با تماشاگر موقتاً تعطیل شود تا زمانیکه خطر انتقال کرونا به حداقل برسد. اگر قرار است پخش شود با حفظ شرایط ایمنی، تماشاگران ماسک بگذارند، تهویه مناسب داشته باشند و فاصله دو متر را میان تماشاگران ببینم که در جایگاه‌های خودشان بنشینند. برنامه در این صورت بار مثبتی خواهد داشت که بیننده هم اصول پیشگیری را بیشتر جدی بگیرد. البته که مهران مدیری آنقدر هنرمند و محبوب است که می‌تواند یک تنه در غیاب تماشاگران، جور همه را بکشد و با آن خلاقیت و بداعت‌ها، مردم را پای تلویزیون بنشاند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا