اختلالات عاطفی فصلی چیست؟

جواد نبوتی

پژوهش‌هایی که توسط کارشناسان کانادایی انجام شده است، نشان می‌دهد که هوا تأثیر قابل توجهی بر خلق و خوی بسیاری از افراد می‌گذارد.

افزایش تعداد ساعات تابش خورشید رابطه مستقیمی با مثبت‌اندیشی افراد دارد. این در حالی است که هوای مطبوع تأثیر مثبتی روی حافظه و شادی می‌گذارد. احساس گرما یا سرما می‌تواند توانمندی‌های مختلفی را در افراد بیدار کند. پژوهشگران در یک سلسله مطالعات دریافته‌اند افرادی که بالش گرم و فنجان چای داغ دریافت می‌کنند یا آنان که در اتاق گرم می‌نشینند، در نقاشی خلاقیت بهتری از خود نشان می‌دهند، اشیا را بهتر طبقه‌بندی می‌کنند و به بخشندگی می‌اندیشند، اما وقتی هوا سرد می‌شود، شرکت‌کندگان در تشخیص استعاره‌ها، فکر کردن به نام‌های جدید و بخشش‌های معنوی بهتر هستند.

پژوهشگران در مطالعه‌ای چنین نتیجه گرفتند که گرما به افراد کمک می‌کند تا رفتارهای نسبتاً گرمی داشته باشند. به این معنا که از نظر روانی احساس نزدیکی بیشتری با دیگران داشته و بخشنده‌تر باشند.

گروهی از محققان دانشگاه پوزنان لهستان پس از بررسی‌های خود متوجه شدند که آب و هوای گرم، واقعاً ما را عصبانی می‌کند و حتی می‌تواند از تیزهوشی‌مان بکاهد. آنان متوجه شدند که هورمون کورتیزول که به نام هورمون اضطراب نامیده می‌شود، در زمستان کمتر از تابستان ترشح می‌شود و وقتی در هوای گرم، سطح این هورمون افزایش می‌یابد، ما زودرنج‌تر شده و به سرعت عصبانی می‌شویم.

افسردگی تابستانی نوعی اختلال و بیماری روحی است که در فصل گرم تابستان بروز می‌کند. این آشفتگی از نوع اختلالات عاطفی فصلی به شمار می‌آید.

ابتلا به اختلالات عاطفی فصلی در انسان‌ها، اغلب در فصول سردی مانند زمستان اتفاق می‌افتد، اما حدود ۱۰ درصد از مردم معمولاً در تابستان به این نابسامانی روحی دچار می‌شوند. دانشمندان و روانشناسان، افسردگی در فصل تابستان را به عنوان نوعی اختلال عاطفی روحی معکوس می‌شناسند.

برای فرار و رهایی از این اختلال، بهتر است از عینک آفتابی استفاده کنید، فعالیتی سرگرم‌کننده برای خودتان در نظر بگیرید، ورزش کنید و روابط اجتماعی خود را افزایش دهید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا