آیا غسل برای نوزاد تازه متولد شده واجب است؟

جدول یاب ، محمد سیمری : در پاسخ سوال بالا بایستی گفت یکی از مواردی که در امر تربیت کودک موثر است، غسل دادن است که در اسلام به آن توصیه شده است.

درباره غسل دادن کودک چند نکته قابل توجه است:

الف : مقصود از این غسل، شست و شوی نوزاد نیست بلکه مقصود، غسل به مفهوم شرعی آن است، بنابراین کسی که نوزاد را غسل می دهد، باید احکام غسل مانند قصد قربت و ترتیت را رعایت نماید.

ب: استحباب این غسل مشروط است به ضرر نداشتن آن برای کودک است مستحب است شستن و غسل دادن بچه ای که تازه متولد شده در صورتی که غسل برای بچه ضرر نداشته باشد.

ج: استحباب غسل نوزاد، هنگام تولد است و تاخیر در آن تا دو سه روز مانعی ندارد.

د: برخی از فقهای گذشته، غسل دادن نوزاد را واجب دانسته اند. امام صادق (علیه السلام) در این باره فرموده اند: غسل دادن نوزاد، لازم است. حدود ۴ ساعت بعد از تولد، نوزاد برای اولین بار شست و شو داده می شود تا خون و جریان های موجود در سطح پوست تمیز شود. بعد از آن تا وقتی بند ناف جدا نشده است از استحمام طولانی و فرو بردن بدن نوزاد در آب خودداری کنید. بند ناف معمولا در عرض ۲-۱ هفته می افتد. تا قبل از افتادن، بند ناف بایستی خشک و تمیز نگه داشته شود. تمیز کردن بند ناف با مواد ضد عفونی کننده مثل الکل سفید توصیه نمی شود، زیرا ترمیم و جدا شدن بند ناف را به تاخیر می اندازد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا