آیا روغن زیتون گزینه مناسبی برای سرخ کردن است؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ؛ اختصاصی جدول یاب

خیلی از ما در غذاهایمان به خاطر سالم و مفید بودن روغن زیتون از آن  استفاده می کنیم، روغنی که یکی از پایه های اصلی آشپزی مدیترانه‌ای برای هر نوع پخت و پزی به حساب می‌آید. اما لازم است بدانید که این نوع روغن برای هر نوع استفاده‌‌ای مناسب نیست. یک متخصص تغذیه و آشپزی ماهر در این خصوص می‌گوید: «من روغن زیتون را برای سالادها و ریختن روی برخی غذاهایم دوست دارم. این روغن برای سرخ کردن مواد غذایی و حرارت دیدن مناسب نیست چون وقتی روی شعله گاز برای سرخ کردن قرار می‌گیرد می‌سوزد و غذا را تلخ می‌کند. روغن زیتون از جمله باکیفیت‌ترین و سالم‌ترین روغن‌هاست که طعم مطبوعی هم دارد و بسیاری از افراد می‌خواهند از این روغن برای همه چیز استفاده کنند.»

روغن زیتون

اگر شما می‌خواهید برای سرخ کردن غذا به خصوص سبزیجات روی شعله گاز از این روغن استفاده کنید، این متخصص تغذیه توصیه می‌کند ابتدا سبزیجات را با هم مخلوط کرده و در مقداری آب آنها را بجوشانید و سپس در تابه سرخ کنید. با انجام این کار، چون سبزیجات مقداری آب‌دار هستند روغن زیتون نمی‌سوزد و غذایتان را تلخ نمی‌کند.

روغن‌های جایگزین

بهتر است وقتی می‌خواهید غذایتان را روی حرارت بالا سرخ کنید از روغن هسته انگور با ترکیب روغن‌های کانولا و زیتون(۹۰ به ۱۰) استفاده کنید. این آشپز ماهر می‌گوید که در رستوران از روغن هسته انگور استفاده می‌کنند که از یک روغن زیتون خوب و اصل ارزان‌تر است. روغن کانولای خالص هم یک روغن خنثی است که به تنهایی هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد اما وقتی آن را با روغن زیتون ادغام کنید عطر و طعم خوب روغن زیتون را هم در غذایتان خواهید داشت.

و اما در مورد مواد غذایی پخته شده که در ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۶ درجه سانتیگراد) یا بالاتر پخته می شوند چطور؟ آیا روغن زیتون گزینه مناسبی برای استفاده است؟

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال می‌گوید: «وقتی به هنگام طبخ مواد غذایی را با روغن زیتون مخلوط می‌کنید، دیگر روغن آنقدر حرارت نمی‌بیند که بسوزد اما روغن زیتون به خاطر طعم متمایزی که دارد خیلی برای طبخ غذا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد چون طعم‌های دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا