اسامی شهرهای استان همدان در حل جدول

جدول یاب ، محمد سیمری : یکی از استان های غربی و کوهستانی ایران، استان همدان می باشد. استان همدان از شمال به استان زنجان، از جنوب به استان لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به استان کرمانشاه و بخشی از استان کردستان محدود می شود.

استان همدان

استان همدان از نعمت رودخانه و چشمه سارهای فراوانی بهره مند می باشد که مهم ترین آن ها، رودخانه گاماسیاب نام دارد که یکی از بلندترین رودخانه های کشور به شمار می آید که از دره های جنوبی کوه الوند و سراب گاماسیاب سرچشمه گرفته است و تا باتلاق های هورالعظیم در استان خوزستان پیش می رود!

همان گونه که در ابتدا نیز اشاره شد همدان منطقه‌ ای کوهستانی است و کوه الوند با ۳ هزار و ۵۷۴ متر ارتفاع، از مهم ترین ارتفاعات این منطقه به حساب می‌ آید. استان همدان از لحاظ جمعیت، چهاردهمین و از لحاظ مساحت، بیست و سومین استان کشور شناخته می شود. استان همدان در سال ۱۳۵۲ از استان کرمانشاه جدا شد و به استانی مستقلی بدل شد. بزرگ‌ ترین شهرهای این استان عبارتند از: همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، کبودرآهنگ، اسدآباد، بهار، سامن، سرکان، قروه در جزین، لالجین و مریانج.

مرکز این استان، شهر باستانی همدان از کهن‌ ترین شهرهای جهان است که هرودوت تاریخ بنای آن را در سده ی هشتم پیش از میلاد در دوران مادها به‌ دست دیاکو ذکر کرده است! مادها این شهر را هگمتانه نامیدند و لازم است بدانید همدان صورت جدید هگمتانه است. در سال ۵۵۰ قبل از میلاد، این شهر به دست کوروش، پادشاه هخامنشی به تصرف در آمد! همچنین شهر همدان در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و همچنین سلجوقیان یکی از پایتخت‌ های کشور بوده‌ است. در دهه ی دوم هجرت و پس از فتح نهاوند، مردم استان همدان به دین مبین اسلام تشرف پیدا کردند.

شهر زیبای همدان

جالب است بدانید در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ ای همدان را “پایتخت تاریخ و تمدن ایران” اعلام کرد! در حال حاضر استان همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی ایران شناخته می شود؛ و از نظر علمی نیز با وجود مراکز دانشگاهی بوعلی سینا، آزاد اسلامی، پیام نور و پزشکی و… به عنوان یکی از قطب‌ های دانشگاهی کشور به شمار می آید.

در استان همدان، زبان‌ ها و گویش‌ های گوناگونی رایج است که فارسی، ترکی، لری، لکی و کردی از مهم‌ ترین آن‌ ها به‌ شمار می‌ روند. در بیان دقیق تر چنین می توان گفت که در شمال، غرب و شرق استان همدان (حدود ۵۶۲ روستا) به زبان ترکی ، در مرکز استان یعنی شهر همدان بیشتر به زبان فارسی، در جنوب استان همدان (حدود ۲۵۵ روستا) به زبان‌ های لری و لکی و در غرب و شمال غرب استان همدان (حدود ۱۵۹ روستا) به زبان کردی صحبت می کنند!

فهرست شهرهای استان همدان

جمعیت شهرهای استان همدان بر پایه ی سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشیدی:

ردیفنام شهرشهرستانجمعیت سال (۱۳۹۵)رتبه در شهرستان
۱همدانهمدان۵۵۴٬۴۰۶۱
۲ملایرملایر۱۸۰٬۴۱۳۱
۳نهاوندنهاوند۷۶٬۱۶۲۱
۴تویسرکانتویسرکان۵۵٬۷۰۸۱
۵اسدآباداسدآباد۵۱٬۳۵۴۱
۶کبودراهنگکبودراهنگ۵۰٬۳۳۶۱
۷بهاربهار۳۵٬۸۵۶۱
۸رزنرزن۳۱٬۶۹۱۱
۹لالجینبهار۱۵٬۶۴۱۲
۱۰فامنینفامنین۱۵٬۳۸۶۱
۱۱مریانجهمدان۱۱٬۷۶۲۲
۱۲ازندریانملایر۱۱٬۲۷۱۲
۱۳قروه درجزینرزن۱۰٬۲۳۱۲
۱۴جورقانهمدان۹٬۶۲۱۳
۱۵گیاننهاوند۸٬۸۳۶۲
۱۶صالح آبادبهار۸٬۶۳۰۲
۱۷مهاجرانبهار۸٬۵۱۷۳
۱۸قهاوندهمدان۷۴۸۳۴
۱۹فیروزاننهاوند۵٬۶۳۶۳
۲۰سامنملایر۴٬۷۲۴۳
۲۱سرکانتویسرکان۴٬۵۵۷۲
۲۲دمقرزن۳٬۷۸۳۳
۲۳اسلام‌ شهر آق‌گلملایر۴٬۲۵۱۴
۲۴آجیناسدآباد۳٬۶۳۴۲
۲۵شیرین‌ سوکبودراهنگ۳٬۰۶۰۲
۲۶برزولنهاوند۲٬۸۶۱۴
۲۷گل‌ تپهکبودراهنگ۲٬۶۹۵۳
۲۸جوکارملایر۲٬۵۲۹۵
۲۹فرسفجتویسرکان۱٬۸۴۱۳
۳۰زنگنهملایر۹۱۲۶

بازار همدان

ریشه یابی نام شهرهای استان همدان

همدان از واژه ی مادی هگمتانه به معنی محل گردهمایی گرفته شده‌ است. هگمتانه به صورت هَنگمَتَنَ و اَنجمَتَنَ درآمده است و در فارسی امروز به صورت دو کلمه ی هَنگامه (ازدحام، غوغا) و انجمن (گردهمایی) درآمده‌ است. در زبان کردی امروز این واژه ی مادی به دو صورت ئه‌ نگه‌ مه (در کردی جنوبی به معنای ازدحام و غوغا) و ئه‌ نجمه‌ ن (به معنای انجمن و شورا) باقی مانده‌ است.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا