اسیدهای چرب آزاد در خون، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان چاق را افزایش می‌دهد

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

سرطان سینه به یکی از شایع‌ترین سرطان‌های جهان تبدیل شده است. دانشمندان دانشگاه ایلینوی دریافتند که اسیدهای چرب آزاد در خون سبب افزایش تکثیر و رشد سلولهای سرطان سینه می شوند. یافته‌های این دانشمندان نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان چاق بعد از یائسگی افزایش پیدا می‌کند. افزایش وزن زنان در سنین بالاتر آغازگر افزایش استروژن و سایر هورمون هایی است که با احتمال ابتلا به سرطان سینه ارتباط مستقیم دارد.

چاقی

یک متخصص علوم تغذیه  می‌گوید اسیدهای چرب هنگامی که توسط سلول های سرطانی گیرنده استروژن مثبت دریافت می شود، فعال می شوند و رشد سلول های تومور، بقا و گسترش آن را افزایش می دهند.

این متخصص در این باره می‌گوید: «داده های بالینی ما درک کاملتری از مکانیسم هایی که چاقی را با سرطان سینه مرتبط می کنند، فراهم می کند و فرصتی برای ارزیابی توانایی استروژن های ترجیحی راه را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان چاق پس از یائسگی فراهم می‌کند.»

دانشمندان همیشه معتقد بوده‌اند که اضافه وزن در میان خانم‌ها پس از دوران یائسگی احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد اما مسیرهای متابولیک خاص و فرایندهای ژنتیکی که باعث بیماری شده اند، کاملا روشن نیست. استروژن های ترجیحی مسیر به طور شیمیایی تغییر یافته تا اثرات جانبی بالقوه خود را بر تولید مثل و بافت های سینه را کاهش دهد.

برای بررسی ارتباط شاخص توده بدنی با خطر ابتلا به سرطان سینه، تیم متخصصین نمونه خون زنان سالم با نمونه خون زنان مبتلا را مقایسه کردند. زنان مبتلا به سرطان سینه و زنان دارای اضافه وزن یا چاق – دارای غلظت بالایی از اسید چرب آزاد و گلیسرول بودند که وقتی بافت چربی، تری گلیسیرید را تجزیه می کند؛ به عنوان مواد منفجره آزاد می شوند.

معمولا سطح اسیدهای چرب آزاد در زنان چاق بسیار بالاتر از حد نرمال است. محققان چندین سلول تومور اولیه و سلول های سرطانی متاستاتیک را با خون زنان چاق بررسی کرده‌اند تا اثرات چاقی بر روی سلول های سرطانی مثبت را بررسی کنند. آنها دریافتند که سلول های سرطانی بیشتر زنده ماندند و ضریب اثرات آن با افزایش سطوح اسید چرب در نمونه های خون زنان افزایش می‌یابد. به نظر می رسد وجود اسیدهای چرب در خون زنان باعث تشدید این بیماری می شود.  سلول های تومور اولیه، بیشتر حرکت می کند و یک مسیر آنزیمی ایجاد می کند که رشد سلول، تکثیر و بقا را در سلول متاستاتیک فعال می کند.

بنابراین سعی کنید به حفظ تناسب اندامتان اهمیت بدهید و با افزایش سن حتما باید سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید. سبک زندگی سالم یعنی داشتن تحرک و فعالیت بدنی کافی، استفاده از مواد غذایی سالم و اجتناب از مصرف مواد غذایی چرب و مضر.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا