آیا حشرات قلب دارند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : ما به سختی می توانیم بپذیریم که موجودات زنده چون حشرات، اندام هایی مانند قلب و مغز دارند! ولی حشرات چنین اندام هایی دارند. هر حشره، دارای دستگاه عصبی و همچنین یک مغز است. یک مرکز بزرگ عصبی در سر، مغز حشره است. این مغز، پیام های حسی را از دنیای خارج دریافت می کند و برای به حرکت درآوردن برخی از عضلات خود، فرمان هایی را به آن ها صادر می کند. این کار به خودی خود صورت می گیرد! زیرا اعمال حشرات، خود به خود و همچنین غیر ارادی هستند.

خون حشره مانند ما انسان ها قرمز رنگ نیست! این خون فاقد اکسیژن است و به همین علت نیز هموگلوبین یا عامل قرمزی رنگ را ندارند. قلب حشره، بخشی از یک لوله یا مجرای دراز است که در امتداد بالاترین قسمت پشت جانور و درست در زیر پوست کشیده شده است. این لوله درست در زیر مغز باز می شود.

در سراسر این قلب لوله مانند یک حشره، دریچه های مانع دار کوچکی وجود دارند. خون از طریق این دریچه ها به درون قلب حشره کشیده می شود. قلب حشره منقبض می شود و خون را در جهت رسیدن به سر حشره به حرکت در می آورد. در سر حشره، خون بر روی مغز می ریزد و سپس از طریق بدن به نقطه ی آغاز گردش خون باز می گردد. خون ضمن بازگشت خود، تمام اندام ها، عضلات  همچنین اعصاب حشره را نیز شست و شو می دهد. خون غذای هضم شده با خودش را به اندام ها می رساند و مواد زائد آن ها را جذب می نماید.

در برخی از حشرات زنده ی موجود می توان قلب را دید! اگر با دقت به یک کرم نوزاد یا چند کرم خاکی نگاه کنید، می توانید قلب لوله مانندی را که در امتداد خط پشت جانور کشیده شده است، را ببینید! خوب که نگاه کنید حتی متوجه ضربان قلب حشره نیز خواهید شد. حتی ممکن است متوجه شوید که وقتی بدن حشره گرم باشد، قلبش نیز تندتر و وقتی بدن حشره سرد باشد، قلبش کندتر می تپد!

یکی دیگر از نکات جالب توجه در وجود حشرات، قدرت آن ها می باشد. حشرات با توجه به قد و قواره ی کوچکشان، موجوداتی فوق العاده نیرومند هستند! علت این نیرومندی نیز، ستبری و پرشماری عضلات در بدن آن ها می باشد. انسان در حدود ۸۰۰ عضله دارد. در صورتی که یک ملخ در حدود ۹۰۰ عضله دارد!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا