آیا پرندگان می توانند بو بکشند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : موحودات زنده، عموما حواسی را در خود پرورش می دهند که که برای بقای آن ها ضروری می باشد. براستی، حس بویایی برای پرنده ها تا چه اندازه اهمیت دارد؟ ظاهرا چندان اهمیتی ندارد! چون به نظر می رسد که پرندگان یا حس بویایی ندارند یا حس مزبور در ایشان بسیار ضعیف است.

پرندگان

 

کدام حواس برای پرندگان اهمیت دارد؟

نام پرندگان به یونانی اورنیس Ornis به لاتین آویس  Aves می باشد و اصطلاح “پرنده شناسی” Ornithology برای دانشی است که درباره ی این جانوران مطالعه می کند.

پرندگان نوع تکامل یافته خزندگان فلس داری هستند که در چیزی حدود ۱۸۰ میلیون سال پیش می زیستند. پاهای جلویی پرندگان به صورت بال جهت پرواز تغییر شکل یافته است! و پاهای عقبی معمولا برای راه رفتن، ایستادن، شنا کردن و یا گرفتن سازش یافته است. همچنین استخوان بندی پرندگان، ظریف، قوی و کاملا استخوانی است. پرندگان به گروه های:

گنجشک سانان

دارکوبان

طوطیان

پرندگان شکاری

اردکیان

و دراز پایان تقسیم می شوند.

بخش بزرگی از مغز و سلسله ی اعصاب پرندگان با حس بینایی و تعادل بدن آن ها در ارتباط است! چون این حواس نقش مهمی در پرواز پرندگان دارد. داشتن چشمانی تیزبین برای جانوری که پرواز می کند، ضرورت حیاتی دارد و پرندگان نیز چشمانی بسیار قوی و تیزبین دارند.

پرواز پرنده

 

زاویه ی دید پرنده ها غالبا بسیار پهناور است. بسیاری از پرندگان، دو سو نگر هستند! هر چشم با زاویه ای عمود بر پرنده به اشیاء نگاه می کند و منطقه ای کاملا متفاوت را می بیند.

قدرت تشخیص رنگ در نزد پرندگان، کم و بیش به قدرت تشخیص رنگ در نزد انسان ها شباهت دارد. چشم پرندگان شب رو، عدسی بسیار بزرگی دارد. این گونه چشم در پرندگانی همچون جغد، می تواند نور خفیف را گردآوری نماید و آن را در یک نقطه متمرکز سازد.

حس شنوایی پرندگان، بی مثل و مانند است! حواس تعادل و جایگیری و همچنین حرکت در فضا نیز در نزد پرندگان بی مثل و مانند است! تمام این حواس در گوش پرندگان متمرکز شده است. بسیاری از پرندگان حس چشایی بسیار خوب و قوی ای دارند! این ها می توانند غذای مطلوب و ایده آل خود را به سرعت انتخاب نمایند!

بیشتر عادت های پرندگان، همان توانایی های ارثی است که در نزد ما به غریزه معروف است. پرندگان با اطلاعاتی به دنیا می آیند که برای ادامه ی زندگی های آن ها ضروری و لازم است. آن ها نیاز چندانی به یادگیری ندارند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا