آیا فشار خون و ضربان قلب نرمال افراد در سنین مختلف یکسان است؟

جدول یاب ، محمد سیمری : ضربان قلب، در واقع تعداد ضربان قلب آدمی در هر دقیقه است. میزان طبیعی آن در افراد بزرگسال، بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در هر دقیقه است. دقت داشته باشید ضربان قلب نرمال آدمی بستگی به سن و اندازه ی بدن وی دارد. شرایط قلب به عواملی مانند اینکه فرد در حالت نشسته است و یا در حال حرکت، و یا حتی استفاده از داروهای مختلف و یا حتی دمای هوا و… بستگی دارد. فراموش نکنید احساسات نیز بر روی ضربان قلب آدمی تاثیر گذارند!

در توضیح فشار خون نرمال این چنین می توان گفت که در شرایط فشار خون نرمال، مقدار فشار خون شما در محدوده ی طبیعی یا مطلوب، کمتر از mm Hg ۸۰/۱۲۰ است. توصیه می کنیم به همین وضعیت ادامه دهید و از عادات مناسب برای سلامت قلب مانند رژیم غذایی متعادل و مهم تر از آن، ورزش منظم پیروی کنید.

بعضی از مردم فشار خون بالا را با میزان ضربان قلب بالا اشتباه می‌ گیرند! فشار خون، میزان فشاری است که خون، به دیواره ی رگ ها وارد می کند. در حالی‌ که نبض، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه است. توجه داشته اشید هیچ ارتباطی بین این دو نیست و فشار خون بالا صرفاً به معنای میزان ضربان قلب بالا نبوده و بالعکس. انجام فعالیت موجب افزایش میزان ضربان قلب می‌شود، اما انجام فعالیت های شدید تنها ممکن است به میزان ناچیزی سبب افزایش فشار خون شود.

بررسی فشار خون طبیعی در نوزادان و کودکان و همچنین نوجوانان، بزرگسالان و نیز افراد مسن

توجه داشته باشید فشار خون نرمال در دوران کودکی تغییر می‌ کند! فشار خون در نوزادان در پایین ترین حد ممکن است و در طول دوران کودکی نیز افزایش می‌ یابد؛ البته به جز در شرایطی که کودک در اثر مشکل فشار خون در معرض خطر باشد؛ برای مثال در اثر بیماری‌ های کلیوی و یا بیماری‌ دیابت! حداقل فشار خون در دوران نوزادی و در سنین ۱ تا ۱۲ ماهگی ۷۰ روی ۵۰ است و فشار خون طبیعی در این دوران ۹۰ بر روی ۶۰ است و حداکثر فشار خون در این دوران ۱۱۰ بر روی ۷۵ می باشد.

تعیین فشار خون طبیعی در کودکان کمی دشوار است و بستگی به جثه و سن کودک دارد. با این حال یک قاعده ی کلی که پزشکان از آن استفاده می‌ کنند، این است که یک کودک در صورتی که دارای فشار خون بالاتر از ۹۰ درصد کودکان هم سن و هم جثه خود باشد، پیش فشار خون دارد و در صورتی که فشار خون وی بیشتر از ۹۵ درصد سایرین باشد، فشار خون بالا دارد.

فشار خون به طور طبیعی با افزایش سن زیاد می‌ شود! شاید این گفته برای شما عجیب باشد اما صحت دارد. فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین ۲۰ تا ۲۴ سالگی ۱۲۰ بر روی ۷۹ است؛ حداقل فشار خون برای این سنین ۱۰۸ بر روی ۷۵ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۳۲ بر روی ۸۳ می باشد.

فشار خون نرمال در همه‌ ی نوجوانان، بزرگسالان و افراد مسن یکسان در نظر گرفته می‌ شود: کمتر از ۸۰/۱۲۰. اولین عدد از این دو مقدار یعنی فشار خون سیستولیک، نشان دهنده ی فشار در رگ‌ های خونی در زمانی است که قلب در حال انقباض و اعمال حداکثر فشار می‌ باشد. عدد دوم یعنی فشار خون دیاستولیک، نشان ‌دهنده ی فشار در رگ‌ های خونی در زمانی است که قلب در حال استراحت و بین انقباضات خود می‌ باشد. اگر هر یک از این دو عدد بیش از حد بالا باشد، فشار خون طبیعی در نظر گرفته نمی‌ شود!

فشار خون طبیعی در سنین ۳۰ تا ۳۴سالگی ۱۲۲ بر روی ۸۱ است و حداقل این فشار در این سنین ۱۱۰ بر روی ۷۷ و حداکثر این فشار ۱۳۴ بر روی ۸۵ است. فشار خون طبیعی در سنین ۳۵ تا ۳۹ سالگی ۱۲۳ بر روی ۸۲ است و حداقل این فشار در این سنین ۱۱۱ بر روی ۷۸ و حداکثر این فشار ۱۳۵ بر روی ۸۶ است. در سنین بین ۴۰ تا ۴۴ سالگی نیز فشار خون طبیعی ۱۲۵ بر روی ۸۳ است؛ حداقل فشار خون برای این سنین ۱۱۲ بر روی ۷۹ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۳۷ بر روی ۸۷ می باشد.

در سنین بین ۴۵ تا ۴۹ سالگی فشار خون طبیعی ۱۲۷ بر روی ۸۴ است؛ حداقل فشار خون برای این سنین ۱۱۵ بر روی ۸۰ و حداکثر فشار خون برای این سنین ۱۳۸ بر روی ۸۸ می باشد.

فشار خون به طور معمول در طول زندگی افزایش می‌ یابد، از نوزادی تا بزرگسالی! توجه داشته باشید از شایع ترین اختلالات متابولیک آدمی، فشار خون است که در گذشته افراد در سنین پیری بدان مبتلا می شدند اما متاسفانه امروزه به علت شیوه ی غلط زندگی این بیماری خود را در سنین جوانی نیز نشان می دهد!

لازم به بیان است بیماری فشار خون، یک بیماری بی علامت است و از آن با نام قاتل خاموش یاد می شود! چرا که افراد نسبت به درمان آن توجه کافی نشان نمی دهند و متاسفانه با گذر زمان، این بیماری مشکل ساز خواهد شد.

همواره به یاد داشته باشید اطلاعات داشتن درباره ضربان قلب به شما کمک می کند تا سطح تناسب خود را کنترل نمایید و به شناسایی دیگر بیماری هایی که سلامت شما را به خطر می اندازد، کمک نماید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا