آیا می دانستید زنان از مردان قوی تر هستند؟

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که بهره بردن زنان از طول عمر بیشتر ریشه های زیستی بنیادین دارد و زنان در شرایط دشوار مانند قحطی، شیوع بیماری های واگیردار، یا حتی اسارت، بیش از مردان دوام می آورند.

بر اساس گزارش BBC، زنان واقعا جنس قدرتمند‌تر هستند، این نتیجه پژوهشی است که به تازگی درباره توانایی بقای انسان در شرایط سخت به دست آمده است. در عصر حاضر نیز زنان تقریبا در همه جای دنیا بیش از مردان عمر می‌کنند. مثلا در انگلستان، امید به زندگی برای زنان ۸۳ سال است و برای مردان ۷۹٫۵ سال و در اسکاتلند این ارقام به ترتیب ۸۱ و ۷۷ است.

مطالعه جدید در دانشگاه جنوبی دانمارک و روی هفت نمونه تاریخی که جوامع بشری در شرایط بسیار سخت قرار گرفته بوده اند، انجام شده است. هدف مطالعه درک بهتر اختلاف عمر بین زنان و مردان بوده است.

از نمونه هایی که محققان این دانشگاه مطالعه کرده اند، می توان به قطحی ایرلند بین سال های ۱۸۴۵ و ۱۸۴۹ میلادی و شیوع سرخک در ایسلند در سال های ۱۸۴۶ و ۱۸۸۲ میلادی اشاره کرد. نمونه دیگر تجربه برده های لیبریایی است که اوایل قرن نوزدهم میلادی در آمریکا آزاد شدند و به آفریقا بازگشتند و بسیاری چون در معرض بیماری هایی که در آمریکا نبود قرار گرفتند، جانشان را از دست دادند.

در همه این نمونه های تاریخی، امید زندگی به شدت کاهش یافت. مثلا در شیوع سرخک در ایسلند، امید به زندگی برای زنان از حدود ۴۴ سال به حدود ۱۹ سال، و برای مردان از حدود ۳۸ سال به کمی زیر ۱۷ سال رسید.

محققان دانشگاه دانمارک مشاهده کردند که در همه جوامع مورد بررسی، و تقریبا در همه گروه های سنی، نرخ مرگ و میر زنان کمتر بوده است، جز در یک مورد استثناء، زنان بیش از مردان عمر می کرده اند.

ادعای این محققان این است که دلیل اصلی اختلاف امید به زندگی بین زنان و مردان، نرخ مرگ و میر نوزادان است. به گفته آنها در شرایط بسیار دشوار و مرگبار نوزادان دختر مقاومتی بیش از نوزادان پسر از خود نشان می دادند.

در نتیجه این واقعیت که در شرایط بسیار سخت، و در بدو تولد که تفاوت های رفتاری و اجتماعی دو جنس در حداقل درجه قرار دارد، ماده ها بیش از نرها زنده می مانند، نشان می دهد برتری زنان در بقا دلایل بنیادی زیست شناختی دارد.

محققان تأکید دارند بر اساس یافته های این پژوهش برتری زنان به مردان در محیط های مختلف کم و زیاد می شود و عوامل اجتماعی هم روی آن تأثیر دارد.

اختلاف هورمونی نیز از جمله عواملی است که میزان مرگ و میر زن و مرد را متفاوت می کند، مثلا استروژن که در زنان بیش از مردان یافت می شود، خاصیت ضدتور می دارد. در حالی که تستسترون که در مردان بیشتر ترشح می شود، ممکن است باعث ضعف سیستم ایمنی شود.

به گفته پروفسور ویرجینیا زارولی، سرپرست این گروه پژوهشی شرایط مردم در نمونه های مورد بررسی حقیقتا وحشتناک بود و با اینکه در این دوره های بحران مزیت بقای زنان کاهش می یافت همچنان در حدی بود که بیش از مردان زنده بمانند. یعنی حتی در دوره هایی که مرگ و میر زیاد بود، زنان بیش از مردان عمر می کردند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا