آیا مارها صدا را می شنوند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : مارها در دو سوی سر خود، زائده ای به نام گوش ندارند! این بدان معنی است که مارها، صدایی را که از طریق هوا منتقل می شود، مانند ما نمی شوند. ولی مارها در قبال ارتعاشاتی که از طریق زمین منتقل می شود، حساس هستند. بدین ترتیب وقتی به نظر می رسد که مار صدای “آمدن” کسی را می شنود، در واقع لرزیدن زمین زیرپای آن شخص را حس می کند. با آنکه مار ظاهرا فاقد حس شنوایی است، با حواس دیگر خود این کمبود را به خوبی هر چه تمام، جبران می نماید.

بیشتر مارها، بینایی بسیار تیزی دارند. چشم مار همیشه از است، چون پلک متحرک ندارند! مارها شکارشان بیشتر در اثر حرکت همان شکار تشخیص می دهند نه در اثر شکل یا رنگ آن شکار! حس بویایی مار بسیار تیز و قوی است؛ مار می تواند نزدیک شدن جانوران شکاری و دشمن را از روی بوی آن ها تشخیص دهد.

مارها حس دیگری دارند که به دو حس بویایی و چشایی مربوط می شود و انسان این حس را ندارد. مار می تواند به کمک زبان دراز و دو شاخه ی خود، ذرات شیمیایی را از هوا، زمین و یا از حیوان و یا هر شی دیگری دریافت نماید! مار، این ذرات را پس از دریافت به درون دو حفره در سقف دهان خود می فرستد. این حفره ها دارای تعدادی سلول فوق العاده حساس عصبی می باشد. و مار به کمک این سلول ها می تواند تشخیص دهد که ذرات مزبور به غذا تعلق دارند یا به دشمن، دوست و یا هر شی دیگر!

یعنی حس شیمیایی مارها به قدری تکامل یافته است که مارها می توانند ردپای هر جانور دیگری را مانند یک سگ تربیت شده، بگیرند! به علاوه برخی از مارها، حسی دارند که هیچ حیوان دیگری ندارد! برای مثال افعی ها می توانند نزدیک شدن یک جانور شکاری را که کمی از محیط گرم تر یا سردتر می باشد، تشخیص دهند.

این حس، حرارتی است و به مار این امکان را می دهد که محل جانور شکاری را حتی در تاریکی، دقیقا پیدا نماید و بی آنکه آن را ببیند، ضربه ی لازم را وارد آورد!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا