استارت آپ های موفق ایران کدامند؟ | مراحل ساخت یک استارت آپ موفق

جدول یاب ، محمد سیمری : استارت آپ که در زبان فارسی به عنوان ” شرکت نوپا “ترجمه می شود، چند سالی است که به واژه و مفهومی فراگیر تبدیل شده است. البته لازم به بیان است  به هر شرکت تازه تاسیس شده، استارت آپ گرفته نمی شود! استارتاپ چیزی است که جهان را تغییر می دهد و کارها را تسهیل می‌ کند. یا استارت آپ فرآیند به حرکت درآوردن یک ایده می باشد؛ ایده ای گاه ساده و گاه پیچیده!

شاید جالب باشد که بدانید اریک ریس ، استارت آپ را این گونه معنی می کند:

” استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه ی یک محصول و یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد، به وجود آمده است. “

به بیان ساده تر استارت آپ تمامی مسیر رسیدن به هدف را از صفر تا صد طی می‌ کند؛ در عین حال، استارت آپ تمامی مراحل را به صورت آزمون و خطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه ی آن انجام می‌ دهد. پس می توان گفت مفهوم استارت آپ یعنی تجربه، آزمون و خطا! چرا که شما نمی‌ دانید ایده ی شما چگونه از آب در خواهد آمد، یا مشتریان چه واکنشی نسبت به محصولات شما نشان خواهند داد.

آغاز استفاده از مفهوم استارت آپ به حدود سال ۱۹۱۱ میلادی باز می گردد! آغازی که با تولد شرکت‌ های Silicon Valley شروع شد. یکی از مهم ترین محصولات این شرکت، استارت آپ IBM بود که اسم آن از International Business Machines برگرفته شده است. این استارت آپ در سالیان بعد موفق شد که خود را به عنوان یکی از غول‌ های تولید کننده ی نرم افزار در دنیا معرفی نماید!

همه ی اختراعات و کسب و کارهای استارت آپی، این طور به وجود می‌ آیند: از یک نیاز یا یک مشکل! البته در این میان استارت آپ هایی نیز وجود دارد که هدف‌ آن ها، راحت‌ تر کردن کاری است که ما انجام می‌ دهیم! دقت داشته باشید همه ی استارتاپ ها کار خود را در قالب کسب و کارهای کوچک شروع می‌ کنند، اما همه ی کسب و کارهای کوچک، استارت آپ به شمار نمی آیند! بایستی بدانید تفاوت کلیدی میان استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک، در نگاه آن ها نسبت به رشد نهفته است.

استارت آپ ها برای رشد سریع طراحی شده‌ اند؛ به همین دلیل است که امروزه اکثر کارآفرینان، کار خود را در حوزه ی استارتاپ های حوزه ی فناوری شروع می‌ کنند! زیرا دنیای بزرگ اینترنت، فارغ از زمان و مکان جغرافیایی، بازار بسیار پهناوری را در اختیار شرکت‌ ها قرار می‌ دهد.

البته لازم به بیان است استارت آپ ، شغلی است که نمی‌ توانید از آن دست بکشید! اشتیاقی که فرد کارآفرین را به سمت عبور از محدودیت‌ ها و موانع سوق می‌ دهد. به یاد داشته باشید راه اندازی یک کسب و کار برای خود، یعنی تجربه ی یک نبرد واقعی. زمانی که تصمیم می گیرید تا تبدیل به یک ” صاحب کسب و کار ” شوید، در حقیقت در حال ورود به یک چالش واقعی هستید.

استارت آپ های موفق ایران کدامند؟

۱. دیجی‌کالا

۲. کافه بازار

۳. اسنپ

۴. آپارات

۵. تپسی

۶. اسنپ فود

۷. علی بابا

۸. دیوار

مراحل ساخت یک استارت آپ موفق

چنانچه تصمیم به راه اندازی یک استارت آپ را دارید، بایستی مراحل زیر را به طور دقیق دنبال کنید:

ایده پردازی

به عنوان اولین و مهم ترین نکته بایستی بدانید استارت آپ، از یک ایده شروع می‌ شود! البته این ایده ممکن است خلاق و جدید باشد و یا ممکن است برگرفته از یک کسب‌ و‌ کار خارجی و یا داخلی باشد! به یاد داشته باشید همیشه قرار نیست ایده ی یک استارت آپ، پیچیده و سنگین باشد و یا هزینه ی زیادی برای سرمایه گذاری لازم باشد.

تحقیق، پژوهش و تعیین نقشه راه

به یاد داشته باشید برای اینکه یک کسب و کار کوچک موفق شود، بایستی یک مشکل را حل کند، نیازی را پوشش دهد و یا چیزی را که بازار مصرف می خواهد، ارائه دهد. دقت داشته باشید داشتن یک ایده ی خام خوب است، اما ایده ی خامّ نسنجیده می تواند خطرناک باشد و شما را از مسیر خارج کند!

در این مرحله، شما نیاز به یک برنامه دارید تا لتوانید ایده استارت آپی خود را به واقعیت تبدیل کنید! یک طرح کسب و کار ، برنامه ای است که کسب و کار شما را از مرحله ی راه اندازی تا مرحله رشد، هدایت خواهد کرد.

برنامه ریزی مسائل مالی

دقت داشته باشید شروع یک کسب و کار کوچک نیاز به پول زیادی ندارد، اما شروع یک کسب و کار نیاز به سرمایه گذاری اولیه دارد! همچنین شما بایستی توانایی پوشش هزینه های در حال انجام کار قبل از دستیابی به سود را داشته باشید.

تهیه نمونه اولیه

دقت داشته باشید برخی از ایده‌ ها، خدماتی هستند و نیازی به تهیه ی نمونه اولیه ندارند! اما برخی دیگر شامل نمونه‌ های آزمایشگاهی می‌ شوند، که اصلی‌ ترین گام مربوط به همین تهیه  نمونه اولیه است. پس در ابتدا مشخص کنید که محصول نهایی شما چه چیزی خواهد بود و آیا امکان تولید نمونه ی اولیه از آن وجود دارد یا خیر؟

عرضه نمونه اولیه به جامعه هدف کوچک و بررسی بازار مصرف

ایده خود را در اختیار جامعه ی هدف خود قرار دهید و همزمان با آن نیز، یک فرم نظرسنجی در اختیار آن ها قرار دهید. توصیه می کنیم از این افراد بخواهید که از محصول مورد نظر استفاده کنند و در مورد شرایط مختلف آن نظر دهند.

ثبت ایده و محصول

در این مرحله پس از اطمینان یافتن از محصول یا خدمت خود، بایستی آن را در مراجع قانونی، ثبت نمایید. به یاد داشته باشید مفهوم استارت آپ با ریسک همراه است! و باید نهایت تلاش خود را به کار گیرید تا این ریسک‌ ها را از بین ببرید.

و در نهایت پیدا کردن سرمایه‌ گذار

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا