آیا رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا عمر را کوتاه می‌کند؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

امروزه رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین بالا چندان مطلوب نیستند، به ویژه برای کسانی که در رژیم کاهش وزن به سر می‌برند. جالب است بدانید هر چه بیشتر رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین بالا  و تاثیر آنها روی سلامتی انسان، مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند، این موضوع بحث‌برانگیزتر می‌شود.

رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا

مصرف مواد غذایی با پروتئین بالا (همراه با کربوهیدرات های محدود) با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، پوکی استخوان و سرطان‌های دستگاه گوارش مرتبط است. البته همه رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین یکسان نیستند و برخی متغیرها برای سلامتی خطر بیشتری دارند و برخی کم ضرر‌تر هستند.

یک مطالعه جدید از موسسه تحقیقات بهداشت و پزشکی جنوب استرالیا (SAHMRI) نشان می‌دهد افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند عمر کوتاه‌تری دارند. محققین متوجه شده‌اند که هرچقدر میزان بیشتری پروتئین استفاده کنید تلفیق پروتئین در سلول‌های شما سریع‌تر انجام خواهد شد و این مسئله منجر به بروز اشتباهات بیشتر در سیستم ایمنی بدن شما می‌شود و نهایتا این اشتباه طول عمر را کوتاه می‌کند.

مدت‌هاست که علم نشان داده پرخوری، به خصوص پرخوری در موادغذایی حاوی پروتئین عمر را کوتاه می‌کند و حالا دلیل آن را می‌دانیم. یکی از پرفسورهای موسسه تحقیقات بهداشت و پزشکی جنوب استرالیا در مقاله منتشر شده خود گفته است: « تیم ما نشان داد که افزایش سطوح مواد مغذی باعث افزایش تلفیق پروتئین در سلول ها می شود و هرچه سریع‌تر این پروسه اتفاق بیفتد اشتباهات بیشتری انجام خواهد شد. این پروسه خیلی شبیه فعالیت‌های روزمره ما مثل رانندگی است، هرچه با سرعت بیشتری رانندگی کنید، احتمال اشتباه کردن شما بیشتر خواهد شد. نهایتا این اتفاق منجر به ایجاد پروتئین‌ها معیوب در سلول‌ها می‌شود و سلامتی را به مخاطره می‌اندازد و طول عمر را کوتاه می کند.»

این تحقیق همچنین نشان می دهد که رژیم های کم پروتئین و دارای کربوهیدرات بالا انتخاب مناسبی برای سلامتی انسان هستند. اگرچه این نوع تغذیه در محاسبه کالری کمک کننده نیستند، اما این رژیم های غذایی درصورتی که منابع اولیه کربوهیدرات‌های شما، غذاهای کاملی مانند میوه ها، سبزیجات و دانه های غیر فرآوری باشد باعث افزایش طول عمر طولانی  و بهبود سلامت مغز می‌شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا