افراد موفق چه عادت هایی دارند؟

آیا تا به حال توجه کرده اید که چرا برخی شیوه زندگی سالم تری دارند ، یا به دستاورد های حرفه ای بزرگی نایل میشوند ، درحالی که دیگران ناموفق هستند؟ روزنامه نگار معروف چارلز دوهیگ این موضوع را با عادت ها مرتبط میداند. به نظر نویسنده ، افراد موفق آموخته اند که عادات خود را کنترل کنند و تغییر دهند. آن ها میدانند که چرخه عادت ها – نشانه ، فعالیت ، پاداش – تعیین کننده اعمالی است که بدون تفکر انجام میدهیم . با تحلیل اینکه عادت های مضری مانند پرخوری و استعمال دخانیات در چرخه عادت ها چگونه با ارضای امیال ما عمل میکند ، افراد مایل به تغییر ، میتوانند عادت های دست و پا گیر خود را تغییر دهند.

موضوع عادت

عادت موضوعی است که فرد به صورت آگاهانه تصمیم به انجامش میگیرد و به طور مکرر و بدون تمرکز بر چگونگی انجامش آن را انجام میدهد. به فرآیند های پیچیده ای که به صورت خودکار برای راندن اتومبیل خود انجام میدهید بیاندیشید. مغز انسان به گونه ایست که همواره در جستجوی راه هایی برای حفظ انرژی است ، بنا بر این عادت هارا شکل میدهد. عادت ها باعث میشوند در بدترین شرایط روحی کارها را را به درست ترین شکل ممکن انجام دهیم.

محققان علم عادت مشاهده کرده اند بیمارانی که حافظه خود را به دلیل بیماری یا تصادف از دست میدهند ، همچنان توانایی انجام عادت های خود را دارند. بیماری از حمله ویروسی التهاب مغزی رنج میبرد و نمیتوانست حتی طرحی ساده از مسیر اتاق های خانه اش را بکشد، اما وقتی میخواست چیزی بخورد به راحتی آشپز خانه را پیدا میکرد. مورد این بیمار ثابت کرد کسی که حتی سن خودش و تقریبا هیچ چیز دیگری را به یاد نمی آورد ، میتواند عادت های بسیار پیچیده را انجام دهد. البته همه مردم هر روزه به عادت های خود متکی هستند.

رفتارهای خود کار در غدد قاعده ای پشت مغز قرار دارند ، جایی که با استفاده از فرایندی به نام قطعه قطعه کردن ، اعمال مان را به روال های معمول تبدیل میکند. برای مثال برداشتن کلید اتومبیل ، قطعه ای از رفتاری است که بلافاصه سایر قطعه های مربوط به رانندگی را موجب میشود.

چرخه عادت سه مرحله ای در غدد قاعده ای مغز رشد میکند. در اولین مرحله ، مغز نشانه ای را جستجو میکند و به حالت خودکار میرود و برای بدن مشخص میکند که چه کاری انجام دهد. دومین مرحله فعالیت یا عادتی است که پس از نشانه می آید . سپس پاداش از راه میرسد که به مغز می آموزد آیا چرخه مورد نظر ارزش به خاطر سپردن برای استفاده در آینده را دارد یا خیر . زمانی که نشانه و پاداش به هم میپیوندند ، مغز احساسی قوی از انتظار را رشد میدهد که منجر به اشتیاق میشود و عادت شکل می گیرد.

متاسفانه مغز هیچ قضاوتی ندارد که آیا عادت جدید مفید است یا زیان بار. بنابراین عادت های بد هم ریشه دار میشوند و ترک آنها سخت تر میشود. با این حال میتوان از طریق درک و مدیریت چرخه نشانه – فعالیت – پاداش ، عادت های مخرب را تغییر داد و عادت های جدید و مثبتی را کسب کرد . روی نشانه ها و پاداش ها متمرکز شوید و فعالیت خود را اصلاح کنید تا در برابر هوس و اشتیاق مقاومت کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا