آیا عصر یخبندان پایان یافته است؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : دوران یا عصر یخبندان به زمان هایی گفته می شود که لایه های ضخیمی از یخ، بخش های بزرگ و همچنین پهناوری از جهان را می پوشانده اند! لایه های یخ زمانی تشکیل می شوند که یخچال های موجود در کوه های بلند و همچنین مناطق قطبی، روز به روز بزرگ تر شوند!

 

در گذشته، بشر و کره ی زمین شاهد چندین عصر یخبندان بوده است. آخرین یخبندان که به “عصر یخ” معروف است، نزدیک به ۲۵ میلیون سال پیش آغاز شد. در سراسر دوران عصر یخ، لایه های یخ، چهار بار در خشکی پیش رفتند و چهار بار نیز ذوب شدند و عقب نشینی کردند! آخرین دوره ی پیش روی لایه های یخ، چیزی در حدود ۱۸ هزار سال طول کشید! نزدیک به شش هزار سال پیش، قاره های نیم کره ی شمالی زمین تقریبا به طور کامل از زیر لایه های یخ بیرون آمدند و آزاد شدند.

ولی در قطب جنوب و همچنین گرین لند، یخ همچنان باقی ماند. این سرزمین ها، امروزه در زیر لایه هایی از یخ به ضخامت ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر مانده اند! از اینجاست که برخی افراد می پرسند: آیا عصر یخبندان واقعا پایان یافته است؟ یا آنکه یخچال ها دوباره پیش روی خواهند کرد؟

دانشمندان نمی توانند پاسخی به این پرسش بیابند! زیرا آغاز هر عصر یخبندان به آن چیزی بستگی دارد که علت پیدایش یخبندان می شود و این یکی از رازهای بزرگ علم است! درباره ی سردتر و گرم تر شدن آب و هوای کره ی زمین، نظریه های بسیاری داده شده است. به موجب یک نظریه، گاه گاه، تغییرات بزرگی در مقدار انرژی تولید شده توسط خورشید پیش می آید. بر طبق نظریه ای دیگر، غبار حاصل از فوران های آتشفشانی، جلوی رسیدن مقادیر زیادی از نور خورشید به کره ی زمین را می گیرد.

نظریه ی دیگری می گوید تغییراتی که در مقدار گاز کربنیک هوا پیش می آید، باعث بروز تغییرات بزرگی در آب و هوای کره ی زمین می شود. یا تغییرات آب و هوا را می توان به تغییراتی که در فاصله ی میان کره ی زمین خورشید و زاویه ی شیب محوری زمین پیش می آید، ارتباط داد. غیر از این ها، نظریه های دیگری نیز داده شده است. بدین ترتیب تا زمانی که به علت واقعی پیش روی لایه های یخ در خشکی و سپس ذوب شدن و عقب نشینی آن ها پی نبرده ایم، نخواهیم دانست که عصر یخبندان واقعا پایان یافته است یا نه!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا