با اعمال روز اربعین آشنا شوید | صوت زیارت اربعین با معنی

جدول یاب ، محمد سیمری : اربعین حسینی، یعنی چهلمین روز شهادت حسین بن علی (علیه السلام)؛ یعنی روزی که برای بیشتر ما ایرانی‌ ها، با پیاده روی طولانی‌ اش عجین شده است! در روز اربعین عاشقان حسینی با حرکت امام حسین (علیه السلام) تجدید عهد می کنند و این تجدید عهد را در بهترین وجه خود، یعنی رفتن به زیارت کربلا ابراز می نمایند.

 

در این روز، سیل جمعیت به سوی کشور عراق آن قدر زیاد است که عنوان “بزرگترین گردهمایی مسالمت آمیز جهان” را به خود اختصاص داده است! جالب است بدانید براساس آمار رسمی منتشر شده در سال ۱۳۹۵ چیزی در حدود ۲۷ میلیون نفر در پیاده روی روز اربعین شرکت کرده اند! اعتبار اربعین امام حسین (علیه السلام) از گذشته تاکنون در میان شیعیان و در تقویم تاریخی ‌وفاداران به امام حسین (علیه السلام) شناخته شده بوده است‌. روز اربعین در سال ۱۳۹۸ برابر است روز شنبه، ۲۷ مهر ماه.

اربعین به عربی یعنی “چهلم”؛ و در اصلاح نیز به روز بیستم ماه صفر سال ۶۱ هجری، یعنی چهلمین روز شهادت حسین بن علی (علیه السلام) اربعین می‌ گویند. درباره جزئیات روز اربعین، میان پژوهشگران و محققان تاریخ، اختلاف نظرهای گوناگونی وجود دارد!

براساس نظر شیخ مفید و شاگردش شیخ طوسی در کتاب “مسار الشیعه”، اربعنی روزی است که اهل حرم از شام یا همان دمشق به سمت شهر مدینه بازگشتند. صاحب کتاب “نزهه الزاهد” هم در این باره می نویسد: “در بیستم ماه صفر بود که حرم محترم امام حسین (علیه السلام) از شهر شام به شهر مدینه آمدند.”

شیخ بهایی در “توضیح المقاصد” نیز می نویسد: “در این روز اهل بیت امام حسین (علیه السلام) از شهر شام به شهر کربلا آمدند تا از آنجا به شهر مدینه بازگردند.”

همچنین روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله بن‌ حرام انصاری‌، صحابی رسول خدا (ص‌)، از شهر مدینه به شهر کربلا رسید تا به زیارت‌ قبر امام حسین (علیه السلام) بشتابد و او نخستین کسی است از مردمان که قبر آن‌ حضرت را زیارت کرد! همچنین بنا به بعضی دیگر از روایت‌ ها، در این روز، سر امام حسین (علیه السلام) به بدن ایشان ملحق شد و دفن گردید.

در بیان اهمیت والای روز اربعنی این چنین می توان گفت که امام عسکری (علیه السلام) در روایتی که در منابع ‌مختلف از ایشان نقل شده است، می فرمایند: “نشانه‌ های مومن پنج چیز است‌: خواندن ۵۱ رکعت نماز یعنی ۱۷ رکعت نماز واجب + ۱۱ رکعت نماز شب + ۲۳ رکعت نوافل‌، خواندن زیارت اربعین، داشتن انگشتری در دست راست، وجود آثار سجده ‌بر پیشانی و همچنین بلند خواندن بسم الله در نماز.”

یکی از جلوه های ارزشمند اربعین، پیاده روی روز اربعین است. شیخ صدوق و ابن قولویه از علماهای شیعه قرن چهارم هجری، از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده‌ اند که: “هر کس از خانه خود به قصد زیارت حسین بن علی بن ابی طالب (علیه السلام) خارج شود، اگر پیاده باشد خداوند به ازای هر گامی که بر می دارد، برای او یک کار نیک نوشته و یک کار بد او را پاک می کند.”

اما شاید این سوال برای تان پیش آید که روز اربعین، چه آداب و اعمالی دارد؟ در پاسخ بایستی گفت در این روز زیارت امام حسین (علیه السلام) مستحب است و این زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین است.

زیارت اربعین که در این روز مستحب است، در کتب ادعیه آمده است ‏و این گونه شروع می‏ شود: :السلام علی ولی الله و حبیبه…” که این متن، از طریق ‏صفوان جمال از امام صادق‏ (علیه السلام) روایت‏ شده است. همچنین زیارت دیگر آن است که جابر بن‏ عبدالله انصاری در این روز خوانده است و متن زیارت به عنوان زیارت نامه آن امام در نیمه ‏ی ماه رجب نقل شده است و با جمله ی‏ “السلام علیکم یا آل الله…” شروع می ‏شود.

دقت داشته باشید زیارت‌ اربعین، به جهاتی مشابه برخی از زیارات دیگر است‌؛ اما از آن روی که‌ مشتمل بر برخی از تعابیر جالب در زمینه ی هدف امام حسین (علیه السلام) از این قیام است‌، دارای اهمیت ویژه و قابل توجهی می‌ باشد.

به یاد داشته باشید داستان اربعین و زیارت امام حسین (علیه السلام) در روز بیستم صفر حساب دیگری دارد. برخی از روایاتی که در باب زیارت امام حسین (علیه السلام) در کتاب کامل الزیارات‌ ابن قولویه آمده‌ است، گریه ی چهل روزه ی آسمان و زمین و خورشید و ملائکه را بر امام‌حسین (علیه السلام) یادآور شده است‌. (منبع: اربعین شهید قاضی‌، ص ۳۸۶)

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا