آیا راجع به گلک ، تنها خاک خوراکی چیزی می دانید؟

هرمز به ساحل های رنگی معروف است و در این جزیره کوه هایی به رنگ زرد و سفید و قرمز دیده می شود که بین اینها  کوهی به رنگ قرمز وجود دارد ، خاک این کوه خوراکی میباشد.

 گلک

این خاک خوش رنگ جایگاه ویژه ای در تهیه غذاهای بومی این جزیره دارد و از آن برای پخت بسیاری از غذاهای دریایی و حتی نان محلی هرمز به نام ‘تُمشی’ استفاده می شود. برای این کار مردم محلی ابتدا گلک را در آب مخلوط و پس از ته نشین شدن خاک، آب سرخ حاصل را با نمک به دست آمده از دل کوه های این جزیره حل و سس محلی تهیه می کنند.

در حقیقت سس به دست آمده از این فرایند، خمیر مایه بسیاری از غذاهای محلی هرمز را تشکیل می دهد و می توان رد پای آن را به عنوان یک مکمل اصلی در تهیه غذاهای این جزیره به خوبی مشاهده کرد. برای مثال مردم این خطه از کشورمان ماهی های تازه و تمیز شده آب های جزیره هرمز همچون ساردین، کیلکا و گونه دیگری که به آن ‘مومَغ’ می گویند را به همراه پوست نارنج و این سس داخل دبه ای ریخته و به مدت یک تا دو ماه زیر آفتاب نگه می دارند و از آن غذای لذیذی تحت عنوان ‘سوراغ’ تهیه می کنند. این غذاهای خوش رنگ و طعم در میان گردشگران ایرانی و خارجی طرفداران پر و پا قرصی دارد و کمتر کسی را می توان یافت که به این جزیره سفر کرده و طعم خوش این غذا را نچشیده باشد.

البته این خاک سرخ در تهیه نان محلی هرمز که به آن ‘تُمشی’ گفته می شود نیز جایگاه ویژه ای دارد و در شرایطی که در دیگر جزایر اطراف نان تمشی را به صورت ساده، پنیری یا با روکشی از تخم مرغ تهیه می کنند، در هرمز نوع دیگری از این نان با سوراغ پخت می شود که طرفداران بسیاری دارد. در دیگر شهرهای استان هرمزگان نیز گلک و سوراغ شناخته شده است و اغلب از آن در تهیه غذهایی همچون کله جوش، عدس پلو با میگوی کوچک و برخی غذاهای دریایی استفاده می شود تا علاوه بر طعم، رنگ غذا نیز بهتر شود.

باید به جاذبه های غذایی خاک هرمز، ظرفیت های بصری خاک این جزیره را نیز اضافه کرد؛ چرا که بیش از ۹۰ طیف رنگی در آن شناخته شده و به تعبیر گردشگران، این جزیره بکر به مثابه جعبه مداد رنگی و تابلوی بی مانند طبیعت است. خاک این جزیره دارای طیف های گسترده و متنوعی از رنگ های سفید، زرد، قرمز، سبز، نارنجی، کرم، قهوه ای، فیروزه ای روشن و حتی طلایی است و از دیدگاه زمین شناسان این جزیره یکی از مهمترین گنبدهای نمکی جهان ارزیابی و به دلیل همین ویژگی ها، نام آزمایشگاه سنگ شناسی به آن داده می شود. تولید صنایع دستی مختلفی همچون تابلوهای رنگارنگ از جنس خاک از دیگر محصولات به دست آمده از این خاک ارزشمند به دست توانمندی هنرمندان این جزیره است و این تولیدات در میان گردشگران داخلی و خارجی طرفداران زیادی داشته و توجه به این حوزه می تواند ظرفیت عظیمی برای صادرات صنایع دستی هرمز ایجاد کند. *فراوری خاک هرمز در دستور کار دولت تدبیر و امید فرماندار قشم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه خاک سرخ هرمز ارزش اقتصادی بالایی دارد، گفت: فراوری خاک سرخ هرمز به دلیل مولفه ها و ویژگی های خاصی که دارد در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته است. عزت کمال زاده اضافه کرد: به طور قطع این رویکرد دولت یازدهم نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی این جزیره می گذارد. وی ادامه داد: معدن خاک سرخ هرمز از معروفیت جهانی برخوردار است و می توان از آن در حوزه ها و صنایع گوناگون استفاده کرد. فرماندار قشم اظهار کرد: این موضوعات در دیدار با معاون آموزشی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز مطرح و بر ضرورت عملی شدن این رویکرد دولت یازدهم تاکید شده است. کمال زاده با بیان اینکه خاک هرمز برخلاف ادعای برخی رسانه ها به خارج از کشور صادر نمی شود، گفت: تمامی خاک برداشت شده از معدن خاک سرخ این جزیره در صنایع داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. کمال زاده اضافه کرد: بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب جلوگیری از خام فروش مواد معدنی به عنوان سیاست اصلی دولت در بخش معادن کشور دنبال می شود و منویات معظم له محور برنامه ها و رویکردهای مسوولان این حوزه است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان قشم  با بیان اینکه معدن خاک سرخ جزیره هرمز سالانه ظرفیت تولید دو هزار تن سنگ را دارد، گفت: از خاک به دست آمده از این معدن در صنایع مختلف رنگ سازی، لوازم آرایشی و بهداشتی، رنگ های ضد زنگ، کاشی و سرامیک و لعاب سازی استفاده می شود. علی رهبری اضافه کرد: خاک برداشت شده از این معدن در کارخانه های اصفهان، دلیجان و شهرک صنعتی بندرعباس مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اهمیت این خاک در تهیه غذاهای محلی مردم این منطقه، افزود: تهیه تابلوهای صنایع دستی از دیگر ظرفیت های خاک این منطقه است که موجب رونق گردشگری در این جزیره می شود. رهبری بر ضرورت حفظ خاک این جزیره تاکید کرد و گفت: برخلاف برخی ادعاها، موضوع خام فروشی خاک این جزیره صحت نداشته و خاک برداشت شده از معدن خاک سرخ هرمز در صنایع و کارخانه های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. بی شک برنامه های دولت تدبیر و امید برای فرآوری این خاک ارزشمند، بر شهرت جهانی گلک و دیگر خاک های رنگی و بی نظیر جزیره هرمز می افزاید و می تواند دروازه ای جدید برای رونق اقتصادی و گردشگری این منطقه باز کرده و نوید بخش آینده ای روشن برای مردم محلی این خطه از کشورمان باشد.

 

منبع :ایرنا

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا