اسامی شهرهای استان گلستان در حل جدول

جدول یاب ، محمد سیمری : استان گلستان مهد تمدن ۷ هزار ساله و سرزمین آبشارهای هزاره، به مرکزیت شهر گرگان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد! استان گلستان در بخش شمالی کشور واقع شده که از شمال به کشور ترکمنستان، دارای ۴۳۸ کیلومتر مرز خشکی (نزدیک ترین شهر حسنقلی) و ۹۰ کیلومتر مرز آبی، از جنوب به استان سمنان، از شرق به استان خراسان جنوبی و از غرب به استان مازندران و دریای خزر محدود می شود.

این استان در گذشته ابتدا ایالت گرگان و سپس استرآباد نام داشت، بعدها در نوشته‌ های دوران اولیه اسلامی جرجان خوانده می‌ شده است و از اسفند ۱۳۱۶ گرگان نام گرفته است. این استان تا سال ۱۳۷۶ بخشی از استان مازندران بود، اما در آن سال به‌صورت استانی مستقل به نام استان گلستان درآمد. این استان دارای هفت شهر  به نام های گرگان، بندر ترکمن، بندر گز، علی آباد، کردکوی گنبد کاووس و مینودشت و دارای ۱۶ شهر و ۱۶ بخش و ۴۵ دهستان می باشد.

جالب است بدانید از ۱۳ اقلیم شناخته شده در جهان، استان گلستان دارای ۸ اقلیم معتدل مرطوب، معتدل مدیترانه ای، معتدل خشک، معتدل کوهستانی، سرد کوهستانی، خشک سرد، نیمه خشک و خشک می باشد!

فهرست شهرهای استان گلستان

جمعیت شهرهای استان گلستان بر پایه ی سرشماری سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ خورشیدی:

ردیفنام شهرشهرستانجمعیت ۱۳۹۰جمعیت ۱۳۹۵رتبه در شهرستان
۱گرگانگرگان۳۲۹۵۳۶۳۵۰٬۶۷۶۱
۲گنبد کاووسگنبد کاووس۱۴۴۵۴۶۱۵۱٬۹۱۰۱
۳بندر ترکمنترکمن۴۸۷۳۶۵۳٬۹۷۰۱
۴علی‌آباد کتولعلی‌آباد۴۹۸۰۴۵۲٬۸۳۸۱
۵آزادشهرآزادشهر۳۹۴۸۴۴۳٬۷۶۰۱
۶کردکویکردکوی۳۸۲۴۶۳۹٬۸۸۱۱
۷کلالهکلاله۲۷۹۵۱۳۶٬۱۷۶۱
۸آق‌قلاآق‌قلا۳۱۶۲۶۳۵٬۱۱۶۱
۹مینودشتمینودشت۲۸۴۷۸۳۰٬۰۸۵۱
۱۰گالیکشگالیکش۲۰۸۳۱۲۳٬۳۹۴۱
۱۱بندر گزبندر گز۱۸۷۳۴۲۰٬۷۴۲۱
۱۲فاضل‌آبادعلی‌آباد۱۴۵۴۸۱۹٬۴۶۱۲
۱۳گمیشانگمیشان۱۷۶۴۸۱۹٬۱۹۱۱
۱۴سیمین‌شهرگمیشان۱۵۵۳۹۱۷٬۲۰۵۲
۱۵رامیانرامیان۱۲۲۶۳۱۲٬۴۲۶۱
۱۶خان‌ببینرامیان۱۱۰۰۷۱۰٬۸۷۸۲
۱۷مراوهمراوه‌تپه۷۹۰۶۸٬۶۷۱۱
۱۸دلندرامیان۷۹۹۲۸٬۱۸۴۳
۱۹نگین‌شهرآزادشهر۷۸۵۸۸٬۱۳۸۲
۲۰سرخنکلاتهگرگان۶۶۸۸۷٬۵۸۹۲
۲۱جلینگرگان۷۷۵۳۷٬۴۱۷۳
۲۲انبارآلومآق‌قلا۶۵۴۰۷٬۰۰۳۲
۲۳نوکندهبندر گز۷۱۵۵۶٬۶۵۰۲
۲۴فراغیکلاله۵٬۷۷۷۲
۲۵تاتار علیارامیان۴٬۷۸۲۴
۲۶سنگدوینعلی‌آباد۴٬۲۰۳۳
۲۷مزرعهعلی‌آباد۴٬۰۰۹۴
۲۸نوده خاندوزآزادشهر۳۰۳۲۲٬۹۸۹۳
۲۹اینچه‌برونگنبد کاووس۲۲۸۱۲٬۴۹۴۲

 

ریشه یابی نام شهرهای استان گلستان

نام شهرستانوجه
گرگانواژه ی استرآباد از دو لفظ «استر» و «آباد» تشکیل شده و استر در زبان‌های ایرانی به معنای ستاره و آباد (به معنای) «عمارت» است. در زبان پهلوی منطقهٔ گرگان را وُرکان یا یا وِهرکانه و در زبان یونانی هیرکانیا (Hyrcania) و در زبان عربی جُرجان می‌گفتند.
کلالهشهری که از دور مرده به نظر می‌ رسد.
گنبد کاووسبه سپاس از قابوس بن وشمگیر نام آن را گنبد قابوس (که اکنون به گنبد کاووس تغییر یافته‌است) نهادند.
آق قلانام قدیمی این شهرمبارک آباد، «اسپی‌دژ» یا «دژ سفید» بوده‌است. اسپی در زبان مازندرانی (طبری) به معنای سفید می‌باشد؛ و ترکمن‌ ها نام «آق‌قلعه» را بر آن نهاده‌اند. برای مدتی تا پیش از سال ۱۳۵۷ پهلوی دژ نامیده می‌شد، اما اکنون نام ترکمنی خود را بازیافته‌است.
مراوه تپه
کردکوی
گمیشاننام محلی شهر کمیش دپه به معنی «تپه نقره‌ای» است و در مورد علل نامگداری آن دلایل خاصی را بیان می‌کنند ازجمله پیداشده مقداری نقره در تپه کمیش دپه جیک در شمال شهر و همچنین استدلال به نمکزار بودن تپه در دوران نزدیکی به آب دریا و بازتاب نورآفتاب و ماه به صورت نقره‌ای از مسافت دور اشاره داشت.
بندر ترکمنتغییر نام از اول انقلاب به این نام، نام قبلی آن تا پیش از انقلاب «بندر شاه» بوده‌است.
گالیکش
مینودشت
علی‌آباد کتولکتول از دو واژه اوستایی کته (KATA) و اول (UL) تشکیل شده‌ است. کته به معنای جا و مکان و اول به معنای شیب، دره و گودال می‌باشد؛ و کتول به مجموعه آبادی‌ها گفته می‌شود که در درون دره و کوه قرار دارند. همچنین (۳۲۸ سال پیش) در زبان پهلوی نیز کلمه کتول از دو واژه کت KAT به معنای جا و مکان و اول UL به معنی به بالا یا سوی بالا و بلند بکار می‌رود و کتول به مجموعه آبادی هایی گفته می‌ شود؛ که در درون دره و شیب واقع شده باشند؛ و این واژه دارای معانی و تعاریف گوناگونی است. کتول همچنین در زبان مازندرانی به معنای «کسی که رسم چوپانی را نداند»، «کشاورز و زارع»، «گاو شیرده» و «غریب یا کسی که از وطن به دور افتاده» می‌باشد.
رامیان
آزادشهر
بندرگز

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا