اقلیدس که بود؟ | بیوگرافی اقلیدس

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : ریاضیدان یونانی که در حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به دنیا آمد. با مرگ اسکندر، سردارانش برای کسب قدرت با یکدیگر شروع به جنگ کردند. بطلیموس یکی از سرداران اسکندر بود که مصر را گرفت و در آنجا تشکیل حکومت داد. وی از علم و دانش حمایت می کرد و دانشمندان و دوست داران علم و دانش را دعوت می کرد تا در اسکندریه اقامت کنند.

 

اقلیدس بیش از ۳۰ سال نداشت که به خواهش و درخواست بطلیموس برای تدریس به اسکندریه رفت و در این شهر، مکتب فلسفی خود را پایه گذاری کرد. اقلیدس مردی محبوب و آرام و فروتن و نیکوکار بود و در حضور مستبدان و سرداران زورگو در نهایت صراحت صحبت می کرد. بطلیموس فرمانروای مصر هنگامی که خواست هندسه را بیاموزد، آن را دشوار دید و ترجیح داد که از راه ساده تری به فهم آن موفق شود! بنابراین از اقلیدس خواست که آیا امکان دارد قضایا را به نحو ساده تری بیان کرد؟ اما اقلیدس به وی جواب داد غیر ممکن است! در هندسه را مخصوص شاهانه وجود ندارد!

کتاب مقدمات اقلیدس یا همان کتاب هندسه که سه قرن قبل از میلاد به نگارش درآمده است، به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده است. از آن زمان که فن چاپ مرسوم شده است، تا به حال چیزی بیش از دو هزار بار چاپ شده است! زمانی که این کتاب منتشر شد چنان نویسنده ی آن را مشهور کرد و باعث شهرت وی شد که تا بیست قرن بعد نیز هر گونه تغییر در آن به معنی توهین به مقدسات عالم محسوب می شد.

موفقیتی که اقلیدس در نوشتن این کتاب به دست آورد خیلی بیشتر از نویسندگان دیگر بود! اصول هندسه اقلیدس در مدارس متوسطه تدریس می شود. این کتاب دارای سیزده مقاله است که در مقاله ی پنجم و ششم در مورد نظریه ی نسبت ها درباره ی آن صحبت شده است. قضیه ی اقلیذس که درباره ی نامحدود بودن سلسله اعداد اول صحبت می کند، یکی از شاهکارهای استدلال ریاضی است.

تا مدت ها مردم بر این تصور بودند که اصل موضوع های اقلیدس هیچ گاه قابل تغییر نیست و تغییر در آن، صورت نمی گیرد اما دانشمندان برجسته ای چون “ریمان لوباچوفسکی” علم ریاضیات را توسعه دادند و هندسه هایی غیر اقلیدسی را ارائه کردند. اقلیدس نابغه برجسته ای بود که ذوق سرشاری در زمینه ی تدوین داشت و این مطلب را می توان با مطالعه ی کتاب نور به خوبی متوجه شد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا